Recension

Mästerlig McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Betyg 5 av 5

Mildred Hayes (Frances McDormand) är en tonårsmorsa i småstaden Ebbing i Missouri. Frustrerad över den lokala poliskårens oförmåga att lösa det brutala våldtäktsmordet på hennes 16-åriga dotter som skett några månader tidigare tar hon saken i egna händer. Hon hyr tre stora annonstavlor och smäller upp text som ställer den lokala polischefen (Woody Harrelson) mot väggen. Sen tar det hus i helvete.

Där har ni premissen för Martin McDonaghs Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, en film med så mycket handling att det hade räckt för en halv säsong tv-serie. Och med ett så rikt och välskrivet persongalleri att man gärna sett att det faktiskt blev en tv-serie så man får tillbringa mer tid tillsammans med dem. En film som är otroligt svår att genreindela eftersom den är så många olika genrer samtidigt: allvarligt sorgedrama, absurd komedi, djupt mänsklig småstadsskildring, spännande kriminalare. Våldet hänger hela tiden i luften, samtidigt som McDonagh (även manus) ogenerat bryter allvaret med comic relief-scener som är totalt over the top. Ibland skär det sig… men bara nästan.

Framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien.

Donagh skriver dialog av Guds nåde, som ibland nästan är för välskriven, men jag köper det. Dialog som, föreställer jag mig, är rena drömmen för ensemblen, som är första klass ner i minsta biroll. Woody Harrelson gör en av sina finaste och mest lågmälda rollprestationer någonsin, och Sam Rockwell – som dumdryg, rastistisk snut – är sinnessjukt bra. Det är inte lätt att spela småkorkad på ett trovärdigt sätt; Rockwell gör det helt lysande – och lyckas till och med få oss att förstå hans djupt ocharmiga praktas till rollfigur.

Men framförallt är detta Frances McDormands film. Vi visste ju redan, efter alla Coen-rullar, hur fantastisk hon är. Men här är hon ännu mäktigare, och helt perfekt, som den kärva, sarkastiska och oneliner-spottande hårdingen Mildred Hayes, en rollgestalt som (precis som hennes gravida polis Marge Gundersen i Fargo) kommer att gå till filmhistorien. Hon äger varenda scen hon är med i – Oscars-statyetten är redan given, och extremt välförtjänt.

Mer behöver ni inte veta, ju mindre man läst på desto bättre. Gå och se ögonaböj, för det här är ett mästerverk.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Kommentar

Här är alla anledningar till att På spåret spårat ur – går det att rädda?

9 december, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Beat, Dogs of Berlin & det nya tyska tv-undret

9 december, 2018
Streamingtips

Kan Andrev få en vän? Intressant om manlig ensamhet… och vänskap

8 december, 2018
Kommentar

På SVT i kväll: Morran och Tobias-biofilmen som blev orättvist sågad

8 december, 2018
Trailer

Äntligen! Avengers: Endgame har fått både titel & trailer

7 december, 2018
Nyhet

Nyårsmys eller nyårsrys? Mikael Persbrandt läser Ring, klocka ring

7 december, 2018
Recension

Roma – ett mästerverk om ett Mexiko i förändring

7 december, 2018
Recension

Netflix-premiär för Serkis Mowgli – klart godkänd men ingen klassiker

7 december, 2018
Premiär

Pappslöjd, spritsenap & After Eight – Jul med Ernst är tillbaka

6 december, 2018
Recension

HBO Nordics Min fantastiska väninna är handlingsförlamande fantastisk

6 december, 2018
Kommentar

Värst i tv-världen just nu: Julia Davis gränslösa Sally4Ever

5 december, 2018
Fråga

Vår tid är nu-mysteriet med arvet efter Helga – hur går det ihop?

5 december, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel