Kom i stämning inför Lissabon! Vi rankar alla Eurovision-vinnare hittills
Det börjar dra ihop sig inför Eurovision Song Contest i Lissabon, och varför inte ladda upp inför Eurovision-veckan med en topplista över alla vinnarlåtar genom historien? Detta ska ses som en högst personlig rankning naturligtvis, ge mig gärna din egen topp-10 i kommentarerna!
1. Euphoria, Sverige, 2012
Ok, lite partisk är man ju. Men rösten, produktionen, estetiken… Toppklass.
2. Un Banc, Un Arbre, Une Rue, Monaco, 1971
Hon går ut hårt för att sedan öka. Gåshud hela vägen. Vilken nerv!
3. Molitva, Serbien, 2007
Det här numret har ett allvar och en tyngd som höjer ett material som var starkt redan från början. Fint med originalspråk också.
4. Hold me now, Irland, 1987
Jag har alltid varit svag för en smörballad, och det här är kungen av Eurovision-smörballader.
5. Rise like a phoenix, Österrike, 2014
Bond-svulstigheten, glamouren, skägget… finns mycket här att hylla. (Jag lyssnar då och då på Tori Amos cover på den här låten, mest för att höra den österrikiska publikens reaktion.)
6. Poupée de sire, poupée de son, Luxemburg, 1965
En riktigt klistrig popjuvel. Så välsnickrat från början till slut, man kan inte annat än bli glad.
7. Rock'n'rollkids, Irland, 1994
Här har jag ingen vettig motivering. Säkert en bortglömd bagatell för de flesta, men jag älskade den här låten när den kom och jag älskar den nu.
8. Fångad av en stormvind, Sverige, 1991
Carola alltså, vilket superproffs. Dansen!
9. Ein bißchen Frieden, Tyskland, 1982
En så självklar del av vår kulturella katalog att man knappt tänker på att den var en Eurovision-vinnare.
10. Fly on the wings of love, Danmark, 2000
Här väger nog nostalgin in för mycket men jag kan inte hjälpa det. En personlig favorit. De är liiiite väl förtjusta i autotunefunktionen tyvärr, men annars är det ljuvligt.
11. Nocturne, Norge, 1995
Älskar att den är så annorlunda. Skickligt att kunna fängsla en publik trots att så stor del av låten är helt instrumental.
12. Diva, Israel, 1998
Klockren discodänga och ett bra exempel på Eurovisions inkluderande och normbrytande tradition.
13. La de swinge, Norge, 1985
»Føler du hvor gjerne du vil danse?« Ja!
14. Non ho l'età, Italien, 1964
En finstämd klassiker.
15. L'oiseau et l'enfant, Frankrike, 1977
Så snyggt stick där med bara slagverkskomp. Och tonartshöjning!
16. Heroes, Sverige, 2015
Rent hantverksmässigt är detta ett av de skickligaste shownumren.
17. Dansevise, Danmark, 1963
Introt! Känns som ledmotivet till en hårdkokt noir-deckare, men sen lösgör sig en lekfull dansvisa. Underbar.
18. Hallelujah, Israel, 1979
Börjar försiktigt för att sen stegra till mäktig allsångskör. Tunggung!
19. Satellite, Tyskland, 2010
Snygg poplåt med imponerande avskalad produktion.
20. Waterloo, Sverige, 1974
Nästan omöjlig att bedöma då den är så ikoniserad/sönderspelad. Som Abba-hit är den svag, men som Eurovision-låt räcker den rätt långt.
21. Hard Rock Hallelujah, Finland, 2006
Jo, visst är det ett mått av jippofiering över detta spektakel, men det är faktiskt en skön låt i botten.
22. In your eyes, Irland, 1993
En av de minst sönderspelade av Irlands alla Eurovision-hits. Gillar den extra därför.
23. Wild dances, Ukraina, 2004
Ruslana! Ren energi.
24. Ne partez pas sans moi, Schweiz, 1988
Här är artisten långt mycket starkare än låten.
25. Après toi, Luxemburg, 1972
Riktigt stark närvaro rakt igenom denna.
26. Insieme 1992, Italien, 1990
»Unite, unite Europe«. Svulstig fotbollsmästerskapsanthem.
27. Puppet on a string, Storbritannien, 1966
Tuggummipoppig klassiker som är svår att värja sig från.
28. Making your mind up, Storbritannien, 1981
Ett av de första numren som använde kostymbyte som gimmick. Klämkäckt.
29. Diggi-loo Diggi-ley, Sverige, 1984
Hur ska man kunna se detta objektivt? En låt så integrerad med min folksjäl.
30. Ding dinge-dong, Nederländerna, 1975
Genial popmelodi. Men särskilt djuplodande kan man ju inte säga att det är.
31. My number one, Grekland, 2005
Sjukt proffsigt nummer, så slickt att det nästan blir tråkigt.
32. J'aime la vie, Belgien, 1986
Ett bidrag ihågkommet mycket för att Sandra Kim ljög om sin ålder för att nå över åldersgränsen på 15 år (var egentligen bara 13). Typisk åttiotalsdänga.
33. Everyway that I can, Turkiet, 2003
Snyggt dansnummer och lyckade etnotrummor. Plus för rap-parti också. Inledde sjoket av energisk-kvinna-i-showigt-dansnummer-vinnare. Lite för skrikigt live dock.
34. The Voice, Irland, 1996
En redig nittiotalsmarkör. Mycket njutbar men blir lite enahanda.
35. Take me to your heaven, Sverige, 1999
Egentligen avgudar jag denna dansbandspopsmocka gränslöst, men den 1. är något svagare på engelska än på svenska och 2. har klarat tidens tand lite sämre än andra vinnare.
36. A-Ba-Ni-Bi, Israel, 1978
En av många nonsensrefränger. Men svängig!
37. Tu te reconnaîtras, Luxemburg, 1973
Härlig känsla i sången, melodin fastnar lätt på hjärnan. Beroende på dagsform kan denna lätt vara tjugo placeringar högre upp på denna lista, det är ganska jämnt i mellanskiktet.
38. What's another year, Irland, 1980
Johnny Logan är en Eurovision-gigant, men denna är inte lika stark som Hold me now.
39. Amar Pelos Dois, Portugal, 2018
Vackert och o-Eurovision-igt nummer. Minuspoäng för att han verkade vara lite av en fåntratt.
40. Only teardrops, Danmark, 2013.
Slagverkigt och flöjtigt. Inte så mycket mer.
41. Why me?, Irland, 1992
Typiskt stark irländsk ballad från den här tiden, och jag har lyssnat mig fördärvad på den ska erkännas, men ändå smått intetsägande i jämförelse.
42. Save your kisses for me, Storbritannien, 1976
Ännu en gullig, trallig, harmlös visa.
43. Een Betje, Nederländerna, 1959
Gillar det uttrycksfulla framträdandet, och språket är fantastiskt.
44. Un Premier Amour, Frankrike, 1962
Få kan dramatisera fram så mycket ur en enkel melodi som fransmännen. Klipsk användning av upprepning i denna stillsamma visa.
45. Love shine a light, Storbritannien, 1997
Trallvänligt men lite för snällt.
46. Nous les amoureux, Luxemburg, 1961
Många av de äldre bitarna har en filmmusik-air över sig. Även denna. Och ljuvligt många rullande r.
47. La, la, la, Spanien, 1968
Nu snackar vi stark hook! Men det är en så märklig dissonans mellan de dramatiska verserna och refrängen.
48. Boom Bang-a-Bang, Storbritannien, 1969
Detta år hamnade fyra länder på samma poäng och fick därför dela segern: Frankrike, Nederländerna, Spanien och Storbritannien. Eftersom den här listan är lång nog som det är väljer jag att endast ha med min favorit av de fyra, och även om det är ganska jämnt skägg är det svårt att undgå den hookiga brittiskan.
49. 1944, Ukraina, 2016
Svårplacerad vinst. Älskar de konstnärliga utsvävningarna och riskerna i detta nummer, men konceptet är också märkligt makabert och överseriöst.
50. Net Ales Toen, Nederländerna 1957
Gullig visa med karaktär. Lyckas kombinera en melodiöst kvittrande sångerska med en ganska stor skopa vemodighet. Men jag glömmer den fort.
51. Fairytale, Norge, 2009
Det här är nog en orättvist dålig placering för Alexander Rybak, för jag minns att jag tyckte den var ganska klämmig en gång i tiden, men det är något med att höra den för sjunde eller sjuttonde gången som gör den magiskt enerverande.
52. Refrain, Schweiz, 1956
Den första vinnaren! En tidstypisk chanson. Njutbar men inte särskilt minnesvärd.
53. Tom Pillibi, Frankrike, 1960
Känns som en barnvisa? Mer ramsa än popsång.
54. Si la vie est cadeau, Luxemburg, 1983
Oj, vad hon pressar rösten. Inte särskilt behagligt att lyssna på.
55. Believe, Ryssland, 2008
Så humor- och distanslöst. Det finns en hyfsad poplåt här någonstans, men det drunknar i det pretentiösa dravel som omgärdar Dima Bilan.
56. All kinds of everything, Irland, 1970
Lite väl sockersöt. Känns som plockad ur en musikal, en Sound of Music-kopia möjligen.
57. Dors, Mon Amour, Frankrike, 1958
Har inget särskilt att klaga på, men det finns så många bättre bidrag i genren. Funkar utmärkt som bakgrundsmusik.
58. Running scared, Azerbajdzjan, 2011
Hyggligt popsnickeri kan tyckas, men den är så generisk, så profillös? Dessutom halvsvajig sång.
59. Merci Chérie, Österrike, 1966
Egentligen inget fel på den här heller, men det är nåt med den där stamningen i texten som blir löjeväckande efter ett tag.
60. Rock me, Jugoslavien, 1989
Har jag någonsin hört denna förut? Känns inte som det.
61. I wanna, Lettland, 2002
Vann delvis på grund av sitt fåniga dans-klädbytarstunt. De ska ha pluspoäng för att de förstått vikten av show-elementet i Eurovision, men låten borde rimligen kommit på 17:e plats eller så.
62. Everybody, Estland, 2001
Nej. Nej, nej, nej.
Eurovision Song Contest sänds i SVT tisdag, torsdag & lördag nästa vecka.