TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Må bästa kvinna vinna!

Det är dags för final och efter fem raka manliga popgrabbar som vinnare kommer en kvinna vinna ikväll! Om inte så är the system broken. Men apropå ett brustet system så har Melodifestivalen kämpat i år på flera fronter. Programledarna har varit bra, men manusen usla. Linnea Henriksson har varit tryggheten själv – men varför har manusen och mellanakterna varit på dagisnivå? Är det verkligen bara Edward af Sillén som kan detta? I såna fall: ge honom alla pengar i världen.

Bidragen har överlag varit bra (vi har en stark final), men scenshowerna har varit under all kritik. Förutom Anna Bergendahl är det få som har satsat och tänkt nytt visuellt. Det har känts lågbudget och oinspirerat. Som om skivbolagen har slutat satsa på tävlingen. Det är oroande för framtiden. För jag blir direkt provocerad när jag ser en tidigare vinnare som Robin Bengtsson stå framför en grådaskig gardin i Sveriges största tv-program.

Och Hall of fame? Jättekul idé, men fan vad de slösade bort den. Dels genom att välja in alldeles för många från start, vilket devalverade hela idén, och dels genom att trycka in allt under Andra chansen. Varför inte göra detta till härliga mellanakter i varje deltävling? Obegripligt dumt.

Dotter skulle bryta av mot alla andra bidrag i Eurovision och skulle inte kännas förväntad – vilket många tittare känt med oss på senare år.

Om vi går till finalstartfältet så känns det spännande och det finns ingen självklar storfavorit som Benjamin Ingrosso eller John Lundvik. Det är kul! Dotter känns dock som the one to beat. Med sin snygga och moderna poplåt som lyckas låta både Sia-kommersiell och Florence-quirky, och en scenshow som sticker ut, känns hon som den härligaste att skicka till Eurovision. Hon skulle bryta av mot alla andra bidrag och skulle inte kännas förväntad – vilket många tittare känt med oss på senare år. Hon lär gå bra hos internationella juryn och om tittarna placerar henne topp 3 lär hon vinna.

Hon får dock sylvass konkurrens av framför allt Anna Bergendahl som tveklöst har årets snyggaste och mest genomarbetade scenshow. Den höjer countryschlager-melodin till nya höjder och Anna är ett urproffs på scenen. Hon känns som den breda schlagerpublikens favorit, men kanske inte går hem lika bra hos juryn. Men topp 3 känns givet, och välförtjänt.

De enda två andra utmanarna är Hanna Ferm och The Mamas. Hanna har det kanske mest Spotify-blingade bidraget och hon är en blivande superstjärna, men hennes scenshow känns för enkel och gav inte låten det där extra wow:et som jag tror den behöver för att vinna. The Mamas är en lite oväntad utmanare, men deras starka gospelpop är så fylld av värme och charm att den kommer gå bättre än väntat. Det som ligger dem i fatet är att de körade bakom John Lundvik förra året.

Här är mina betyg på kvällens startfält:

1. Victor Crone: Troubled waters

Betyg: 2
Det är en självklar hit och naturlig uppföljare till Storm, som Victor ställde upp med för Estland förra året, men för fan! Han sjunger ju så jävla illa – och dansar som en gubbe på Finlandskryssning. Bara snygga snubbar kommer undan med det.

2. Paul Rey: Talking in my sleep

Betyg: 3
En råsnygg Ed Sheeran-ballad som kommer bli en av årets största hittar. Paul sjunger den säkert med raspig röst och bra närvaro. Enkel och snygg show. Känns som den som gynnats mest av att ha gått en omväg till finalen.

3. The Mamas: Move

Betyg: 4
Årets varmaste bidrag! Snygg och catchig gospelpop med stark refräng och framför allt otroligt mycket energi från The Mamas. En möjlig utmanare, men det faktum att vi skickade dem förra året talar emot det.

4. Mohombi: Winners

Betyg: 1
Jag hatade Mohombis låt förra året. Detta är bättre. Lagom modern poplåt med de rätta Spotify-attributen. Men scenshowen är obefintlig och i konkurrensen är detta chanslöst.

5. Hanna Ferm: Brave

Betyg: 4
Det är en poplåt som Ava Max och alla andra poppis popbrudar lätt skulle göra. Det är väldigt lite Mello, mer Spotify – på gott och ont. Det är inte den självklara slutvinnare som jag hade hoppats på, och tyvärr känns själva scenshowen för enkel. Men en dag kommer hon vinna allt!

6. Mendez & Alvaro Estrella: Vamos Amigos

Betyg: 2
Det här är inget monster till refräng som Everyday, men ett av startfältets största glädjepiller. Men i konkurrensen har det noll komma noll chans att ens ta sig upp på övre halvan.

7. Dotter: Bulletproof

Betyg: 5
Jag älskade Dotters bidrag Cry för två år sen. Hon borde ha fått ett genombrott då. Nu har hon fått det! Denna råsnygga Sia möter Florence-låt är mer direkt och den snygga och effektiva scenshowen höjer detta till the one to beat. Hon lär vinna över juryn, frågan är om hon vinner över tittarna tillräckligt? Jag tror det.

8. Robin Bengtsson: Take a chance

Betyg: 2
Ovärdigt av en tidigare vinnare att bjuda på en så platt scenshow. Det känns så lågbudget att det nästan blir provocerande. Då räcker inte en stark poplåt i denna konkurrens.

9. Mariette: Shout it out

Betyg: 3
Jag hoppas ju att Mariette en dag vinner alltihopa. Hon är en sådan säker och ändå originell artist som vi borde skicka. Men efter tre utmärkta bidrag så känns detta tyvärr som det svagaste. Kom tillbaka igen!

10. Felix Sandman: Boys with emotions 

Betyg: 4
Supermodern pop i Bieber-anda med snygg show, men som faller på att vi har sett liknande bidrag förut. I finalen tror jag ändå att folk kommer uppskatta hur modern och annorlunda den är i konkurrensen.

11. Anna Bergendahl: Kingdom Come 

Betyg: 5
Hold your horses! 10 år efter hon vann Melodifestivalen kan Anna göra det igen. Ashes to Ashes var förra årets bästa låt. Detta är inte lika delikat, men desto mer effektivt. Det är ABBA-pimpad countryschlager med en strålande Anna och en råsnygg scenshow. Årets tveklöst snyggaste nummer.

12. Anis Don Demina: Vem är som oss

Betyg: 1
Det låter som en mycket sämre version av Din soldat, som försöker vara down with the kids, men mest känns gjort tusen gånget förut. Har vunnit över kidsen, men det räcker inte.

 

 

 

Så hur kommer det att gå?

1. Dotter
2. Anna Bergendahl
3. The Mamas
4. Hanna Ferm
5. Felix Sandman
6. Paul Rey
7. Anis Don Demina
8. Victor Crone
9. Robin Bengtsson
10. Mohombi
11. Mariette
12. Mendez & Alvaro Estrella

Just nu på TVdags

Streamingtips

Missa inte febriga »I May Destroy You« på HBO Nordic

2 juli, 2020
Tips

Office Hours med Tim Heidecker – kul & kaotisk karantänkultur

30 juni, 2020
Premiär

På HBO Nordic: Följ Michelle McNamaras Golden State Killer-jakt i I'll Be Gone in the Dark

29 juni, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Pauline à la plage (1983)

29 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Knutby! Svensk true crime på barnens sida

28 juni, 2020
Recension

Eurovision Song Contest: The Story Of Fire Saga – charmig, tramsig & småkul

26 juni, 2020
Trailer

Premiären för Fredrik Backmans »Björnstad« närmar sig

25 juni, 2020
Intresseklubben Antecknar #73

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Ubåtar

23 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Helgalna Marcella det perfekta sommargodiset

21 juni, 2020
Recension

Nu på C More: Love Life roar & oroar precis som en rom-com ska

15 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Mästerliga & modiga Dispatches from Elsewhere

14 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Falsk identitet – Kjell & Björn diskuterar

7 juni, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel