We want to believe…

Kan Chris Carter verkligen få Arkiv X att svänga igen? Vi kräver magi av utomjordslig kaliber!

Sex nya avsnitt av Arkiv X utannonserade, inspelning i sommar, David Duchovny och Gillian Anderson verkar peppade inför uppgiften, Chris Carter likaså. En dröm för oss fans, som aldrig har slutat tro. Eller?

Det är upp till bevis för Chris Carter nu. Floppar den nya säsongen har jag svårt att se att hans karriär överlever överhuvudtaget.

Tja, nog finns det oro i magen allt. Missförstå mig inte, jag ser extremt mycket fram emot att se den nya minisäsongen, denna nya form av »limited event series« av gamla favoriter som Fox börjat utforska, lex 24: Live Another Day. Men det senaste Arkiv X-livstecknet från Chris Carter, 2008 års långfilm I Want To Believe, var ett rejält bottennapp. Handlingen saknade helt koppling till seriens övergripande mytologi och övernaturligheterna sträckte sig till en eventuellt synsk före detta präst.

De här faktorerna hade i sig inte behövt vara ett problem – många av de mest klassiska Arkiv X-avsnitten var fristående »monster of the week«-episoder – men den här berättelsen, där en FBI-agents försvinnande fick Mulder att åter träda fram i ljuset efter att ha levt gömd i sex år (i seriefinalen flydde han och Scully efter att Mulder dömts till döden av militärdomstol), skulle på sin höjd ha platsat i den avslutande trötta nionde säsongen.

Men det var inte den veka historien som irriterade mest med I Want To Believe, det var faktumet att Mulder och Scully verkade fullständigt obrydda gällande att de i tv-seriens sista avsnitt fick veta att jorden skulle koloniseras av utomjordingar den 22 december år 2012. Det var som att det aldrig ens hänt.

Nu sa visserligen Chris Carter i samband med premiären att tanken var att om I Want To Believe blev en framgång, skulle en tredje långfilm göras lagom till år 2012 där de skulle återknyta med seriens mytologi och tackla den stundande invasionen.

Trion The Lone Gunmen behövs också, inte minst för att visa på vilken humoristisk serie Arkiv X emellanåt var.

Och om film nummer två varit något att ha och lockat publiken till biograferna skulle väl det ha varit en bra tanke. Nu tokfloppade den i stället, och hur mycket Carter & Co än försökte skylla fiaskot på att The Dark Knight gick upp på bio helgen efter och orsakade solförmörkelse över resten av filmrepertoaren så förklarar det inte varför I Want To Believe blott orkade nå fjärdeplatsen på USA:s biotopp under premiärhelgen. Den verkliga förklaringen var enkel: Det var en dålig film.

Men nu finns alltså alla chanser i världen för Chris Carter att rätta till det här. Jag har vid sänggång varje kväll sedan nyheten om den nya minisäsongen kom bett till högre tv-makter om att vi nu äntligen ska få våra svar, att tanken är att det här ska motsvara den tredje långfilmen, att vi i Arkiv X enda rätta format – det vill säga i tv-form – ska få storyn om hur invasionen av jorden stoppas av Mulder och Scully. För det ska de väl göra?

Genast hopar sig dock orosmolnen. I den verkliga världen passerade ju den 22 december 2012 rätt obemärkt förbi såväl för oss som för 2012-regissören Roland Emmerich samt Mayaindianerna, två andra institutioner som siat att slutet av 2012 skulle innebära slutet för mänskligheten.

Att vi fortfarande år 2015 besitter jorden kan visserligen tolkas som en fördel för Chris Carter, likt Mayaindianerna kanske de utomjordiska kolonisatörerna helt enkelt var överoptimistiska i sina beräkningar gällande mänsklighetens undergång och tvingades skjuta upp planerna till 2016, vilket sägs vara när vi får se den nya säsongen.

Ursäkta mina kremlologiska tendenser, men det låter inte som att Carter här beskriver en lång berättelsebåge där fansen äntligen ska få sina svar.

Det andra orosmolnet gäller vad Chris Carter sa när planerna på de nya avsnitten presenterades. Han beskrev nuet som »a perfect time to tell these six stories«. Sex historier. Ursäkta mina kremlologiska tendenser, men det låter inte som att han beskriver en lång berättelsebåge där fansen äntligen ska få svar gällande seriens närmast övertunga mytologi, snarare låter det som att han ser det här som en chans att ge Arkiv X en nystart – sex nya berättelser för att fånga in en bred publik som blir sugen på mer.

I sig är det så klart en bra tanke, jag ser gärna att de spelar in fler nya avsnitt även nästa sommar, men risken är väl att Carter vid en framgång får för sig att sätta in tv-världens bästa FBI-duo i ännu en halvdan långfilm. Frågan är dock om seriens devota fans har tålamod med en sådan manöver. Och är det något Arkiv X behöver för att kunna få nytt liv efter tretton år i frysboxen, är det sina fans.

Jag blir inte direkt mindre orolig när jag ser att Carter i intervjuer de senaste dagarna låtit som att han trots att produktionen ska starta i sommar ännu inte riktigt vet vad han ska ta sig till med den. Till X-Files News säger han gällande koloniserings-elefanten i rummet: »I don't know exactly how I'm going to address it, in a big way, a mild way, a modern way, a mention or a plot point«.

Ursäkta mig – a mention!? Ska han eventuellt »nämna« vad som hände med planen att kolonisera jorden, det som sedan 1940-talet varit målet för den jättelika, världsomspännande konspiration som involverat såväl regeringar som flera utomjordiska fraktioner och som bit för bit rullades upp under nio års tv-avsnitt? Ååkej.

skinner

Gällande medverkan för skådespelare som Mitch Pileggi, Robert Patrick och Annabeth Gish är han lika svävande: »Their availability is subject to their regular paying jobs. Of course, I'd like to bring everyone possible back, but it's who's going to fit into the story and who's available«. Troligen är han väl till viss del medvetet vag för att inte avslöja för mycket så här långt i förväg, för jag utgår ifrån att åtminstone Walter Skinner ska vara med, det vore ett direkt hån att förvägra Mulder och Scullys FBI-chef det efter allt han stod ut med under nio långa år.

Att huvudantagonisten The Smoking Man återkommer i någon form verkar dock givet. I en intervju med kanadensiska tv-kanalen CTV säger skådespelaren William B Davis att hans rollfigur visserligen dödades i seriefinalen, men han konstaterar samtidigt att The Smoking Man dog totalt tre gånger under seriens gång, så han räknar kallt med att få vara med även denna vända.

Jag gillade förändringarna som flytten till Los Angeles innebar under säsongerna 6–9, det starkare ljuset i Kalifornien och de nya miljöer de kunde utnyttja innebar en nytändning.

Vad som också är klart är att produktionsteamet återvänder till Vancouver, seriens hemvist under de fem första åren. Personligen gillade jag förändringarna som flytten till Los Angeles innebar under säsongerna 6–9, det starkare ljuset i Kalifornien och de nya miljöer de kunde utnyttja innebar en visuell nytändning som ett tag även piggade upp berättandet. Men självklart är det rätt av Chris Carter att nu återvända till startpunkten, stora delar av det ursprungliga produktionsteamet sägs dessutom redan ha skrivit på för att jobba med serien igen, vilket känns betryggande.

lonegunmen

Jag hoppas dessutom verkligen att Carter kommer på ett sätt att återuppliva The Lone Gunmen, comic relief-hackertrion som under årens lopp kom att bli favoriter bland fansen och som även fick en kortlivad, egen tv-serie under Arkiv X åttonde år. Trion dödades tyvärr under nionde säsongen och dök upp som en sorts spöken i seriefinalen så deras död kan vara svår att bortförklara, men hey – i en serie där rymdvarelser och övernaturligheter var vardagsmat torde en sådan detalj kunna kommas runt rätt lätt. För The Lone Gunmen behövs, inte minst för att visa på vilken humoristisk serie Arkiv X emellanåt var.

Det är upp till bevis för Chris Carter nu. Floppar den nya säsongen har jag svårt att se att hans karriär överlever överhuvudtaget. Bortsett från Millennium, som väl får betraktas som åtminstone halvt framgångsrik, har Carter aldrig lyckats med någonting bortsett från Arkiv X. Fjolårets nesa, då han först fick grönt ljus för en säsong av sin nya serie The After från Amazon varefter de sedan helt utan förklaring brutalt lade ner projektet, gjorde knappast hans rykte bättre.

ChrisCarter

Men är det något Carter kan, så är det att göra Arkiv X i tv-format. Det är lätt att glömma i dag då den mest nämns som en »kultserie« från 1990-talet, men under några år runt 1996 var Arkiv X en av världens mest framgångsrika tv-produktioner, och den prisades som bästa dramaserie av Golden Globe-juryn tre gånger.

Se till att dra fram den magin ur hatten igen nu, Carter. Vi vill ju så gärna tro.

Just nu på TVdags

Säsongspremiär

Bänka er, drottningdiggare! The Crown är tillbaka på Netflix

17 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Teatertunga Förhöret återuppfinner Nordic Noir

17 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Bäst igen! Titiyo är årets största Så mycket bättre-behållning

16 november, 2019
Tips

Kolla här! Det blev ingen CD – det blev en dokumentär

12 november, 2019
Intresseklubben Antecknar #66

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Poltergeist

12 november, 2019
BBC-premiär

Hårdkokt skotsk hit & run-rysare för rocknördar

11 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Fem polare, flygpionjärer & Philip Pullman

11 november, 2019
Recension

Trevande start – men visst har Apple TV+ potential

11 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Richard Lawson om streamingkriget

10 november, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Belöningen för oss som varit The Affair trogna

10 november, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Titiyos klubbstänkare bäst i kvällens Så mycket bättre

9 november, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Trakasseritvist, tvillingtrassel & Taiwantrams

5 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel