Nyhet

Netflix tappar i USA – förlorar abonnenter på hemmamarknaden

Det var ledsna miner hos Netflixcheferna på onsdagskvällen amerikansk tid när det var dags att rapportera delårsrapporten för aktieägarna: För första gången sedan 2011 tappade streaminggiganten abonnenter i USA (130 000 färre än förra kvartalet), och totalt ökade de prenumerantstocken med bara 2,7 miljoner abonnenter, vilket var hälften än de 5,5 miljoner de hade förutspått i förra kvartalsrapporten. Som orsak angavs ökade abonnemangspriser och för få nya serier som haft premiär, vilket verkar ha fått människor att dra öronen åt sig i större utsträckning än förväntat.

Det mest alarmerande med Netflix rapport var dock inte det amerikanska tappet i sig, utan att det kom redan innan de nya konkurrenterna Disney Plus, Apple Plus, WarnerMedia och NBC Universal hunnit dra igång sina egna streamingtjänster på USA-marknaden, vilket de alla väntas göra det kommande halvåret. Av de tre tros konkurrensen från Disney Plus bli den på förhand tuffaste att tackla, då tjänsten förutom allt »vanligt« Disneymaterial även kommer att vara fullproppat med filmer och serier från starka varumärken som Pixar, Marvel och Star Wars. Samtidigt går långa rättighetskontrakt ut som Netflix haft i USA för ständiga fan-favoritserier som Vänner (som hamnar hos WarnerMedia) och The Office (NBC Universal), vilket är ett hårt slag för tjänstens äldre katalog.

För att hålla aktieägarna nöjda på lite sikt (aktien dök 10 procent efter att de dystra siffrorna presenterats) väntas Netflix framöver lägga allt mer fokus på de internationella marknaderna, där det finns större potential för att jaga nya prenumeranter jämfört med den kanske snart mättade amerikanska marknaden. I kvartalsrapporten lyftes såväl svenska Störst av allt som danska The Rain (med Alba August och flera andra svenskar i ledande roller) fram som succéer som fungerat såväl på de lokala marknaderna som den globala. Vid den efterföljande telefonkonferensen för press och investerare berättade Netflix innehållschef Ted Sarandos att de båda serierna hittills setts av mellan 12-15 miljoner tittare vardera, skriver The Verge.

"Störst av allt" har setts av fler än 12 miljoner tittare globalt på Netflix.
»Störst av allt« har setts av fler än 12 miljoner tittare globalt på Netflix.

Den allt hårdare amerikanska konkurrensen kan alltså få effekten att mindre marknader som exempelvis den nordiska framöver får en större del av Netflix väl tilltagna penningkista (företaget beräknas spendera smått bisarra 150 miljarder kronor på innehåll bara under 2019), allt för att det övergripande målet att stadigt fortsätta växa i antalet prenumeranter globalt ska kunna nås. En investerare som The Verge pratade med efter att kvartalsrapporten släppts summerade läget väl: »Räkna med ett närmast galet spenderande på utlandsproduktioner framöver.«

Kommande två kvartal, hjälpta av storserier som Stranger Things, The Crown och den sista säsongen av Orange Is The New Black hoppas Netflix att läget ska stabiliseras, och tillväxten återta normal takt.

Det lär finnas skäl att återvända för att se hur det går.

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel