Streamingtips

Netflix-sommar: Visionärt klimax i underskattade Mad Max Beyond Thunderdome

But he’s just a raggedy-man?

Den bistre nomaden Max Rockatansky blir bestulen på sina ägodelar i öknen och söker upprättelse i basarstaden Bartertown, där han blir intrasslad i en maktkamp mellan ortens grundare Aunty Entity och den upproriska duon Master Blaster. Efter att ha blivit dömd till exil i ödemarken blir Max räddad av en ungdomlig cargokult som lever i en dold oas. De tror att Max är deras frälsare, Kapten Walker, som ska flyga dom hem till civilisationen.

Det främsta klagomålet kring Mad Max Beyond Thunderdome är att den är för »Spielbergsk«, för Hollywoodmässig och sentimental. Som lök på laxen figurerar dessutom barn(!) i handlingen och våldet är jämförelsevis tamt. Reaktionerna är begripliga, filmsvitens renommé var dittills byggt på sin kärva nihilism och George Millers revolutionära klippning av bilburna hetsjakter där allt som liknar romantik och sensmoral ligger överkört utmed vägkanten.

Trots detta är Mad Max Beyond Thunderdome en naturlig ändhållplats för misantropen Max. Efter att ha blivit vreden personifierad i Mad Max (1979) och återfunnit en gnista av medkänsla i uppföljaren The Road Warrior (1981), så var självuppoffring nästa logiska steg i (anti)hjälteresan.

Max bestämmer sig således för att rädda barnkollektivet från att skövlas av Bartertowns hänsynslösa ledare på bekostnad av sin egen överlevnad.

Oavsett vad man anser om hans personliga utveckling så finns här mycket mumma att glädjas åt: hisnande stunts, ett fascinerande världsbygge och en av filmhistoriens mest innovativa närkampsscener.

Thunderdome, den jättelika, kupolformade buren där personliga tvister avgörs både i luften och på marken är en kreativ triumf. Ändå är det bara ett i mängden av minnesvärda begrepp som är så utmärkande för Millers berättarstil.

Two men enter, one man leaves!

Thunderdome, den jättelika, kupolformade buren där personliga tvister avgörs både i luften och på marken är en kreativ triumf. Ändå är det bara ett i mängden av minnesvärda begrepp som är så utmärkande för George Millers berättarstil. Lägg därtill det kusliga ödeshjulet där slumpen får utmäta straffet (Bust a deal, face the wheel!); Master Blaster, en hybridgestalt bestående av ett kortvuxet snille och en debil hulk; de förlorade barnens dråpligt flygbolagsbaserade mytologi och Aunty Entitys kråkboliknande tronsal som tornar dominerande över samhället. Antagonisten Aunty Entity, spelad av Tina Turner (som dessutom fick knarra på filmens sluggersinglar We Don’t need another Hero och One Of The Living) är sällsynt enkel att relatera till. Hennes bevekelsegrunder är inte orimliga, vilket möjligen gör henne mindre slagkraftig än föregångaren Lord Humungus men desto mer intressant. Överlag är persongalleriet smockfullt med figurer man gärna spenderar mer tid med. Den detaljrikedom som kameran aldrig dröjer vid, i kombination med Maurice Jarres bröliga saxofon och tunga slagverk, försätter oss i mitten av Bartertowns myllrande verksamhet. Millers postapokalyptiska värld har aldrig varit mer konkret.

Mad Max Beyond Thunderdome finns på Netflix

Just nu på TVdags

Streamingtips

Får män sörja sitt hår? Tack för ännu ett berörande avsnitt, Edit

11 december, 2018
Kommentar

Här är alla anledningar till att På spåret spårat ur – går det att rädda?

9 december, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Beat, Dogs of Berlin & det nya tyska tv-undret

9 december, 2018
Streamingtips

Kan Andrev få en vän? Intressant om manlig ensamhet… och vänskap

8 december, 2018
Kommentar

På SVT i kväll: Morran och Tobias-biofilmen som blev orättvist sågad

8 december, 2018
Trailer

Äntligen! Avengers: Endgame har fått både titel & trailer

7 december, 2018
Nyhet

Nyårsmys eller nyårsrys? Mikael Persbrandt läser Ring klocka ring

7 december, 2018
Recension

Roma – ett mästerverk om ett Mexiko i förändring

7 december, 2018
Recension

Netflix-premiär för Serkis Mowgli – klart godkänd men ingen klassiker

7 december, 2018
Premiär

Pappslöjd, spritsenap & After Eight – Jul med Ernst är tillbaka

6 december, 2018
Recension

HBO Nordics Min fantastiska väninna är handlingsförlamande fantastisk

6 december, 2018
Kommentar

Värst i tv-världen just nu: Julia Davis gränslösa Sally4Ever

5 december, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel