Biorecension

Lågintensivt kusliga It Comes at Night är en av årets bästa filmer

Betyg 4 av 5

New York-baserade A24 är nog den piggaste indie-studion i världen just nu, med en helt sinnessjuk cv trots att de startade så sent som 2012: MoonlightRoom, The Lobster, Ex Machina, Amy, Green Room, American Honey, 20th Century Women, kommande A Ghost Story och många fler gobitar, samt inte minst TVdags-favoriten The Witch. Deras senaste släpp, It Comes at Night av stjärnskottet Trey Edward Shults, är ännu en triumf. På två plan: både som PR-kupp och som film.

»Kupp« är väl att ta i, men A24 har lyckats sälja in It Comes at Night som monsterfilm, med en av de otäckaste teasers vi sett på länge. Vi peppade i vintras, här är den igen:

It Comes at Night är snarare en lågintensiv psykologisk thriller. Vad den handlar om, mer än att Joel Edgerton och hans familj kämpar för sin överlevnad, tänker jag inte avslöja. Ju mindre du vet när du ser filmen, desto bättre är det – klyschan har sällan stämt bättre än här. På ett sätt är det en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Edgerton gör ännu ett av sina nedtonade roller och är svinbra, flankerad av Carmen Ejogo (bioaktuell också i Alien: Covenant) och nykomlingen Kelvin Harrison Jr. Efter mästerverket Get Out är detta årets andra skräckfilm med en ung afroamerikansk kille i centrum, vilket känns nytt och härligt.

På ett sätt är det trots allt en monsterfilm, för som vi alla vet bär vi de farligaste monstrena inom oss. Ett kammarspel om rädsla, sorg och paranoia som ställer den klassiska frågan: vad är du beredd att göra för att överleva? Hur långt är du beredd att gå?

Annars är det inte mycket som är »härligt« i den här filmen, som inte bjuder på mycket lättnad. Den är tryckande kuslig från start till mål, med ett tungt, närbildstätt foto och mästerlig filmmusik av Brian McOmber. En fullständigt knäckande och obehaglig upplevelse som är en av årets bästa filmer och som – trots den listiga marknadsföringen – är en av de bästa skräckfilmer jag sett på länge.

It Comes at Night har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel