TVdags listar film- och tv-året 2019

Kjell Häglund rankar årets 20 bästa komediserier

Är verkligen Älska mig och After Life »komediserier«? Eller Pure, eller Dead to Me? Å andra sidan, på årets dramalista har jag finstämda känslodraman som Mrs Fletcher och Easy, som jag från början hade på komedilistan. Förra året tog jag konsekvenserna av de alltmer flytande genregränserna, i synnerhet i 25–30-minutersformatet, och slog ihop drama och komedi på en och samma lista.

Det borde jag ha fortsatt med. Men jag kunde bara inte motstå frestelsen att låta Stath Lets Flats toppa en egen lista.

En evolutionerad The Office där traditionella sitcom-manér marineras i subkulturell absurdism, där samtliga rollgestalter är korkade, och där subkulturen egentligen är två: dels lägenhetsuthyrningsbranschen (som hatar serien), dels Londons grek-cypriotiska invandrar-community (som bråkar internt om serien).

Ni kanske minns honom från första säsongen av Fleabag – det var Jamie Demetriou spelade den där killen med de hopplösa tänderna som sa till Phoebe Waller-Bridge: »You don’t go through life with teeth like these and not know when someone’s pretending.«

Fram tills dess var 31-åringen en doldis, komplett okänd i mainstream-sammanhang men ett fynd för dem som råkade springa på honom. För sex år kallades han »nya Steve Coogan« efter att ha gjort sin solo-scenshow Peope Day på Edinburgh-festivalen; själv upptäckte jag honom ett par år senare när han satte ihop den fantastiska ensemble-humorserien Year Friends direkt på Vimeo ihop med bland andra sin syster Natasia Demetriou, Al Roberts och Ellie White – en obeskrivligt unik och rolig form av kompisgänghumor som fortfarande kan ses här:

Hans första egna tv-serie Stath Lets Flats, som i höstas avslutade sin andra säsong i Storbritannien, är på sätt och vis ett auteur-verk – Demetriou är  serieskapare, manusförfattare och huvudrollsinnehavare – men alla fyra nämnda Year Friends-medlemmar har bärande roller, och jag har svårt att inte se den märkvärdiga humorn som en kollaborativ fortsättning på vad North London-kollektivet skapade i Year Friends.

Samtidigt är premissen helt annorlunda. Ett slags evolutionerad The Office där traditionella sitcom-manér marineras i subkulturell absurdism, där samtliga rollgestalter (utom personerna som då och då är spekulanter på hyreslägenheter) är direkt korkade, och där subkulturen egentligen är två: dels lägenhetsuthyrningsbranschen (som hatar serien), dels Londons grek-cypriotiska invandrar-community (som bråkar internt om huruvida serien bör älskas eller hatas).

Tidigare har jag antagit att Stath Lets Flats är alldeles för smal för att distribueras globalt, men Jamie Demetriou börjar faktiskt bli stor på riktigt nu, och efter att Stath Lets Flats nominerades för två BAFTA:s kan man nog hysa hyfsat hopp om att få se serien på Netflix eller HBO Nordic. Jag har sett flera tv-kritiker prata om att han kan komma att »gå i Phoebe Waller-Bridges fotspår«, men medan hon är en absolut solitär tror och hoppas jag att Jamie Demetriou i huvudsak kommer att fortsätta jobba med sina kompisar från Year Friends – framför allt har jag en soft spot för Al Roberts, vars karaktär i Stath Lets Flats är inte bara är den ultimata hämmade tönten utan något mycket mer och praktiskt taget obeskrivbart – monstruöst undfallande, rörande irriterande, irriterande rörande, och med en fallenhet för att haka på alla andras pinsamheter och göra allt maximalt pinsamt i rädslan över att själv vara pinsam och i empatin med andras pinsamheter … ja, nej, det går inte att beskriva. Al Roberts måste ses.

Tyvärr finns serien fortfarande inte upplockad hos någon streamingtjänst med svensk distribution. Men det borde som sagt komma. Liksom en säsong 3 – besked väntas i januari.

Kjells topp-20 – bästa komediserierna 2019

  1. Stath Lets Flats (Channel 4)
  2. Living with Yourself (Netflix)
  3. This Way Up (Channel 4)
  4. Pure (Channel 4)
  5. Älska mig (Viaplay)
  6. Barry (HBO Nordic)
  7. Fleabag (BBC)
  8. You’re the Worst (FXX)
  9. Dips (SVT)
  10. Enkelstöten (C More)
  11. Dead to Me (Netflix)
  12. Home (Channel 4)
  13. Bonusfamiljen (SVT)
  14. After Life (Netflix)
  15. Solsidan (C More/TV4)
  16. Silicon Valley (HBO Nordic)
  17. Filip och Mona (SVT Play)
  18. Work in Progress (Showtime/HBO Nordic)
  19. Back to Life (BBC)
  20. The Righteous Gemstones (HBO Nordic)

Mellan den 25 och 31 december utser vi allt det bästa från film- och tv-året som gått. Håll koll på senaste artiklarna via taggen Film- & tv-året 2019.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Familjetragedin Ray Donovan flödar över

26 januari, 2020
Pop Culture Confidential

Veckans & förra veckans podd: Oscars-nomineringarna & tv-året 2020!

24 januari, 2020
Analys

Vem är Holly Gibney? TVdags reder ut kopplingarna mellan The Outsider & Mr Mercedes

21 januari, 2020
Nyhet

Äntligen besked: Disney+ kommer till Sverige i sommar

21 januari, 2020
Nyhet

Jaaa! Studio Ghiblis mysiga filmskatt samlad – Netflix visar (nästan) alla filmer

21 januari, 2020
Podcast

Filmdags! TVdags-podden från Stockholm filmdagar

20 januari, 2020
Premiär

HBO Nordic-premiär för Avenue 5 – en mardröm full med fniss

20 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: IS-helvetet chockstarkt skildrat i SVT:s Kalifat

19 januari, 2020
Recension

HBO-premiär för ruggigt otäcka Stephen King-serien The Outsider

13 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Watchmen-soundtrackets magiska postpunk

12 januari, 2020
Tips

Grown Ups 3 – uppföljaren du inte visste att du ville se

8 januari, 2020
Att se-lista 2020

Bäst i tv-världen i år? Vi rankar våra största förväntningar

5 januari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel