Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Vem kan slå Tusse?

Innan förra årets final hade fem raka manliga popgrabbar vunnit tävlingen. Sedan vann The Mamas, men fick inte tävla i Eurovision Song Contest. Och nu pekar allt på att det blir en ung popgrabb igen. Men det är ok, för Tusse är mer än så både som artist och i sitt artisteri. På ett snyggt subtilt sätt bryter han både mot könsnormer och lyfter svartas röster med sin scenshow – samtidigt som han sjunger en av årets mest direkta och moderna poplåtar med en otroligt stor karisma. Nej, jag tror inte han går att slå ikväll.

Den enda jag tror har en chans är Eric Saade, som med en annorlunda poplåt och en arty scenshow lär håva in en hel del röster från den internationella juryn. Jag skulle inte ha några problem att skicka honom till Rotterdam. Utöver de två känns det bara som att Dotter, The Mamas och Danny Saucedo kan utmana på riktigt.

Dotter och The Mamas ställer båda upp med bra bidrag, men som bleknar när en jämför dem med deras bidrag från förra året. Vinnarvindarna är inte där på samma sätt i år. Och det hoppas jag de verkligen inte är för Danny Saucedo. Ju fler gånger jag ser och hör hans bidrag desto mer förbannad blir jag över vilken lat och trist comeback han gör. Det är daterad tramsfunk framför flyttkartonger. Varför? Ovärdigt en så bra artist.

I övrigt är det en härlig blandning av alla möjliga genres värdigt en riktig final! Så låt bästa hen vinna!

Här är mina betyg på kvällens startfält:

1. Danny Saucedo: Dandi dansa

Betyg: 1
Det blir nästan parodiskt när jag inser att både låten och scenshowen är Jamiroquai-stölder, den senare från videon till hitten Virtual Insanity. Jag tycker låten är tramsig dagisfunk och det är ingen ångvält direkt. Inramningen med flyttkartongerna är obegripligt ful och glida på golvet-effekten syns knappt. Danny är dock ett superproffs, men vad hjälper det?

2. Klara Hammarström: Beat of broken hearts

Betyg: 2
Det är egentligen inget fel varken på artist och låt. Klara sjunger utmärkt och har dragit på sig en outfit Beyoncé hade för några år sedan, men allt känns bara så… jaha. Det är stabilt, men totalt opersonligt.

3. Anton Ewald: New religion

Betyg: 3
Anton Ewald gör Anton Ewald. Fast feat. körsnubben, som är den som faktiskt sjunger det mesta. Det är en snygg Katy Perry-poplåt med bra driv och en enkel men snygg lasershow. Det som dock gör skillnaden från magplasket Natural 2015 är just att Anton har fattat att han inte är någon storsångare och därmed låter en körsnubbe sjunga refrängen medan han dansar järnet.

4. The Mamas: In the middle

Betyg: 3
Jag älskar The Mamas och jag älskar att se, och framför allt höra, dem på scenen. De är fantastiska. Men detta är, trots att det egentligen är en bättre låt, ett svagare bidrag än Move. Refrängen är inte lika direkt och framför allt saknar produktionen ett driv, vilket känns obegripligt. Synd!

5. Paul Rey: The missing Piece

Betyg: 2
Paul fortsätter göra snygg radiovänlig Ed Sheeran-pop, som känns både modern och innerlig. Jag tycker väldigt mycket om det här, men den är inte lika direkt som Talking in My Sleep, och även om han sjunger bra och har stark utstrålning på scen, känns det lite anonymt i konkurrensen. Men radiohit blir det.

6. Charlotte Perrelli: Still Young

Betyg: 4
Åh, jag blev nästan tårögd av det här! Det känns både oerhört nostalgiskt och oerhört modernt. Charlotte gör storstilad comeback med en härlig discoschlager uppdaterad med Smith & Tell-komp. Scenshowen känns som en lyxig runway, enkel men så snygg och Charlotte är ju tävlingens största proffs.

7. Tusse: Voices

Betyg: 5
Tusse, vilken jävla stjärna! Han har en alldeles utmärkt modern poplåt där allt är snyggt lånat från The Weeknd. Det plus Tusses utstrålning och röst live samt en scenshow med Black Lives Matter-politiska undertoner känns detta så rätt att skicka 2021. Heja!

8. Alvaro Estrella: Baila baila

Betyg: 1
Jaha, inget startfält utan en generisk lationoschlager. Refrängen är hyfsat stark och numret enkelt men snyggt, men också så generiskt att klockorna stannar. Borde rimligtvis vara chanslöst.

9. Clara Klingenström: Behöver inte dig idag

Betyg: 5
Jag diggar detta jättemycket. Claras röst påminner om Suzzie Tappers, hon ser ut som Liz Phair på 90-talet på scenen och låten är en utmärkt singer/songwriter-dänga med schlagerfierad refräng. Heja!

10. Eric Saade: Every minute

Betyg: 5
Eric gör precis allt rätt. Han ställer upp med ett helt nytt sound, sexig mörk electropop som inte försöker ställa sig in. Han gör en snygg musikvideo-show med arty dans. Det känns modernt, coolt och helt oemotståndligt. Jag är tveksam till om svenska folket tycker samma sak, men för mig kan detta gärna vinna rubbet.

11. Dotter: Little tot

Betyg: 4
Förra årets rättmätiga vinnare återvänder och visst är det nivåskillnad mot resten av startfältet. Det är inte en lika direkt låt som Bulletproof eller en lika originell scenshow, men det är fortfarande riktigt riktigt bra. En mer dansant poplåt med oväntade vändningar. På scenen känns Dotter som en krigare med blått neonljus och coola dansare.

12. Arvingarna: Tänker inte alls gå hem

Betyg: 2
Ja, det är bara att ge upp. Detta är så käck och så omedelbar schlager med snodd synt från Madonnas Material Girl. Det är glädje, det är folkfest, det är retro. Folk kommer att älska det. Jag gör det inte.

Så hur kommer det att gå?

1. Tusse
2. Eric Saade
3. Dotter
4. The Mamas
5. Danny Saucedo
6. Charlotte Perrelli
7. Clara Klingenström
8. Anton Ewald
9. Klara Hammarström
10. Arvingarna
11. Paul Rey
12. Alvaro Estrella

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Vem kan slå Tusse?

13 mars, 2021
Streamingtips

Ljuvliga High Fidelity lyckas både vara nutida & nostalgisk

12 mars, 2021
Intresseklubben Antecknar #78

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Outland och andra favoriter från 1981

12 mars, 2021
Recension

Säsong 2 av Jägarna på C More: förutsägbart & tråkigt men Lassgård briljerar

9 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel