Recension

Netflix-premiär: Chris Hemsworth i tunna dussinactionrullen Extraction

Betyg 1 av 5

Uppdraget ter sig svårt men inte omöjligt: hämta knarkkungssonen som kidnappats av rivaliserande indiska knarkkungar. Den lätt alkoholiserade men konstigt nog ändå vältränade Tyler Rake tackar ja. Han behöver pengarna. Men givetvis är uppdraget inte lika lätt som det först ser ut och ja, vi har sett det hela många gånger förut: den känslodisciplinerade mannen som får en unge på halsen, knarkkungen som med återhållen vrede väser »fånga honom« och så vidare.

Hade Chris Hemsworth levt och verkat under studiobolagens tid i Hollywood hade han varit lika stor som Rock Hudson eller John Wayne, en stjärna överordnad filmen.

Det är oklart om den här filmen, Chris Hemsworth, action och bilexplosioner till trots, någonsin hade gått upp på bio. Det är helt enkelt en mycket dålig film. Det är svårt att säga vad som känns mest fejk: knarkkungarna i fula kostymer och deras »iskalla blickar« eller kulisserna som ska föreställa »Indien«. Kanske är det relationen mellan den timida och genomtrevliga knarkkungssonen och legosoldaten Tyler Rake som tar priset ändå. Namnet »Tyler Rake« låter för övrigt som något en tolvåring fantiserat ihop.

Men för den som inte bryr sig så mycket om saker som trovärdighet eller smarthet och som mest bara vill se hopp mellan hustak, avrättningar till höger och vänster, en herrans massa våld och en och annan handgranat är detta förstås en höjdarfilm. Och svaret på frågan om det också förekommer strippklubbar är ja. Ja, givetvis förekommer också strippklubbar om än bara för en kort stund.

Faktum är att man knappt ens bryr sig om att presentera den tunna handlingen utan öser på med dödsskjutningar och slirande bilar redan från ruta ett. Dessutom filmat med skakig handkamera så att man snabbt blir matt. Jag föreställer mig att kameravalet är tänkt att framkalla känslan av att spela videospel, att ha kontrollen. Men det kanske är att intellektualisera det hela för mycket. Likaså att tänka på Chris Hemsworths val av roller. Att vara bländande snygg och vackert vältränad har onekligen sina problem. Hade Chris Hemsworth levt och verkat under studiobolagens tid i Hollywood hade han varit lika stor som Rock Hudson eller John Wayne, en stjärna överordnad filmen. Någon som lockar fullsatta salonger oavsett filmgenre eller ens handling. Men tyvärr är den tiden förbi och det börjar mer och mer luta åt att Chris Hemsworth, hederlig och charmig aura till trots är dömd att spela dussinactionroller för evigt. Så synd.

Extraction har premiär på Netflix i dag.

Just nu på TVdags

Streamingtips

Kolla in Jonas Strandbergs nya doku Somewhere in the Crowd There's You

27 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel