Recension

Mästerlig McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Betyg 5 av 5

Mildred Hayes (Frances McDormand) är en tonårsmorsa i småstaden Ebbing i Missouri. Frustrerad över den lokala poliskårens oförmåga att lösa det brutala våldtäktsmordet på hennes 16-åriga dotter som skett några månader tidigare tar hon saken i egna händer. Hon hyr tre stora annonstavlor och smäller upp text som ställer den lokala polischefen (Woody Harrelson) mot väggen. Sen tar det hus i helvete.

Där har ni premissen för Martin McDonaghs Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, en film med så mycket handling att det hade räckt för en halv säsong tv-serie. Och med ett så rikt och välskrivet persongalleri att man gärna sett att det faktiskt blev en tv-serie så man får tillbringa mer tid tillsammans med dem. En film som är otroligt svår att genreindela eftersom den är så många olika genrer samtidigt: allvarligt sorgedrama, absurd komedi, djupt mänsklig småstadsskildring, spännande kriminalare. Våldet hänger hela tiden i luften, samtidigt som McDonagh (även manus) ogenerat bryter allvaret med comic relief-scener som är totalt over the top. Ibland skär det sig… men bara nästan.

Framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien.

Donagh skriver dialog av Guds nåde, som ibland nästan är för välskriven, men jag köper det. Dialog som, föreställer jag mig, är rena drömmen för ensemblen, som är första klass ner i minsta biroll. Woody Harrelson gör en av sina finaste och mest lågmälda rollprestationer någonsin, och Sam Rockwell – som dumdryg, rastistisk snut – är sinnessjukt bra. Det är inte lätt att spela småkorkad på ett trovärdigt sätt; Rockwell gör det helt lysande – och lyckas till och med få oss att förstå hans djupt ocharmiga praktas till rollfigur.

Men framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien. Hon äger varenda scen hon är med i – Oscars-statyetten är redan given, och extremt välförtjänt.

Mer behöver ni inte veta, ju mindre man läst på desto bättre. Gå och se ögonaböj, för det här är ett mästerverk.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Till minne

Tack för Singin' in the Rain & vila i frid, Stanley Donen

23 februari, 2019
TVdags betygsätter och tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2019: Reklamrock, bugg & Jackson 5-soul

23 februari, 2019
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om Mupparna, Bröderna Marx & Eurovision

22 februari, 2019
Nyhet

Glöm Hill House – nu kommer »The Haunting of Bly Manor«

22 februari, 2019
Streamingtips

Nytt & kommande på Netflix i mars – animerat ultravåld, Mötley Crüe & formel 1

21 februari, 2019
Streamingtips

Bruno Ganz på SVT Play – odödligt dödlig i klassiska Himmel över Berlin

21 februari, 2019
Klipp

Se bortklippta intervjun som gjorde mos av Tucker Carlson & Fox News

20 februari, 2019
Säsongspremiär

Snart dags för Gift vid första ögonkastet – med ny expert

19 februari, 2019
Säsongspremiär

Bonusfamiljen tillbaka! Men vad hände sist? Här är en påminnelse

18 februari, 2019
Streamingtips

HBO Nordic-serien Crashing – en sitcom om att stå upp

18 februari, 2019
Podcast

I veckans podd: Oscar-förutsägelser med Kyle Buchanan

17 februari, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Är The Passage årets bästa guilty pleasure?

17 februari, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel