BBC har återigen sålt en hårdbantad exportversion till SVT

Nu är det klippt igen… Ni som kollar Happy Valley på SVT missar en bortkapad timme

Medan min fru kollar Happy Valley på SVT på måndagskvällarna tar jag mig igenom The Affair (som min fru gav upp efter förra avsnittet, hon är den bästa bullshit-detektorn jag känner), och sedan sammanstrålar vi för Homeland.

Jag har redan sett Happy Valley, när den gick på BBC i hemlandet, och The Affair-avsnitten är lika långa, så det tyckte jag var ett perfekt upplägg.

Men redan tio minuter innan The Affair var slut för mig ropade min fru från vardagsrummet att det var dags för Homeland. Kollade tablån. Hur fasen lyckas SVT få in ett timslångt Happy Valley-avsnitt mellan klockan 21:15 och 22:05??

BBC har först visat ett sex timmar långt mästerverk för sin hemmapublik – och sedan klumpigt klippt bort 9 minuter per avsnitt innan de skickat den till SVT, praktiskt taget ett helt avsnitt som vi missar.

Jag insåg förstås direkt att nu var det klippt igen.

Bokstavligt talat, alltså.

BBC har först visat ett sex timmar långt mästerverk för sin hemmapublik – och sedan klumpigt klippt bort runt 9 minuter per avsnitt innan de skickat den till SVT. Sammantaget blir det praktiskt taget ett helt avsnitt som SVT-publiken går miste om.

Inte som i den senaste klippskandalen alltså, när vi på HBO Nordic fick se för korta avsnitt av BBC-serien The Honourable Woman, som i gengäld blev nio avsnitt lång i stället för originalklippningens åtta – när det gäller Happy Valley har ett stort antal scener helt enkelt bara kapats ner, eller helt kapats bort.

Låt mig dra bakgrunden igen, för nytillkomna läsare:

2007 drev vi på Weird Science – tv-bloggen jag rattade innan TVdags – kampanj mot BBC:s oskick att sälja nedklippta »exportversioner« av sina dramaserier. Det vill säga, serier som hade cirka 58 minuter långa avsnitt i original när de sändes i hemlandet klipptes ned med 7–9 minuter för den version som såldes till andra länder. Detta på grund av att majoriteten av de internationella köparna är kommersiella kanaler som behöver utrymme för reklamavbrott. (Dessutom hävdade BBC sedermera att man klippte ner en del på grund av icke-clearade musikrättigheter, men det var en sanning med stor modifikation – flera av serierna som skickades kraftigt nedskurna till Sverige, till exempel Hustle, innehöll endast specialskriven musik utan rättighetsproblematik…)

Vi uppdagade detta första gången när det gällde serien Life on Mars, där till och med några av de bästa scenerna kapades okänsligt av BBC:s export-business-sax (exempelvis Marc Bolan-scenen här nedan), och sedan i serie efter serie… vi fick snabbt med oss SVT på tåget, som kände sig lurade av att BBC sålde serierna till sin svenska public service-släkting utan att informera om klippen.

Dåvarande inköpschef Per Ögren krävde dels att BBC ansträngde sig mer för att klarera musikrättigheter (vilket var ett problem med Life on Mars), dels att få granska BBC-köp i förväg.

- Men inget inget förändrades, BBC har i många fall fortsatt att leverera »exportversioner«, sa SVT:s programchef Göran Danasten när jag i Dagens Nyheter ett år senare tog upp saken igen.

- Liksom BBC är vi ju udda fåglar i tv-världen som vill ha 58-minutersavsnitt utan reklamavbrott, men för dem är det enklare att bara ha en ­version på exporthyllan.

Och sedan berättade han att droppen var när BBC hade klippt bort slutscener i Mördare okänd så att mördaren verkligen förblev okänd för svenska tittare…

- Då satte jag mig och kollkörde Ashes to Ashes, fortsatte Göran Danasten. Och jag kunde konstatera att samtidigt som originalmusiken ligger intakt så är flera förhörsscener nedklippta och vissa tunga scener helt borta: som en av huvudpersonens tidiga drömsekvenser samt en »closure«-scen. Inga avgörande ingrepp för berättarstrukturen, men för helhetskänslan och det konstnärliga uttrycket.

SVT förnyade sina hårda krav på BBC, där man rentav hotade att plocka bort Ashes to Ashes från tablån, och sedan dess har en förbättring skett, i alla fall för oss svenska älskare av BBC-dramaserier. När vi på TVdags upptäckte att HBO Nordic serverade en annorlunda version av The Honourable Woman skrev vi att, okej, BBC har inte slutat med sin »international version«-strategi, men det är ju åtminstone bättre att bolaget börjat exportera omklippta, i stället för nedklippta, versioner för exportmarknaden (i fallet The Honourable Woman alltså paketerad som 9x50 minuter i stället för BBC:s originalformat 8x60).

91znDIcy1kL._SL1500_Men någon större förändring har alltså inte alls inträffat. Tvärtom har vi fått indikationer på att problemet förvärrats – att fenomenet spridits till fler bolag än BBC (vi hoppas kunna återkomma till detta). Och att BBC kör på som vanligt med sin gamla strategi att skita i tv-konst-värderingar och låta utlandet se hårt bantade reklamkanalsversioner som antagligen inte ens serieskaparna själva haft konstnärlig kontroll över. BBC är nog ungefär lika meddelsamma med upphovsmän som med utländska köpare.

Lyckligtvis är Line of Duty, som ju SVT just börjat visa, i originalformat med 58 minuter per avsnitt, och detsamma ska – enligt en avstämning vi gjorde med SVT i går kväll – gälla kommande The Driver.

Happy Valley sänds i nedklippt version på måndagskvällar på SVT och finns i orginalformat på import-dvd.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Bombshell-regissören Jay Roach

20 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Pressetik, ö-mystik & en Tjeck republik

19 november, 2019
Recension

Stark dokumentär om monstret Weinstein – men håller bilden av MeToo?

19 november, 2019
Säsongspremiär

Bänka er, drottningdiggare! The Crown är tillbaka på Netflix

17 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Teatertunga Förhöret återuppfinner Nordic Noir

17 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Bäst igen! Titiyo är årets största Så mycket bättre-behållning

16 november, 2019
Tips

Kolla här! Det blev ingen CD – det blev en dokumentär

12 november, 2019
Intresseklubben Antecknar #66

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Poltergeist

12 november, 2019
BBC-premiär

Hårdkokt skotsk hit & run-rysare för rocknördar

11 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Fem polare, flygpionjärer & Philip Pullman

11 november, 2019
Recension

Trevande start – men visst har Apple TV+ potential

11 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Richard Lawson om streamingkriget

10 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel