Filmtips

Mäktig Mitchum i kusliga klassikern Cape Fear – på SVT i kväll

Om jag måste välja en favorit-Scorsese ligger Cape Fear bra till. Hämndthrillern från 1991 brukar ju räknas till hans »minst personliga« filmer – den var ett beställningsjobb från Universal, som motprestation fick han sen göra kostymfilmen Oskuldens tid – och var då hans första remake. Men just för att storyn är så enkel la Scorsese allt krut på berättandet, och i en cv sprängfull av visuellt fartiga filmer är Cape Fear kanske den allra smarrigaste. Han använder alla knep i lattjo lajban-lådan: wipes, drastiska klipp, brutala inzoomningar, han inverterar filmen, hänger kameran upp och ner, gör allt till en skruvad, hetsig, extremt snyggt berättad mardröm. (För mer fanboy-babbel om Cape Fear rekommenderar jag vår filmpodcast Intresseklubben Antecknar som ägnat ett helt avsnitt åt denna godbit.)

Men det var alltså inte i Scorseses händer som Cape Fear blev film första gången. Ursprungligen är det en roman, John MacDonalds pulp-klassiker The Executioners från 1957. Fem år senare gjordes den till film av J Lee Thompson, en brittisk regissör som hyllats för sina socialrealistiska dramer på hemmaplan innan han gled över till krigsfilmer som En iskall i Alexandria och Kanonerna på Navarone. Cape Fear var hans första Hollywoodrulle och blev en hit, trots det våldsamma innehållet. För det är, för sin tid, en brutal film.

Storyn är densamma i alla tre versionerna: den råbarkade brottslingen Max Cady (Robert Mitchum) släpps ut efter ett långt fängelsestraff, och ger sig ut för att hämnas på sin försvarsadvokat Sam Bowden (Gregory Peck) som mörkat vissa fakta som eventuellt kunde frikänt Cady vid rättegången – Cady är uppenbarligen en menace to society och hör hemma bakom lås och bom, något som Bowden insett. Cady börjar stalka både Bowden och hans familj, hotar Sam och gör sexuella närmanden mot hans fru (Polly Bergen) och tonårsdotter. Bowden, en lagens man, måste nu ta lagen i egna händer…

Även om Cape Fear från 1962 såklart är betydligt tamare än Scorseses febriga och brutala remake så var den för sin tid häpnadsväckande rå. Robert Mitchum är perfekt castad som den slipprige, köttige och ytterst obehaglige Cady – en roll film noir-veteranen Mitchum sätter helt perfekt. Peck är lagom fyrkantig i en fyrkantig roll som egentligen skulle gå till den ännu mer fyrkantige Charlton Heston, och Polly Bergen (som jag alltid minns som Mrs Vernon-Williams i Cry-Baby) är bra, särskilt i en otäck scen med Mitchum och ett paket ägg som var helt improviserad och ytterst vågad för sin tid.

J Lee Thompson var ett stor Hitchcock-fan och ville gärna att filmen skulle påminna om mästarens bästa, och lyckades fint: snyggt, atmosfäriskt svartvitt foto av Sam Leavitt (Anatomy of a Murder) och läskigheter som antyds snarare än visas. Thompson plockade också in flera gamla Hitchcock-veteraner: klipparen George Tomasini (Psycho), Martin Balsam i en biroll, och – framför allt – Bernard Herrmann, som skrev ett av sina allra mäktigaste filmkompositioner. Musiken i cape Fear (som Scorsese också återanvände) gör mycket för den ödesmättade atmosfären i denna kusliga thrillerklassiker. Och för en gång skull är den svenska titeln – Farlig främling – inte så dum.

Farlig främling visas på SVT1 i kväll kl 22:50.

 

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel