Lördagsfilmen: Stoker på C More Film

Kidman & Wasikowska i kuslig filmsaga med Hitchcockvibbar

18-åriga India Stoker (Mia Wasikowska) förlorar sin älskade pappa i en bilolycka, under mystiska omständigheter. Hon blir ensam i huset med sin inte helt stabila mamma (Nicole Kidman). Snart flyttar hennes charmige farbror Charlie in för att »hjälpa« familjen, men India förstår snart att nykomlingen har helt andra, mörka planer. Charlie lägger an på Kidman, som för övrigt inte alls verkar sörja särskilt mycket, samtidigt som India blir rätt pirrig i hans närhet.

Stoker är så laddad med dunkel atmosfär och ruggig stämning att den suger tag i en.

Stoker är engelskspråkiga debuten för sydkoreanske regissören Park Chan-wook, mest känd för »hämndtrilogin« Sympathy for Mr Vengeance (2002), Oldboy (2003) och Sympathy for Lady Vengeance (2005) som alla rekommenderas å det varmaste, särskilt Oldboy som är en av nollnolltalets svartaste, snyggaste och mest säregna thrillers. Stoker är inte av samma kaliber, men är så laddad med dunkel atmosfär och ruggig stämning att den suger tag i en.

Storyn, som är manusdebut för skådisen Wentworth Miller (Prison Break) är en uppdatering av Hitchcocks Skuggan av ett tvivel. Och Matthew Goode, som vi just nu ser som helhyvens helylle-åklagare i The Good Wife, gör en fin Uncle Charlie i Stoker: snygg, väluppfostrad, liderlig och creepy på samma gång. Wasikowska är dämpat bra, och Nicole Kidman i sin nuvarande ganska ansiktsstela inkarnation är som klippt och skuren för att spela en kallhamrad isdrottning som inte kan räkna med tårta på sängen när det vankas Mors dag.

Men, som sagt, det är stil över substans som gäller i Stoker. Familjens hus har en stor roll, en gotisk koloss som hämtad ur en Shirley Jackson-roman. Chan-wook bullar upp med förstulna blickar, gåtfulla repliker, dröjande pauser, närbilder på spindlar, fötter, armar och kjolfållar… ett visuellt pussel som ibland kan kännas som en vrålsnygg men kanske lite tom stilövning, ibland ett mästerstycke i hur man bygger upp kuslig och kvävande atmosfär.

I slutändan är Stoker väl värd en flukt, för en så här vacker och ruskig vuxensaga med inslag av mord, sex, kättja, incest, svartsjuka och galenskap bjuds man inte på varje dag.

Stoker visas på C More First i kväll kl 22:45.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel