Recension

Magisk diskbänksrealism i Johannes Nyholms imponerande Jätten

Betyg 4 av 5

Rikard är 30 år, autistisk och född svårt missbildad. Han skiljdes från sin mamma efter födseln och bor nu på en daglig verksamhet. Rikard längtar efter sin mamma och är fast besluten att få henne tillbaka. Oddsen är inte på hans sida – kroppen är svag och många i hans omgivning ser honom som ett lustigt freak som det är fritt fram att trakassera – men Rikard har en fast punkt i sitt liv: boule. Tillsammans med sin bästa vän och tränare Roland ger han sig fan på att nå de Nordiska mästerskapen i boule, och plocka hem en stor pokal att visa för sin mamma.

Jätten knockar mig lika hårt som Gabriela Pichlers Äta sova dö och Ruben Östlunds De ofrivilliga gjorde back in the day – Johannes Nyholm är något nytt, en frisk fläkt i svensk film.

Där har ni handlingen i Johannes Nyholms långfilmsdebut Jätten, som snurrat på festivaler under året, plockade hem pris i San Sebastian och i dag äntligen har biopremiär. Nyholm är regissör och manusförfattare med flera musikvideor och kortfilmer på sin cv, mest känd för Las Palmas – den med den fulla bebisen – som blev en viral hit och plockade hem en Guldbagge för bästa kortfilm. Och det lär vankas Guldbagge också för Jätten – en imponerande långfilmsdebut som lätt är en av årets bästa och finaste filmer.

Jätten knockar mig lika hårt som Gabriela Pichlers Äta sova dö och Ruben Östlunds De ofrivilliga gjorde back in the day – Johannes Nyholm är något nytt, en frisk fläkt i svensk film. Jätten är magisk diskbänksrealism, Göteborgsk verklighet kryddad med gåtfulla drömsekvenser. Dråplig vardagsabsurdism möter kallt utanförskap. Plötsligt i Vinslöv möter Mask. Rikards utanförskap skildras naket och brutalt, men Nyholm lyfter också fram det vackra i hans liv, de små detaljerna, Rikard envetna bouleträning och benhårda tro på seger mot all rimlighet. Humanismen och värmen lyser igenom i varje scen.

Amatörskådisen Christian Andrén imponerar stort i huvudrollen och lyckas förmedla Rikards känslor genom massiv makeup. Johan Kylén och Anna Bjelkerud (hon som var så strålande i Lisa Langseths Hotell) är svinbra i biroller. Resten av ensemblen tycks vara amatörskådisar som Nyholm regisserar med säker hand, och skapar en mysig fluga på väggen-känsla. Nyholm har också ett perfekt öga för gruppdynamik – de dramatiska scenerna i bouleklubben är plågsamt välbekanta för alla som någon gång ägnat sig åt föreningsliv.

Jätten är fantasieggande, dråpligt vardagsabsurd, sorglig och hjärtskärande vacker – och dessutom världens hittills bästa underdog-drama i boulemiljö.

Jätten har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel