Recension

Netflix-premiär för Bird Box – strålande Bullock i habilt hantverk

Betyg 3 av 5

Bird Box utspelar sig i en dystopisk framtid, där Malorie (Sandra Bullock) ger sig ut på en färd mot säkerhet med sina två barn. Det finns bara ett (okej, några) problem: De måste göra det i blindo för där ute finns en »osynlig och olycksbådande kraft« som gör folk självmordsbenägna.

Tyvärr lyckas inte regissören Susanne Bier så bra med att visa oss exakt hur läskigt det är att kunna se men att inte våga se.

Känns det igen? Javisst, storyn har en del likheter med A Quiet Place, i det att det är ett sinne som har huvudrollen i handlingen. Men filmen är ingen plankning, romanen som filmen är baserad på publicerades redan 2014. Josh Malerman, som skrev förlagan, var rädd att boken skulle förbises på grund av likheter med både M. Night Shyamalans-rullen The Happening och John Hillcoats The Road – en favoritfilm. Men nu är det nog framför allt A Quiet Place han får stå ut med att den jämförs med. De två berättelserna är inte heller  lika, men känslan av att det här redan är gjort finns där.

Sandra Bullock är strålande, precis som vanligt, och kanske allra bäst när hon är desperat. Både John Malkovich och Sarah Paulson levererar på sedvanligt hög nivå men deppigt nog får Paulson alldeles för lite skärmtid. Filmmusiken är gjord av Trent Reznor och Atticus Ross. Den känns dock som den mest anonyma filmmusiken de gjort tillsammans så här långt.

De stora problemen för mig är dels att jag börjar känna mig rätt mätt på postapokalyps, dels att regissören Susanne Bier tyvärr inte lyckas så bra med att visa oss exakt hur läskigt det är att kunna se men att inte våga se – men på det stora hela är Bird Box en habil postapo-thriller.

Bird Box har premiär på Netflix i dag.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel