Säsongspremiär

Line of Duty är tillbaka – med Fleming, Arnott & Hastings i vanlig toppform

I två år har vi väntat på bent coppers, senior rank officers och UCO:s och nu är väntan över. Äntligen är en av världens bästa polisserier, Line of Duty, tillbaka i rutan och jag darrar nästan på handen när jag trycker på play-knappen. Det börjar så oerhört vackert, det ligger ett daller i luften och man bara vet att nu blir det åka av. Det blir det också – bokstavligen – när en poliskonvoj ska frakta beslagtaget gods. Det är så vackert så att jag nästan blir tårögd. Från de vardagssjaviga polisutseendena till de totalmänskliga reaktionerna på stundens allvar. Men sedan måste jag pausa ett par gånger och gå tillbaka till arkiven, alltså gamla summeringar av förra säsongen. Plötsligt figurerar så många bekanta namn och så många svaga kopplingar. Vilka var de där balaclava-männen nu igen? Och han, polischefen på H?

En del är som vanligt: DS Arnott har väst, Hastings himlar med ögonen och tillber diverse bibliska figurer.

Detta är problemet med intrikata och vackert konstruerade serier. De kräver tid att spelas in, de kräver tid att skrivas snyggt och då blir väntan mellan säsongerna lång. Man hinner glömma.
Jag ska inte kalla det för ett problem. Det är utmaningen, den smarta seriens pris. Att som tittare minnas, hålla namn och kopplingar levande och i luften (lex Game of Thrones). Men det är svårt. Många tv-serier kommer och går på två års tid. Men detta är vad den smarta tv-åldern resulterat i, vilket i sin tur kräver arbete av sin tittare.

Mycket är som det brukar vara: DS Arnott har väst, Hastings himlar med ögonen och tillber diverse bibliska figurer. (Ser ni mig på stan är det fritt fram att be mig härma Hastings dialekt, jag skrev min masteruppsats i Belfast och takterna sitter i).

Men det är också detta som är det förrädiska. Det går givetvis inflation i att chockdöda rollfigurer man enligt gammal, fin tv-tradition kunde lita på gick säkra (lex Game of Thrones, igen). Så att saker är »som de brukar« betyder bara att någonting chockartat kommer hända när som helst. Detta är det andra priset vi får betala för smart tv. Jed Mercurio, som skapat Line of Duty, har varit bra på det sedan Line of Duty-premiären 2012 och begärde tydligen att få regissera sista avsnittet på förra säsongen. Den som slutar med – SPOILER! – att Hastings tar bort sitt namn från listan över misstänkta medan DC Kate Fleming ger honom en skeptisk blick i Emmyvinnarklassen. Hon är inte övertygad om att allas vår robusta nordirländska lagman är helt ren.

Vad jag menar är: i en så pass bra serie som denna så räcker det med en blick. Hennes sa oss att ingen går säker, att vi aldrig kan sluta förvänta oss att chockeras. Och Jed Mercurio var alltså så på det klara med att detta måste förmedlas att han gick in och regisserade själv. Så att vi, som tittare, fattar att det krävs lite av oss också för att få ut mer av en serie.

Jag pausar, går tillbaka i arkiven. Och på så sätt lever serien längre och intensivare hos mig än vad många andra serier gör.

Säsong 5 av Line of Duty har premiär på SVT1 i kväll kl 22. Avsnittet finns redan nu på SVT Play.

Just nu på TVdags

Recension

Vem tittar på Watchmen? Premiär för nästa HBO Nordic-fullpottare

21 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Succession-säsongsfinalen, vad annars?

20 oktober, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Petra & Orup bäst i kvällens Så mycket bättre-premiär

19 oktober, 2019
Recension

Netflix Living with Yourself är lättviktig & mångbottnad på samma gång

18 oktober, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Joker, Succession & mycket mer

17 oktober, 2019
Säsongspremiär

Keeping Faith tillbaka på C More! »Varje bildruta utsökt komponerad«

16 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Korrupta snutar, korrumperade samurajsjälar & Kanda-skotrar

15 oktober, 2019
Streamingtips

Dplay-måstetittning: Spielbergs & Gibneys hat-dokumentär Why We Hate

14 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Unbelievable – en feministisk triumf när vi behöver den

13 oktober, 2019
Premiär

Älska mig: Josephine + Sverrir = bäst

12 oktober, 2019
Intresseklubben Antecknar #65

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Death to Smoochy & Funny Bones

9 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Basket, bokmalar & blodsband

8 oktober, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel