Recension

Mästerlig McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Betyg 5 av 5

Mildred Hayes (Frances McDormand) är en tonårsmorsa i småstaden Ebbing i Missouri. Frustrerad över den lokala poliskårens oförmåga att lösa det brutala våldtäktsmordet på hennes 16-åriga dotter som skett några månader tidigare tar hon saken i egna händer. Hon hyr tre stora annonstavlor och smäller upp text som ställer den lokala polischefen (Woody Harrelson) mot väggen. Sen tar det hus i helvete.

Där har ni premissen för Martin McDonaghs Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, en film med så mycket handling att det hade räckt för en halv säsong tv-serie. Och med ett så rikt och välskrivet persongalleri att man gärna sett att det faktiskt blev en tv-serie så man får tillbringa mer tid tillsammans med dem. En film som är otroligt svår att genreindela eftersom den är så många olika genrer samtidigt: allvarligt sorgedrama, absurd komedi, djupt mänsklig småstadsskildring, spännande kriminalare. Våldet hänger hela tiden i luften, samtidigt som McDonagh (även manus) ogenerat bryter allvaret med comic relief-scener som är totalt over the top. Ibland skär det sig… men bara nästan.

Framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien.

Donagh skriver dialog av Guds nåde, som ibland nästan är för välskriven, men jag köper det. Dialog som, föreställer jag mig, är rena drömmen för ensemblen, som är första klass ner i minsta biroll. Woody Harrelson gör en av sina finaste och mest lågmälda rollprestationer någonsin, och Sam Rockwell – som dumdryg, rastistisk snut – är sinnessjukt bra. Det är inte lätt att spela småkorkad på ett trovärdigt sätt; Rockwell gör det helt lysande – och lyckas till och med få oss att förstå hans djupt ocharmiga praktas till rollfigur.

Men framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien. Hon äger varenda scen hon är med i – Oscars-statyetten är redan given, och extremt välförtjänt.

Mer behöver ni inte veta, ju mindre man läst på desto bättre. Gå och se ögonaböj, för det här är ett mästerverk.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Klipp

Pengwings? Penglings? Se Benedict Cumberbatch kämpa med sitt uttal

21 april, 2018
Pop Culture Confidential

Veckans podd: The Handmaid’s Tale-kläderna & Svenske kocken i Mupparna

20 april, 2018
Recension

Michelle Meadows utklassar Per Andersson i SVT:s Östermalms-satir Katsching

20 april, 2018
Nyhet

Nej, Netflix! En av årets starkaste serier nedlagd efter bara en säsong

19 april, 2018
Trailer

Plocka kulor! Deadpool leker Ted Åström i sista Deadpool 2-trailern

19 april, 2018
Nyhet

Claire Danes bekräftar: Nästa säsong av Homeland blir den sista

19 april, 2018
Nyhet

Äntligen! Netflix meddelar premiärdatum för Glow säsong 2

19 april, 2018
Kommentar

BBC & England hedrar minnet av Stephen Lawrence – när erkänner Sverige institutionell rasism?

18 april, 2018
Klipp

Här charmar Zlatan Jimmy Kimmel

18 april, 2018
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Ricks brandtal, Dwights öde & Fear-rädslan

17 april, 2018
Reality

En udda följetong är över – Jessie J vann kinesisk talangjakt

17 april, 2018
Klipp

Se Hannity försvara sin & Trumps maffia-fixare på Fox News – och Kimmels & Colberts hån!

17 april, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel