Oasis och all annan originalmusik utbytt till löjliga kopior

Nu har det hänt igen – BBC skickade förstörd version av From There to Here till Sverige

Det är med sorg i hjärtat jag skriver dessa rader om From There to Here, i synnerhet riktad till alla er som just nu följer denna underbara BBC-dramaserie på SVT… men tyvärr är det så att vi åkt på en blåsning igen, i form av en »exportversion« av serien som skiljer sig markant från originalet som BBC sände på hemmaplan.

Denna gång handlar det inte om att tio minuter per avsnitt klippts bort, vilket annars varit den vanligaste anledningen till att man som svensk tv-älskare tvingats odla ett – mitt i all kärlek – pyrande hat gentemot BBC.

I originalet sätter Oasis Live Forever tonen perfekt till den scenen – på SVT hördes nån usel generisk instrumental snällgitarrock à la tv-sporten.

Nej, nu handlar det om att de jävlarna bytt ut originalmusiken i soundtracket (bortsett från I Am Kloots specialskrivna nya musik, givetvis). Som i inledningen av episod 2 i söndags, när Philip Glenister rattar sin Audi genom centrala Manchester mot förorten: i originalet sätter Oasis Live Forever tonen perfekt till den scenen – på SVT hördes nån usel generisk instrumental snällgitarrock à la tv-sporten. Och så fortsätter det genom seriens 180 minuter.

I just fallet From There to Here är förlorad musik nästan ännu värre än förlorade scener.

Den integrerade originalmusiken spelar ju mer eller mindre en huvudroll i detta episka Manchesterdrama. Som jag skrev i min hyllning inför den svenska premiären:

»Soundtracket är förstås fantastiskt också. Allt finns här, utöver I Am Kloots kongeniala originalscore, expertmässigt curerat av Rob Da Bank och perfekt implementerat i dramat: inte bara självklarheterna som Stone Roses, The Charlatans, The Smiths, Happy Mondays och Oasis, utan också allt från D:Ream, Leftfield, A Guy Called Gerald och The Fall (Rollin’ Dany!) till att gå tillbaka till New Orders Bizarre Love Triangle för millennieskiftesfirandet.«

Det är det feodala upphovsrättsssystemet iom den alltjämt medeltida skivindustrin som satt stopp, men ytterst ändå BBC som bär ansvaret.

Jag blir djupt generad över dessa rader, men framför allt djupt bedrövad, när jag nu får veta att rubriken på min text – »SVT-premiär för BBC-dramat som har allt« – borde ha lydit: »SVT-kastrering för BBC-dramat som har allt fast bara för brittiska tittare«…

Nu ska inte BBC få hela skulden här. För det första är serien producerad av Kudos och distribuerad av dess ägare Shine Group, som tagit över BBC:s otyg med »exportversioner« av serier. Så rent formellt är BBC inte direkt inblandat. För det andra är det också det feodala upphovsrättsssystemet inom den alltjämt medeltida skivindustrin som satt stopp för originalmusiken.

Givetvis hade det gått att klarera rättigheterna internationellt om bara viljan (till att respektera kulturen och acceptera en något mindre vinstmarginal) hade funnits. BBC och dess leverantörer och distributionsförlängningar har dessvärre, sedan många år, satt i system att bara fixa rättigheterna för hemlandet.

Stephen Mowbray, chef på SVT International, ger TVdags följande kommentar:

- Vi håller helt med, men musik kan oftast leda till problem när program ska säljas internationellt. From There To Here köpte vi från distributören Shine Group och det var ett medvetet köp. Vi frågade flera gånger om det fanns möjlighet att sända den i original versionen men tyvärr var den inte klarerad.

Finalen av From There to Here sänds på SVT på söndag kl 22.

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel