TVdags-kalendern lucka 14

Länge leve drottning Cersei – det är du som bär Game of Thrones

Det finns mycket att säga om den senaste säsongen av Game of Thrones, som är den tv-händelse jag minns tydligast från 2017 på gott och på ont. Antalet gånger jag suckade högljutt eller utropade sarkasmer i säsongens avslutande avsnitt är lika delar osmickrande för tv-serien som för min karaktär och tillräckligt många texter har skrivits om det som sedan lästs av mig för att jag med gott samvete skulle kunna sabla ned serien i ännu en text.

Cersei Lannister, årets mest självlysande tv-karaktär. De sju konungarikenas egen maktfullkomliga drottning, underbart spelad av Lena Heady.

Så låt oss i stället fokusera på något faktiskt funkade i säsongen och som har funkat rakt igenom alla säsonger: Cersei Lannister, årets mest självlysande tv-karaktär. De sju konungarikenas egen maktfullkomliga drottning, underbart spelad av Lena Heady.

Är du mot förmodan ingen Game of Thrones kan man säga att hon är lite som Westeros Arbogakvinna. Känslokall, manipulerande och med en djupt problematisk relation till den egna familjen (för att uttrycka det milt).

Det finns mycket att säga om Cersei. En karaktär med fler #MeToo-upprop efter sig finns nog inte i Game of Thrones (endast räknandes levande karaktärer, det vill säga, för annars så ligger nog både Ramsay Bolton och Joffrey en bit före där). Hon spelar hela tiden ett sjukligt maktspel, tar precis vad hon vill ha och hon skäms inte för det en sekund. Hon är lätt att avsky när hennes handlingar riktas mot karaktärer man gillar, men man kan ändå inte låta bli att älska henne just på grund av att hon inte skyr några medel. Den där gränslösheten både fascinerar en får en att nästan avundas den på något sjukt sätt.

Cersei

Många tittare önskade livet ur Cersei i den sjunde säsongen. Kanske inte för att de ogillade henne, utan för att de tyckte att hennes karaktär inte hade mer att ge och var sugna på framsteg i den ju ofta stillastående handlingen. Jag var nog en av dem i början av säsongen, men ju längre säsongen fortskred desto mer insåg jag vilket misstag det hade varit om hon dött. I listan på alla karaktärer som borde dött i säsong sju innehar hon jumboplatsen (med Bronn, Thormund och Jorah i toppen på den listan).

För vad skulle egentligen finnas kvar för intressant när Cersei är borta? Hon bär ju hela serien.

Utöver att vara den karaktär som är mest intressant ur både ett psykologiskt och politiskt perspektiv, är hon den mest svårtolkade och mest oförutsägbara rent handlingsmässigt. Hon kan gå ond snödrottning hela vägen och regera över ett kargt islandskap med enbart de döda som hennes undersåtar – men det är även rimligt att tänka sig att hon skulle även kunna förkasta sina tidigare beslut när hon får se den vita armén i vitögat. Hon är, så att säga, det enda vilda kortet kvar i en lek med numera allt för många uppenbara regler.

Om Cersei hade dött, och när hon väl dör, finns det ju bara fantasy kvar.

För det var nog ingen som började titta på Game of Thrones från början för att de var ofantligt intresserade av de där spök-zombierna som vi fick ta del av fem minuter i första avsnittet. Vi fortsatte titta för att vi blev kompisar med och förälskade oss i karaktärerna och de spännande mänskliga historierna. En karaktärsdriven story snarare än en driven av handlingen. Om Cersei hade dött, och när hon väl dör, finns det ju bara fantasy kvar. Bara det goda mot det onda, tidsresande och wargande, snökungen mot elddrakarna och så vidare. Det mänskliga dramat får ställa sig åt sidan.

Cersei är den enda starka kvarvarande mänskliga konflikten i Game of Thrones – och även den enda anledningen till att det fortfarande håller någon som helst kvalitet. Så: länge leve drottning Cersei, ingen dricker en bägare vin som du – må du länge regera i Westeros!

PS. För den som är intresserad kan jag även tipsa om Youtube-kanalen Alt Shift X. Den enda guiden i ämnet som helt lyckas sy en vävnad av de tjocka Reddittrådarna.

Game of Thrones finns på HBO Nordic.

Just nu på TVdags

TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

Halt and Catch Fire-Bos – den enda äldre kränkta mannen värd att älska

10 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel