Kommentar

Melodifestivalen 2019: Girl power! Men noll utropstecken i år igen…

Förra året var ett riktigt magplask för Melodifestivalen. Showmässigt var den urusel. Bidragsmässigt blev det tydligt att man står och stampar med samma sorts artister om och om igen, ofta med hälften av startfältet året innan en vända till. Och i Eurovision hade vi visserligen ett av de bästa bidragen, men Europa verkar ha tröttnat på att vi har skickat unga manliga popsnören med snygga shower fyra år i rad.

SVT verkar ha fattat vidden av magplasket gällande showen då de satsar på fyra riktigt bra namn som programledare: Sarah Dawn Finer, Marika Carlsson, Kodjo Akolor och Eric Saade. Dessutom har de tagit in geniale Edward af Sillén som kreativ konsult. Det bådar väl för att showen ska få tillbaka underhållningsvärdet igen. Och humorn!

Men hur står det då till med bidragen? Ja, av döma av artisterna som presenterades i dag känns det väldigt mycket been there, done that.

Men hur står det då till med bidragen? Ja, av döma av artisterna som presenterades i dag känns det väldigt mycket been there, done that. Större delen av startfältet har varit med i tävlingen förut. Resten är okända eller axelryckningar. Mohombi kallas »världsstjärna«, men det devalverar uttrycket. Andreas Johnsson, really? Martin Stenmarck, really? Båda de resterande (och mindre begåvade) FO&O-medlemmarna? Snark.

Det är ett väldigt folkligt startfält med något för alla, vilket det såklart ska vara – jag menar Jan Malmsjö till Jon Henrik Fjällgren till Dolly Style – men det saknar utropstecken. I år igen. Framför allt känns de två sista delfinalerna väldigt svaga på pappret. Så vad känns ändå lovande? Nano borde ha vunnit sitt år och har förhoppningsvis en ännu starkare låt denna gång. Men främst hejar jag på the girls i år.

Förra vinnaren Anna Bergendahl har ju rösten, frågan är om hon kan ta revansch för misslyckandet i Eurovision 2010.

Unga duktiga Idol-tjejer som Hanna Ferm och Rebecka Karlsson har röstresurserna och kombinationen av Hanna Ferm och Liamoo låter lovande (skulle betta på dem på förhand). Förra vinnaren Anna Bergendahl har ju rösten, frågan är om hon kan ta revansch för misslyckandet i Eurovision 2010. Wiktoria förtjänar att äntligen ha en vinnarlåt, men att det är en ballad känns så där…

Det viktigaste är trots allt att någon i startfältet bjuder på något nytt. Vi måste hitta någon med Loreen-faktorn…

Tävlingen hade behövt stora namn som Petra Marklund, Tove Styrke eller Sabina Ddumba. Eller en återvändande Agnes, Darin eller Danny Saucedo som hade skapat förväntan bara med sina namn. Artister som har en publik utanför Melodifestivalen. Eller artister som Shirin eller Isak Danielson som har fantastiska röster och har börjat bygga större publiker.

Men tyvärr lockar inte tävlingen sådana namn längre. Och det är det stora problemet. Det fanns en tid då de lyckades locka båda etablerade icke-Mello-artister och indieartister. Nu lockar de bara artister som behöver tävlingen för sina karriärer. Om och om igen.

Jag ska dock inte jump the gun totalt. Det viktigaste är trots allt att någon i startfältet bjuder på något nytt. Vi måste hitta någon med Loreen-faktorn, någon som kommer med något helt nytt och oväntat. Det är så vi återtar ledartröjan i Eurovision. Av döma av artisterna ser det inte särskilt lovande ut, men det är först när vi ser och hör bidragen som det avgörs.

Här finns alla deltagande bidrag samlade.

Just nu på TVdags

Kommentar

Här är alla anledningar till att På spåret spårat ur – går det att rädda?

9 december, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Beat, Dogs of Berlin & det nya tyska tv-undret

9 december, 2018
Streamingtips

Kan Andrev få en vän? Intressant om manlig ensamhet… och vänskap

8 december, 2018
Kommentar

På SVT i kväll: Morran och Tobias-biofilmen som blev orättvist sågad

8 december, 2018
Trailer

Äntligen! Avengers: Endgame har fått både titel & trailer

7 december, 2018
Nyhet

Nyårsmys eller nyårsrys? Mikael Persbrandt läser Ring, klocka ring

7 december, 2018
Recension

Roma – ett mästerverk om ett Mexiko i förändring

7 december, 2018
Recension

Netflix-premiär för Serkis Mowgli – klart godkänd men ingen klassiker

7 december, 2018
Premiär

Pappslöjd, spritsenap & After Eight – Jul med Ernst är tillbaka

6 december, 2018
Recension

HBO Nordics Min fantastiska väninna är handlingsförlamande fantastisk

6 december, 2018
Kommentar

Värst i tv-världen just nu: Julia Davis gränslösa Sally4Ever

5 december, 2018
Fråga

Vår tid är nu-mysteriet med arvet efter Helga – hur går det ihop?

5 december, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel