TVdags-kalendern lucka 17

Lysande Blanchett & Mara i kärleksdramat Carol

Det är strax innan jul i New York 1952. Den unga Therese (Rooney Mara) arbetar på leksaksavdelningen i ett varuhus på Manhattan och har allmänt lågmälda förhoppningar om framtiden. Vågar hon kanske hoppas på en framtid inom fotografi? Vågar hon bestämma sig om hon egentligen vill vara tillsammans med sin pojkvän?

Alla de här funderingarna blir avlägsna när hon får träffa Carol (Cate Blanchett), en medelålders burgen kvinna mitt i en smärtsam skilsmässa med världsvan och elegant utstrålning. Therese hjälper henne att välja ut ett tågset som julklapp till hennes dotter och Carol glömmer kvar sina handskar (medvetet eller ej förblir osagt). Det blir i varje fall den enda ursäkten som behövs för Therese att åter ta kontakt med Carol. De två inleder en trevande kärleksrelation, något som den blivande ex-mannen till Carol (med klara erfarenheter från förr) inte direkt är överförtjust i, och får svåra konsekvenser i 1950-talets USA då vårdnaden om deras gemensamma dotter sätts på spel. En kamp mellan Carols sexualitet och rätt att välja livspartner, och att samtidigt få vara mor tar sin början.

De två klarast lysande stjärnorna är givetvis Blanchett och Mara, i synnerhet Mara som lyckas förmedla känslodetaljer utan att säga ett enda ord ibland.

Filmen är baserad på boken The Price of Salt av Patricia Highsmith som i sin tur bygger på hennes egna upplevelser av romantiska relationer med kvinnor. Boken publicerades ursprungligen under pseudonymen Claire Morgan, då hon inte ville bli märkt som en »lesbisk författare«. Att boken är utgiven 1952 är smått häpnadsväckande med tanke på hur före sin tid den var, och boken kunde inte återutges med Patricias riktiga namn förrän 1990.

Regisserad mycket säkert och lågmält av Todd Haynes, är Carol nästan lika mycket en skilsmässofilm som en film om kärlek i Haynes händer. Otillåten kärlek och när kärleken inte orkar längre. De två klarast lysande stjärnorna är givetvis Blanchett och Mara, i synnerhet Mara som lyckas förmedla känslodetaljer utan att säga ett enda ord ibland. Det är inte svårt att förstå vad som lockar de båda till varandra och deras kemi är påtaglig filmen igenom, precis som deras smärta.

Kyle Chandler och Sara Paulson gör även två smärtsamma insatser (på ett bra sätt), som mannen som desperat försöker hålla Carol kvar i äktenskapet och den åldrade före detta älskaren och vännen till Carol. Julen finns också där hela tiden i bakgrunden och agerar kuliss, vilket gör det till en utmärkt film att se i mellandagarna. Den sprakande brasan tillsammans med den prydligt dekorerade julgranen är för övrigt GOALS (förlåt).

Carol går att se på ViaPlay eller hyra på valfri VOD-tjänst.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020
Säsongspremiär

Jen & Judy är tillbaka i Netflix snärjigt skruvade Dead To Me

8 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel