»You can't even rape well…«

Louie bortom all räddning

Louie har med veckans dubbelavsnitt gett sig ut på farligt vatten. Hade den filmiska dramaturgin följts skulle man kunna hänvisa till ett slags »point of no return«. Men eftersom varken regler eller lagar gäller för Louis C.K. så blir det i nuläget svårare att hänga upp sig på fina termer. Det blir lätt fel. Men, en sak är säker. Louie kommer aldrig bli detsamma igen, alltså som det varit tidigare, innan avsnitt tio, Pamela Part 1.

Våldtäktsavsnittet.

Vars klimax kan härledas till avsnittet innan, Elevator Part 6, där en storm förstör halva Manhattan och Louie skiljs från sin Amia. Skilsmässoavsnittet, Om det nu ens fanns något att skiljas åt från egentligen. Vi snackar ändå om en relation som från början känts mer hetsig och krystad än genuint romantisk. Som en fix idé från Louis sida. Louie som börjar få ålderskomplex och paniskt grabbar tag i allt som majoriteten associerar med »liv«. Kärlek och sex, bland annat. Han känner sig bara så otroligt maktlös.

Någonting tänds inom Louie då han hetsigt famlar och fumlar efter det som är hans. En possesiv desperation som både är obehaglig och obehagligt förståelig.

Det här är en sida vi tidigare inte sett av Louie. Minns scenen där han med »kärlek« driver Amia i säng för att på sätt och vis fjättra henne till ett liv med honom. Någonting tänds inom honom då han hetsigt famlar och fumlar efter det som är hans. En possesiv desperation som både är obehaglig och obehagligt förståelig. Men knappast hållbar. Luftslott är sällan det. Något karaktären Louie inte förstår, men som stå-upp-Louis har full koll på.

I avsnitt tio använder man sig av det här på ett genialt sätt, då stå-upp-Louis förebygger, kompletterar och på sätt och viss även garderar sig mot eventuell kritik genom att predika Gud och feminism på ett roligt och vettigt sätt. Först efteråt förstår man det egentliga syftet.

Louie kommer hem efter en dubbelföreställning på Comedy Cellar och möts av en utslagen Pamela på sin soffa (Amia-flashback, någon?). När hon ska gå hem hindrar han henne, åberopande ett tidigare samtal där hon önskat få ihop det med honom. Sedan följer det klart obehagligaste ögonblicket i Louies historia. Det är inte så mycket vad som händer utan mer den aggressiva känsla scenen framkallar, och den kraft Louie använder sig av för att grottmänniskoaktigt släpa en protesterande Pamela över golvet för att förmå henne att ha sex med honom. Han »tar kontroll över situationen«.

Nu händer dock varken eller, utan Pamela sliter sig loss och Louie får nöja sig med en tvångskyss. Det enda som hindrar scenen från att bli för otäck är Pamelas respektlöshet för Louie. Hon är inte rädd för honom. Men hon kanske borde? Vart bor din inre våldtäktsman?

Farlig tv för vuxna människor som inte räds sina mörka potentiella jag och som uppmuntrar komplicerad tv. För det är ju såklart inte frågan om huruvida Louis C.K. är för våldtäkt eller inte. Självklart är han inte det. Han gillar bara att borra hål i det mänskliga psykets skamligaste hemligheter.

Så vad är det då? Ett dubbelbottnat kritiserande av mannen som sexuell varelse, hans vilsenhet och fundamentala odjur till libido? Ett nej är alltid ett nej. En karta över hur saknad kan leda till frustration och ilska för att slutligen drabba den närmaste. Med tanke på Louis tidigare brandtal skulle man kunna tolka det som ett slags försök att förklara våldets mekanismer, mäns våld mot kvinnor. Men då skulle man samtidigt kunna se scenen som ett slags manligt försvar… som att oavsett hur grym handlingen är finns det alltid ett skäl.

Kanske en medveten provokation. Som Pamelas kommentar just efter hon slitit sig loss: »You can't even rape well.« Vad är man för man om man inte kan våldta? Det borde ju vara extremt positivt men i stället uttalas orden med förakt och Louies manlighet störs. På sätt och vis känns det som att hela avsnittet kretsar kring just den här meningen. En miljon frågor, men samtidigt becksvart roligt. »You can't even rape well« … Ha, ha, ha.

När Louie stängt dörren bakom Pamela gör han ett »yesss!«-tecken för sig själv.

Louie sänds på amerikanska FX och finns i iTunes USA-butik.

 

 

 

 

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel