TVdags-kalendern lucka 17

Lysande Blanchett & Mara i kärleksdramat Carol

Det är strax innan jul i New York 1952. Den unga Therese (Rooney Mara) arbetar på leksaksavdelningen i ett varuhus på Manhattan och har allmänt lågmälda förhoppningar om framtiden. Vågar hon kanske hoppas på en framtid inom fotografi? Vågar hon bestämma sig om hon egentligen vill vara tillsammans med sin pojkvän?

Alla de här funderingarna blir avlägsna när hon får träffa Carol (Cate Blanchett), en medelålders burgen kvinna mitt i en smärtsam skilsmässa med världsvan och elegant utstrålning. Therese hjälper henne att välja ut ett tågset som julklapp till hennes dotter och Carol glömmer kvar sina handskar (medvetet eller ej förblir osagt). Det blir i varje fall den enda ursäkten som behövs för Therese att åter ta kontakt med Carol. De två inleder en trevande kärleksrelation, något som den blivande ex-mannen till Carol (med klara erfarenheter från förr) inte direkt är överförtjust i, och får svåra konsekvenser i 1950-talets USA då vårdnaden om deras gemensamma dotter sätts på spel. En kamp mellan Carols sexualitet och rätt att välja livspartner, och att samtidigt få vara mor tar sin början.

De två klarast lysande stjärnorna är givetvis Blanchett och Mara, i synnerhet Mara som lyckas förmedla känslodetaljer utan att säga ett enda ord ibland.

Filmen är baserad på boken The Price of Salt av Patricia Highsmith som i sin tur bygger på hennes egna upplevelser av romantiska relationer med kvinnor. Boken publicerades ursprungligen under pseudonymen Claire Morgan, då hon inte ville bli märkt som en »lesbisk författare«. Att boken är utgiven 1952 är smått häpnadsväckande med tanke på hur före sin tid den var, och boken kunde inte återutges med Patricias riktiga namn förrän 1990.

Regisserad mycket säkert och lågmält av Todd Haynes, är Carol nästan lika mycket en skilsmässofilm som en film om kärlek i Haynes händer. Otillåten kärlek och när kärleken inte orkar längre. De två klarast lysande stjärnorna är givetvis Blanchett och Mara, i synnerhet Mara som lyckas förmedla känslodetaljer utan att säga ett enda ord ibland. Det är inte svårt att förstå vad som lockar de båda till varandra och deras kemi är påtaglig filmen igenom, precis som deras smärta.

Kyle Chandler och Sara Paulson gör även två smärtsamma insatser (på ett bra sätt), som mannen som desperat försöker hålla Carol kvar i äktenskapet och den åldrade före detta älskaren och vännen till Carol. Julen finns också där hela tiden i bakgrunden och agerar kuliss, vilket gör det till en utmärkt film att se i mellandagarna. Den sprakande brasan tillsammans med den prydligt dekorerade julgranen är för övrigt GOALS (förlåt).

Carol går att se på ViaPlay eller hyra på valfri VOD-tjänst.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: True crime-pärlan I Love You, Now Die

14 juli, 2019
Recap

Huskurer, håravfall & hemligheter i veckans Younger

11 juli, 2019
Recension

Midsommar är en mardröm i dagsljus

10 juli, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Chris Gethards återkomst till MNN

7 juli, 2019
Streamingtips

Så verklighetsnära satir i Years and Years att vi sätter snacksen i halsen

3 juli, 2019
Recension

Kul! Spider-Man: Far from Home är både actionkomedi & superhjältefilm

3 juli, 2019
Streamingtips

Hjälp! Mitt tonårs-jag är helt fast i HBO Nordics ungdomsserie Euphoria

2 juli, 2019
Recension

Moodyssons HBO-serie Gösta får oss att undra: Vem ska trösta Gösta?

1 juli, 2019
Intresseklubben Antecknar #63

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Sydney Pollack

1 juli, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ava DuVernays tunga When They See Us

30 juni, 2019
Kortdokumentär

Hannas baby på SVT Play – intressant om barnlängtan med Hanna Hellquist

29 juni, 2019
Recap

Möjliga mördare & masochister i tredje avsnittet av säsongens Younger

27 juni, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel