TVdags betygsätter tolkningarna

Novemberkylan är chanslös mot Lisa Nilssons varma countryflört i Så mycket bättre

Känslorna står verkligen i alla hörn på Kleerups dag, det blev både gapskratt och tårar. Så här tyckte TVdags:

Ison & Fille: With Every Heartbeat

Ison & FilleLinus: Måste erkänna att jag först hade hoppats att någon annan hade tagit denna pärla till låt, men jag diggar verkligen den fina inramningen och jag diggar den snygga refrängen. Deras kanske bästa version då den både berör och svänger.
Betyg: 4/5

Mattias: Filles inledande vers är helt vansinnigt bra, och det är ju den nivån han alltid håller, men resten känns mer nja. Refrängen är lite tandlös i jämförelse med originalet och avslutningen blir lite rumphuggen.
Betyg. 3/5

Sara: Absolut deras bästa hittills. Inledningen är riktigt stark, Fille känns för första gången som helt i sitt wheelhouse men jag håller med Mattias om att den hade vunnit på ett crescendo.
Betyg. 3/5

Niklas Strömstedt: 3AM

NiklasLinus: Här är Mr Beige nästan tillbaka igen. Men den fina melodin finns ju där och väger upp för att Strömstedt saknar intensiteten som låten och texten egentligen kräver. Mest berörande är Kleerups tårögda reaktion.
Betyg: 3/5

Mattias: En bra version. Men mer i teorin än i praktiken. Smart översättning av texten, sobra stråkar och snygg refräng, men det blir aldrig mer än ljummet och, som Linus skriver, ganska beige.
Betyg: 2/5

Sara: Fin text som öppnar upp nakenheten i låten på nåt vis. Musikaliskt är det en trea men Kleerups överrumplade rörelse är värd en hel extrapoäng.
Betyg: 4/5

Sven-Bertil Taube: Rosornas Gud (från Aniara)

Sven-BertilLinus: Det finns något värdigt med varenda en av Sven-Bertils versioner. Det kräver livserfarenhet och integritet att sjunga med en sådan fantastisk närvaro. Han är en tolkare av rang.
Betyg: 3/5

Mattias: Tjusig stillsam version som nästan, men bara nästan, undviker att bli stillastående. Dock är Sven-Bertil som alltid en riktig stjärna.
Betyg: 3/5

Sara: Jag hade hellre velat se Sven-Bertil ta en större risk. Hade varit spännande att se vad han gjort med ett elektropoppigare låtval. Men det är fint, och få i världen slår honom i självklar scennärvaro.
Betyg: 2/5

Miriam Bryant: The Only One

MiriamLinus: Miriam gör en stökig version av en klockren poplåt. Jag vette fan, den är lite för stökig. Det känns som att låtens klara melodi tappas bort lite på vägen. Tror den kommer låta bättre i studioversionen.
Betyg: 3/5

Mattias: Mja. Bryant verkar först ha bestämt sig för att göra en rak Fleetwood Mac-låt,men sen kommit på att hon förväntas vara den som vrider till allt några varv extra. Här behövs det inte alls.
Betyg: 3/5

Sara: Synd med det där fusklappssneglandet hon lägger sig till med i början, det signalerar en falsk osäkerhet. Men när hon blivit uppvärmd är det bättre. Mer classic rock än vi sett från henne tidigare, föredrar kanske hennes mer moderna sound.
Betyg: 3/5

Jenny Berggren: Until We Bleed

 JennyLinus: Jenny gör sin mest intressanta och personliga version genom att göra typ fem låtar i en, men allt hålls ihop av den vackra melodin och att hon sjunger bättre än någonsin.
Betyg: 3/5

Mattias: Gillar faktiskt verserna en del, det låter lite nittiotals-r'n'b, men sen planar det ut i något slags förvriden Disney-musikal. Ovanligt apart för att vara Berggren, men
Betyg: 2/5

Sara: Nu blev jag upplivad! Hennes klart bästa insats hittills. Intressanta stråkar och mestadels stadig stämma. Ett mischmasch är det absolut, folkmusik, musikal, nittiotal och tunggung allt i ett men konstigt är bättre än tråkigt.
Betyg: 4/5

Lisa Nilsson: Thank God For Sending Demons

LisaLinus: Lisa Nilsson goes country! Jag älskar det. Den svävar liksom fram snyggt och tjusigt, som en utsträckt motorväg. Gillar gospelfeelingen i slutet. Riktigt bra.
Betyg: 4/5

Mattias: Inledningen är fullständigt fenomenal country, en inriktning La Nilsson väldigt gärna får utforska mer snart. Synd att bandet inte riktigt kan låta det fortsätta vara så där avskalat och lågmält, utan bygger på och ut och därmed förtar lite av den råa kraften som finns där i början. Trots det – tveklöst avsnittets bästa tolkning. Vem bokar en Nashville-biljett till Lisa Nilsson?
Betyg: 4/5

Sara: Ah, vilken stilren countryflört. Håller med om att trummorna som dyker upp och bygger ut inte riktigt hade behövts. Även denna tolkning är kanske egentligen en trea – men så tillkommer Lisa Nilsson-rösten och allt hoppar upp ett snäpp.
Betyg: 4/5

Så mycket bättre visas på TV4 lördagar kl 20.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel