Streamingtips

Joe Swanberg visar med säsong 3 av Netflix Easy vilken mästare han är

Betyg 5 av 5

För två och ett halvt år sedan dök första säsongen av Easy upp på Netflix som från ingenstans. Mumblecore-regissören Joe Swanbergs antologi med slice-of-life berättelser från Chicago med naturlig dialog som inte alltid direkt tillför handlingen något, men i stället berättar vilka de här personerna är, hur de lever och vad de tänker.

Joe Swanberg är en sann auteur, en mästare på de små vardagliga berättelserna som man aldrig riktigt vet hur de ska sluta.

Redan då fick vi möta äkta paret Kyle (Michael Chernus) och Andi (Elizabeth Reaser) som kämpade med att hålla ihop sitt 15-åriga äktenskap, bröderna Frank (Dave Franco) och Matt (Evan Jonigkeit) som brann för att brygga öl, den mycket självcentrerade serietecknaren Jacob (Marc Maron) och hans lojala vän Annabelle (Jane Adams) samt ensamma, barnlängtande Annie (Kate Micucci).

Jag var mycket förtjust i första säsongen och dess utforskande av parrelationer av olika slag och det är skönt med antologiformen, att slippa känna att man måste knyta an till karaktärerna och i stället bara njuta av historien här och nu medan man tittade. Swanberg lyckas mycket bra med att snabbt låta oss komma in i huvudpersonens inre, förstå deras situation och hinna berätta en angelägen historia, som vi fortsätter fundera på efter att avsnittet är slut. Ibland fick man känslan av att man tjuvtittade lite på någons liv när kameran hoppade snabbt från scen till scen och det var som att vi bara råkade få se på vad som hände just då.

I Private Eyes fortsätter han sin tradition att berätta historier om snälla, omtänksamma men lite tafatta män som försöker hitta sig själva och sin väg.

Andra säsongen var ännu bättre och det var omöjligt att inte njuta nickande när Swanberg effektivt delar ut kängor åt hyckleri och godhetssignalering samt identitetspolitikens offerskap i sina små historier eller att inte vrida sig av sekundärskam när självgodheten hos kulturmannen Jacob nådde plågsamma höjder. Sen känns det som om det varit helt tyst i ett och ett halvt år, för lika plötsligt som första säsongen dök upp då, lika överraskade blev jag när tredje och så vitt vi vet sista säsongen hade premiär den 10 maj och några avsnitt in är det bara att konstatera att nya säsongen är ett mästerverk. Joe Swanberg är en sann auteur, en mästare på de små vardagliga berättelserna som man aldrig riktigt vet hur de ska sluta. Dessutom är introbilderna i sig konst.

EASYI första avsnittet får vi följa Kyle som nu allt som oftast Swipes Right efter att Andi ville ha ett öppet äktenskap. Swanberg vågar visa upp folk precis som de är, patetiska, barnsliga, sura och på jakt efter bråk – för speciellt lyckliga verkar inte någon av dem vara – utan att bekymra sig om vi ska gila dem. I Private Eyes fortsätter han sin tradition att berätta historier om snälla, omtänksamma men lite tafatta män (Kyle är också en av dem) som försöker hitta sig själva och sin väg, här en wanna-be detektiv som jobbar i en affär för övervakningsprylar samtidigt som han dejtar och glatt tar sig an nya arbetsuppgifter.

Sophia Bush gör ett inhopp i ett avsnitt som så mästerligt levererar fragment av komedi, musik, konversation, sex, ångest och av själva livet.

I Spontaneous Combustion träffar vi återigen paret Chase (Kiersey Clemons) och Jo (Jacqueline Toboni) som plötsligt upplever en hiccup i sin relation när hyreskontraktet ska förnyas. Sophia med raspiga rösten Bush gör ett inhopp som chef i ett avsnitt som så mästerligt levererar fragment av komedi, musik, konversation, sex, ångest och av själva livet. Yes, säsongens avsnitt om Annie – som också hon swipar right så mycket hon kan för att ge kärleken en chans – och dess avslut med såpbubblor på gräsmattan gjorde mig bara så himla glad.

EASYI femte avsnittet, Swipe Left, ägnas halva det extra långa avsnittet åt en enda lång dialog mellan Andi och Kyle som Woody Allen skulle vara avundsjuk på. Nej det finns inget neurotiskt eller roligt i den, men den har Kyle, lite småfeta, småtöntiga, tafatta Kyle, som är hjälten i antologin och som vi får se växa, fundera på sig själv och vem han är och kan bli. I Blank Pages visar även vår serietecknande Jacob på lite utveckling när han äntligen får lite självinsikt med hjälp av en gammal elev, alltid underbara Melanie Lynskey.

Det handlar inte så mycket om vad de gör, det handlar om vilka de är och hur de tänker.

Det är något med historierna och hur man inte kan veta hur de ska sluta. Man kan lätt luras av att man känner igen premissen och tror man vet vart det barkar hän, men grejen är ju att Swanberg berättar vardagshistorier, om vanliga människor, och följer inte de klassiska mönster vi är vana vid. Number One Seller är just en annorlunda liten historia om rivaliserande gatuförsäljare som med sitt slut avslöjade hur fördomsfull jag kan vara. I Low Rolling Boil får vi ett kärt återseende av de bryggande bröderna och deras respektive och i avslutande She’s Back träffar vi återigen skådespelerskan Sophie (Gugu Mbatha-Raw) som är på besök från LA om bestämmer sig för att träffa pojkvännen hon en gång lämnade.

EASYJag drabbas igen av insikten att jag inte alls behöver gilla karaktärerna för att jag ska gilla historien. Och ibland gillar jag dem först, men inte sen och med andra är det tvärtom. Det handlar inte så mycket om vad de gör, det handlar om vilka de är och hur de tänker. Det behöver inte alltid handla om att växa och förändras, ibland handlar det om att vi är som vi är. Swanberg har helt lärt sig behärska denna antologiform. Han ger oss berikande nedslag inte bara i människors liv, men i deras tankar och jag önskar att han, precis som han vill, fick berätta dem i ytterligare 30 säsonger och jag tror inte att han gett upp det än.

Alla tre säsonger av Easy finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel