Replik

Hynek Pallas svarar Lisa Ohlin om Simon och ekarna-härvan

Jag vill först och främst tacka Lisa Ohlin för att hon kommenterade min artikel om makten inom svensk film. Det är nödvändigt med diskussioner kring detta ämne. Och det är förstås synd om hon menar att jag förvrider fakta. Lisa Ohlin har dock fel i att det skulle finnas faktamissar i den korta mening som handlar om Simon och ekarna. Hon gav som konsulent filmen pengar. Hon blev senare regissör för filmen.

Jag höll mig kort om fallet då det är gammalt. Lite bakgrund:

Skärmavbild 2018-01-27 kl. 10.18.22 (5)

Och här: »Det där gick inte till på ett bra sätt. Även om inga juridiska fel begicks så var det knepigt ur en moralisk aspekt och jag vet att SFI efter det här har sållat bort regissörer som tänkbara konsulenter för att undvika att liknande situationer skulle kunna uppstå.«

Men Lisa Ohlin har också rätt i att det finns fler fakta i detta fall. Jag är mera osäker på om hon och jag tolkar dem likadant.

Personligen anser jag att det inte är bra att en konsulent som har varit engagerad som stödgivare i ett filmprojekt avslutar sin tjänst i förtid för att bli regissör på filmen. Detta oavsett om filmens regissör, i detta fall Björn Runge, redan har lämnat projektet.

Jag är uppenbarligen inte ensam om den åsikten. När det begav sig protesterade till exempel Håkan Bjerking, ordförande för Sveriges filmregissörer, mot valet (det är hans citat i länken ovan). SFI skärpte också sina regler så att regissörer måste vänta sex månader innan de kan gå in och arbeta i produktioner efter avslutad tjänst.

Att Lars G Lindström som efterträdde Lisa Ohlin gav filmen samma summa som projektet fick lämna tillbaka efter att Björn Runge hoppat av som regissör – det kan man ha olika åsikter om.

Jag har inte mer fakta om Simon och Ekarna än de som finns i offentligheten. Lisa Ohlin hade säkert goda anledningar att ta detta beslut. Och hennes kunskap om projektets och producenternas behov överträffade sannolikt alla andra kandidaters.

Vilket på samma gång är skälet till att det hade varit en bra markering att inte finansiera projektet med dess tidigare konsulent och bidragsgivare vid rodret. Det har inget alls att göra med Lisa Ohlins kompetens som regissör, utan om de principiella frågor jag tar upp i min text.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel