Standup

Netflix-nytt: Patton Oswalt om Trump, Twitter & plötslig död i Annihilation

Betyg 4 av 5

Det finns komiker som hittar sin professionella livsluft i misären. Som har gjort hantverket till terapiform och gräver i personliga trauman inför öppen ridå. Ju skitigare desto bättre, ju mörkare desto mer tillfredsställande, helst ska publikens skratt komma tvekande och blandat med ofrivilliga ljud av förfäran. Marc Maron är ett typexempel. Patton Oswalt är det inte. Patton Oswalt är en nörd, en finurlig skämtskrivare och ordvrängare, en intellektuell samtidskritiker och fingertoppskänslig observationskomiker. I åtta tidigare standup-specialer har han blandat absurdistiska sanningar om livet med snäva popkulturreferenser. Uppriktigt och vardagsnära, absolut, personligt och politiskt, visst, men inte särskilt privat, och utan den där i vissa kretsar uppburna slöjan av mörker som ska drapera allt man gör. Det är hundra gånger troligare att höra ett Patton-skämt om en obskyr bifigur i Star Wars än ett om hur jobbigt det är med en fru som inte förstår ens undertryckta neuroser.

Annihilation känns aldrig självömkande, eller obehagligt obearbetad, eller bitter. Bara hudlös, träffsäker och rolig.

Så vad gör en sådan komiker när hela livet plötsligt överskuggas av tragedi? När man en dag hittar sin till synes friska fru död i sängen och tvingas vara den som berättar det för sin 7-åriga dotter? När man efter att ha fullständigt fallit sönder så småningom ska ställa sig framför en publik igen och vara rolig trots att man vet att alla vet vad som har hänt? Ska man ignorera det outsagda – eller göra det sagt? Patton Oswalt valde det sistnämnda, och i den nya föreställningen Annihilation som släpps på Netflix i dag pratar han om hustruns död, om att tackla sorgen och meningslösheten och att hantera frågvisa barn och okänsliga polska passkontrollant-tanter. Fast det tar ett tag för honom att komma dit. Först ska han ventilera tillvaron med Trump och det politiska läget och rädslan inför sociala medie-flödet, och sen drar han ut på publiksnacket lite längre än han tänkt och erkänner det: »I'm just killing time, this next section is really hard for me to get into.«

Men sen gör han det. Bara rakt på. Och han backar inte för de mest fasansfulla aspekter av att förlora sin livspartner, och publiken gråter ena sekunden och viker sig av skratt nästa. Sällan har det numera något uttröttade greppet »allvarligt parti i mitten av humorshow« varit så självklart och välunderbyggt. Det är en skakig lina att balansera på, men han gör det skickligt. Det känns aldrig självömkande, eller obehagligt obearbetat, eller bittert. Bara hudlöst, träffsäkert och roligt.

Annihilation är Patton Oswalts andra special för Netflix; för Patton Oswalt: Talking for Clapping vann han förra året en Emmy. Föreställningen spelades in i juni i Chicago och regisserades av komikerkollegan Bobcat Goldthwait.

Annihilation finns att se på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel