TVdags listar film- och tv-året 2015

Kjell Häglund rankar årets bästa dramaserier

Chockerande hårt mörker. Osannolikt skarpt frammejslad skönhet. Samtidigt en episk saga. Samtidigt en verklighet så nära att du känner stanken och får ont i öronen av både ångestens inre tystnad och New Yorks yttre larm.

Det är en värld som fortsätter kännas intensivt, som fortsätter att uppta mina tankar, en lång stund efter den perfekta slutscenen i det åttonde och sista avsnittet av miniserien Flesh and Bone, av förra Breaking Bad-författaren Moira Walley-Beckett. Jag har både tårar och rysningar kvar som fysiska spår efteråt.

Serien svävade allt högre och friare, drog in ryska maffian, sexslaveri, psykisk sjukdom, fantasy och incest i en provocerande modig storyline, som slutligen förlöstes, eller bedövades, i finalens brutala pendel mellan iskall död och tidsfrysande baletteufori.

Finalepisoden Scorched Earth var det vackraste, största, konstnärligaste jag såg inom drama-tv under hela 2015.

Jag må ha fastnat direkt för serien när C More började köra den i höstas. Men inledningsvis visste jag inte riktigt vad som väntade, vilka höjder den tog sats mot, så jag karakteriserade den främst som ett slags syskonserie till Mozart in the Jungle, den hyllade dramakomediserien om New Yorks symfoniorkesterliv där kanske något fattades, och jag kände definitivt att detta något fanns hos Flesh and Bone i stället, en dramaserie om den stenhårda balettbranschen i New York. Då tänkte jag att det hade att göra med att Flesh and Bone dröp av dramasvärta där Mozart in the Jungles friskade på med frivola humoresker. Att konflikterna i Flesh and Bone drar åt ångestmelodram, inklusive hela batteriet av depressiva konstklichéer, var också närmast en fördel, kände jag – det gav tyngd åt tårarna.

Sarah Hay and Sascha Radetsky in Flesh and Bone

Men sedan svävade serien allt högre och friare, drog in ryska maffian, sexslaveri, psykisk sjukdom, till och med kongenial fantasy… och inte minst incest, i en provocerande modig storyline, som slutligen förlöstes, eller bedövades, i finalens brutala pendel mellan iskall död och tidsfrysande baletteufori.

Att bygga dramaserier kring musikbranscher med skådespelare som kan sjunga och spela på riktigt, och med nyskrivna musikverk som fungerar på riktigt, har blivit ett spännande återkommande grepp i ett flertal dramagenrer: musikalbranschdramat Smash, R&B-branschsåpan Empire, countrybranschdramat Nashville, symfoniorkesterdramat Mozart in the Jungle, balettbranschmästerverket Flesh and Bone.

Där T-Bone Burnett var initialt musikkonstnärligt ansvarig för Nashville, och Timbaland är det i Empire, är det i Flesh and Bone koreografen Ethan Stiefel som svarar för den rent balettmässiga trovärdigheten. Den fick mig att börja gråta av rörelse i finalen, då det nykommissionerade verket äntligen avtäcktes i längre sjok – dock aldrig utan att tappa sin dramabetydelse, som konsekvens av flera storylines, därtill korsklippt med en bokstavligt talat blodig slutstrid i vinternatten…

Den mest spännande frågan inför 2016 är vad Moira Walley-Beckett ska göra härnäst.

 

Kjells topp-30 – Bästa dramaserierna 2015

  1. Flesh and Bone (Starz/C More)
  2. Halt and Catch Fire (AMC/C More)
  3. Show Me a Hero (HBO Nordic)
  4. UnREAL (Lifetime)
  5. American Crime (ABC)
  6. Kingdom (Audience Network/TV4 Play)
  7. Mad Men (AMC)
  8. Better Call Saul (Netflix)
  9. The Americans (FX)
  10. House of Cards (Netflix)
  11. Masters of Sex (Showtime/HBO Nordic)
  12. The Affair (Showtime/HBO Nordic)
  13. The Knick (Cinemax/HBO Nordic)
  14. Nashville (ABC)
  15. Louie (FX)
  16. Looking (HBO Nordic)
  17. Rectify (Sundance)
  18. Suspects (Channel 5)
  19. The Good Wife (CBS/TV4 Play)
  20. Fargo (FX/HBO Nordic)
  21. Ray Donovan (Showtime/HBO Nordic)
  22. Bloodline (Netflix)
  23. Empire (Fox/Viaplay)
  24. Blå ögon (SVT)
  25. Togetherness (HBO Nordic)
  26. London Spy (BBC/SVT)
  27. Mr Robot (USA Network/SVT)
  28. Narcos (Netflix)
  29. Homeland (Showtime/SVT)
  30. Penny Dreadful (Showtime/HBO Nordic)

Mellan den 25 och 31 december utser vi allt det bästa från film- och tv-året som gått. Håll koll på senaste artiklarna via taggen film- och tv-året 2015. Tablåtipsen publiceras som vanligt, hela julhelgen.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel