Recension

Mästerlig McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Betyg 5 av 5

Mildred Hayes (Frances McDormand) är en tonårsmorsa i småstaden Ebbing i Missouri. Frustrerad över den lokala poliskårens oförmåga att lösa det brutala våldtäktsmordet på hennes 16-åriga dotter som skett några månader tidigare tar hon saken i egna händer. Hon hyr tre stora annonstavlor och smäller upp text som ställer den lokala polischefen (Woody Harrelson) mot väggen. Sen tar det hus i helvete.

Där har ni premissen för Martin McDonaghs Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, en film med så mycket handling att det hade räckt för en halv säsong tv-serie. Och med ett så rikt och välskrivet persongalleri att man gärna sett att det faktiskt blev en tv-serie så man får tillbringa mer tid tillsammans med dem. En film som är otroligt svår att genreindela eftersom den är så många olika genrer samtidigt: allvarligt sorgedrama, absurd komedi, djupt mänsklig småstadsskildring, spännande kriminalare. Våldet hänger hela tiden i luften, samtidigt som McDonagh (även manus) ogenerat bryter allvaret med comic relief-scener som är totalt over the top. Ibland skär det sig… men bara nästan.

Framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien.

Donagh skriver dialog av Guds nåde, som ibland nästan är för välskriven, men jag köper det. Dialog som, föreställer jag mig, är rena drömmen för ensemblen, som är första klass ner i minsta biroll. Woody Harrelson gör en av sina finaste och mest lågmälda rollprestationer någonsin, och Sam Rockwell – som dumdryg, rastistisk snut – är sinnessjukt bra. Det är inte lätt att spela småkorkad på ett trovärdigt sätt; Rockwell gör det helt lysande – och lyckas till och med få oss att förstå hans djupt ocharmiga praktas till rollfigur.

Men framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien. Hon äger varenda scen hon är med i – Oscars-statyetten är redan given, och extremt välförtjänt.

Mer behöver ni inte veta, ju mindre man läst på desto bättre. Gå och se ögonaböj, för det här är ett mästerverk.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019
Kommentar

Melodifestivalen 2020: Dags för en kvinna att vinna!

26 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Bästa buddy cop-duon sen Turner & Hooch

24 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel