TVdags listar film- och tv-året 2019

Kjell Häglund rankar årets 50 bästa dramaserier

Ja, kolla vad idioten gör! Sätter en annan serie som etta i år efter att ha placerats årets Years and Years som etta för hela 10-talet häromveckan … och så väljer tönten inte ens Succession utan fjanteriet The Affair?!?

Och var fan är The Leftovers???

Well, jag har tjatat om detta nästan lika länge som jag hasplat ur mig årslistor, men jag säger det igen: de är ingen vetenskap. Ska man definiera dem med en evidensbaserad term bör det bli narcissism. »KJELL HÄGLUND RANKAR …« minsann! Sanningen är att jag inte alls suttit och »rankat«. Decennielistan på 110 titlar som vi lade ut här på julafton var resultatet av tjugo minuters arbete. Jag hoardade ihop alla mina årslistor från decenniet som gått, kastade om på känsla, tog beslutet om Years and Years på en annan känsla, och så var det klart.

Samma sak med den här årslistan. Jag älskar stora, kreativa tv-upplevelser, och jag älskar diskussionen om dem. Där ligger mitt engagemang. Jag sitter inte med någon sorts ständigt värderad verkskanon i skallen. Ska jag göra en lista vill jag 1) göra den på känsla, 2) tänka i termer av diskussion i stället för något slags högtravande totala konstnärliga kriterier, och 3) prioritera upplevelsen. Och The Affairs finalsäsong var för mig en helt enorm tv-upplevelse.

Finalavsnittet blottlade hur sent i livet och på jorden det är för oss alla, och slutscenen är kanske tv-dramahistoriens allra bästa, vackraste och mest tårframkallande episka.

»Men det är ju bara ett mossigt macho-sex-otrohets-pseudo-crime-drama«, säger tv-nörden som »gav upp« The Affair efter säsong 1, upfylld av det där pinsamt missriktade självförtroendet som just tv-nördar lyckats utrusta sig med genom att gräva ner sig i tio serier och sedan ha okunniga åsikter om hundra andra.

I själva verket består The Affair av precis allt det som gör den moderna tv-dramakonsten så ogripbart stor och levande. Serien som helhet hade svackor, den hade perioder när det var svårt att skilja konst från kitsch och allmänmänsklighet från klyschor, men inte nog med att den alltid landade på fötterna efter varje risktagande och varje miss – den utvecklades på det mest mänskliga av alla vis och växte av erfarenheterna, mognade med åren, till ett fullskaligt mästerverk.

De två avslutande säsongerna var mästerliga raktigenom. Men det innebär verkligen inte att man kan hoppa rakt in i dem, hoppa över de mer bristfälliga säsong 2 och 3. Väldigt mycket av det allra bästa i finalsäsongen bottnar ju djupt dels i Noahs uppgörelse med sina barndomstrauman efter pappans död i inledningen av säsong 3, dels i bokrelease-turnén Noah är ute på i säsong 2 och som landar brutalt i en MeToo-skandal i den avslutande säsong 5, som dessutom lyckas låta de kaliforniska skogsbränderna vara en bokstavlig spelplats för sista akten.

Eller, sista akten i det nutida perspektivet. Under slutsäsongen vävs detta samman med ett framtidsperspektiv, mitt i detta sekel, med en åldrad Noah ensam på ett tomt Lobster Roll i ett Montauk som avfolkats på grund av klimatförändringarna – men dit Alisons vuxna dotter beger sig av existentiella skäl som även dessa bottnar djupt i tidigare säsongers gestaltning av hennes föräldrars strävanden och misslyckanden. Dessutom utspelar sig det »nutida perspektivet« i framtiden, eftersom serien efterhand velat gapa efter allt mer och exempelvis lät säsong 3 utspela sig tre år efter föregående säsong. För att inte tala om de polis-»flashforwards« de första två säsongerna experimenterade med.

Av allt detta är det lätt att konstatera att det från början inte existerade någon plan för hur The Affair skulle utvecklas och rentav bli en partiell ›cli-fi‹ som utspelar sig i slutet av 2040-talet. Det säger sig självt att MeToo och kaliforniska skogsbränder inte fanns på serieskaparnas whiteboard när serien startade 2014 – och förmodligen inte under inspelningen av säsong 4 heller. Men det är just detta som gör tv-dramakonsten så unik jämfört med litteraturen eller filmen: en avsevärt mer utdragen och personellt skiftande process som ibland sätter kommersiell feghet i system men ibland också kan uppmuntra till enorma, nästan dödsföraktande visioner. Och The Affair är nog årtiondets främsta exempel på detta.

Jag vet inte om jag någonsin tidigare sett en dramaserie så obarmhärtigt skildrat livets ofrånkomliga korthet, och genom att verkligen ge en total closure samtidigt så brutalt skjuta tv-tittarens behov av existentiell tröst i sank. Finalavsnittet blottlade hur sent i livet och på jorden det är för oss alla, och slutscenen är kanske tv-dramahistoriens allra bästa, vackraste och mest tårframkallande episka.

Men visst, även Succession var 2019 års bästa tv. Och jag hade precis lika gärna kunnat toppa denna lista med Easy, The Good Fight, Black Mirror, The Morning Show, Big Little Lies eller Sex Education.

Vi kan som vanligt enas om att det var ett rätt makalöst år för tv-konsten.

KJELLS TOPP-50 – BÄSTA DRAMASERIERNA 2019

  1. The Affair (Showtime/HBO Nordic)
  2. Succession (HBO Nordic)
  3. Years and Years (BBC)
  4. Easy (Netflix)
  5. The Good Fight (CBS/HBO Nordic)
  6. Black Mirror (Netflix)
  7. The Morning Show (Apple TV+)
  8. Big Little Lies (HBO Nordic)
  9. Billions (Showtime/HBO Nordic)
  10. Sex Education (Netflix)
  11. Unbelievable (Netflix)
  12. Mr Inbetween (FX/HBO Nordic)
  13. Modern Love (Amazon Prime Video)
  14. The Virtues (Channel 4)
  15. True Detective (HBO Nordic)
  16. Mrs Fletcher (HBO Nordic)
  17. The Little Drummer Girl (BBC/C More)
  18. Traitors (Channel 4)
  19. The Handmaid’s Tale (Hulu/HBO Nordic)
  20. Chernobyl (HBO Nordic)
  21. The Loudest Voice (Showtime/HBO Nordic)
  22. The Boys (Amazon Prime Video)
  23. Stranger Things (Netflix)
  24. Line of Duty (BBC)
  25. Temple (Sky/HBO Nordic)
  26. Fartblinda (C More)
  27. MotherFatherSon (BBC)
  28. The Act (Hulu)
  29. Watchmen (HBO Nordic)
  30. Exit (NRK/SVT Play)
  31. Flack (Pop)
  32. Chimerica (Channel 4)
  33. Goliath (Prime Video)
  34. Störst av allt (Netflix)
  35. Top Boy (Netflix)
  36. The Capture (BBC)
  37. Black Earth Rising (BBC/Netflix)
  38. Ray Donovan (Showtime/HBO Nordic)
  39. Room 104 (HBO Nordic)
  40. Cold Feet (ITV)
  41. Madam Secretary (CBS)
  42. Bröllop, begravning och dop (C More)
  43. Cleaning Up (ITV)
  44. El Camino (Netflix)
  45. Förhöret (Viaplay)
  46. Guilt (BBC Scotland)
  47. Twin (NRK/SVT)
  48. The Crown (BBC/Netflix)
  49. World on Fire (BBC/SVT)
  50. De dagar som blommorna blommar (SVT)

Mellan den 25 och 31 december utser vi allt det bästa från film- och tv-året som gått. Håll koll på senaste artiklarna via taggen Film- & tv-året 2019.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Familjetragedin Ray Donovan flödar över

26 januari, 2020
Pop Culture Confidential

Veckans & förra veckans podd: Oscars-nomineringarna & tv-året 2020!

24 januari, 2020
Analys

Vem är Holly Gibney? TVdags reder ut kopplingarna mellan The Outsider & Mr Mercedes

21 januari, 2020
Nyhet

Äntligen besked: Disney+ kommer till Sverige i sommar

21 januari, 2020
Nyhet

Jaaa! Studio Ghiblis mysiga filmskatt samlad – Netflix visar (nästan) alla filmer

21 januari, 2020
Podcast

Filmdags! TVdags-podden från Stockholm filmdagar

20 januari, 2020
Premiär

HBO Nordic-premiär för Avenue 5 – en mardröm full med fniss

20 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: IS-helvetet chockstarkt skildrat i SVT:s Kalifat

19 januari, 2020
Recension

HBO-premiär för ruggigt otäcka Stephen King-serien The Outsider

13 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Watchmen-soundtrackets magiska postpunk

12 januari, 2020
Tips

Grown Ups 3 – uppföljaren du inte visste att du ville se

8 januari, 2020
Att se-lista 2020

Bäst i tv-världen i år? Vi rankar våra största förväntningar

5 januari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel