Kommentar

Hur kinesisk tv-censur oväntat höjde kvaliteten på koreanska dramaserier

Häromveckan skrev vi om hur Kina kraftigt skärper sina censurregler för tv-produktioner, och även om jag principiellt är emot mer eller mindre all censur, så kan jag inte blunda för att Kinas allt stramare tv-regler har fört en bra sak med sig: Trenden att »förproducera« koreanska tv-serier.

Förproducera betyder i det här fallet att samtliga avsnitt i en serie skrivs, spelas in och klipps före premiären.  Standard i Sydkorea är annars att börja spela in med ungefär en månads framförhållning – en framförhållning som krymper efterhand, tills avsnitten skrivs och spelas in samma vecka som de sänds, och ibland klipps bara timmen före. Då förstår ni kanske hur en helt förproducerad serie är att föredra dels ur kvalitetssynpunkt, men också för mer humanitära arbetsförhållanden.

Notera att den kinesiska censuren inte kan bestämma över innehållet, de vill bara granska alla avsnitt innan sändning; något som ibland leder till bisarra censurval.

En censurlag som Kina nyligen införde är nämligen att utländska tv-serier måste granskas i sin helhet innan de börjar sändas. Som jag nämnt förr så älskar kineserna koreanskt tv-drama, och koreanerna är tillika väldigt förtjusta i kinesiska distributörers budkrig om deras serier – budkrig som förstås inte blir lika självklara om alla kineser redan laddat ner avsnitten olagligt. Så för att serierna ska kunna sändas samtidigt i Kina och Sydkorea har koreanerna helt enkelt börjat förproducera sina serier.

Notera alltså att den kinesiska censuren inte kan bestämma över innehållet, de vill bara granska alla avsnitt innan sändning; något som ibland leder till bisarra censurval. Mitt favoritexempel är när My Love from the Stars skulle sändas i Kina. En huvudperson är utomjording, något som ju absolut inte går för sig, då utomjordingar som bekant är extremt osocialistiska. Så man klippte helt enkelt bort alla de väldigt många övernaturliga scenerna och gjorde om karaktären till… romanförfattare. Extra lustigt då serien redan hade streamats i Kina i mer eller mindre originalform något år tidigare, innan de hårdare censurlagarna.

Saimdang, the Herstory är intressant eftersom det är första gången Lee Young-ae skådespelar sedan huvudrollen i Sympathy for Lady Vengeance för 11 år sedan.

Men märks det då någon kvalitetsskillnad på de förproducerade koreanska serierna? Vet inte ännu. Bara en har haft premiär – militär-romans-action-melodramat Descendants of the Sun (bilden ovan) – och den hade premiär för bara tre veckor sedan. Men det ska sägas att Descendants of the Sun håller väldigt hög kvalitet så här långt, och den har ingen bra anledning att tappa i kvalitet, så jag tror stenhårt på den. Kommande förproducerade serier är vampyrdetektiv-dramat Vampire Detective som har premiär 27 mars, romans-melodramat Uncontrollably Fond som har premiär i sommar, fantasydramat Scarlet Heart: Ryeo (arbetstitel) som har premiär i höst, samt historiska mysteriedramat Saimdang, the Herstory som har premiär någon gång senare i år.

Saimdang, the Herstory är för övrigt även intressant eftersom det är första gången Lee Young-ae skådespelar sedan hon gjorde huvudrollen i filmen Sympathy for Lady Vengeance för 11 år sedan, och Scarlet Heart: Ryeo har en stor investering från NBCUniversal som även de är sugna på kinesiska yuan.

Att kalla dessa fem (med reservation för att jag kanske glömt en eller två) dramer för en trend kan kanske tyckas vara att ta i med tanke på hur mycket tv som produceras i Sydkorea, men eftersom det tidigare bara gjorts enstaka förproducerade dramer med några års mellanrum, så är det tveklöst en trend med fem samma år. Så länge Kina fortsätter vara censurglada, och med tanke på att Descendants of the Sun just nu totalkrossar allt motstånd i tittarsiffrorna i Sydkorea, så verkar trenden inte dö ut snart heller.

Just nu på TVdags

Recension

Beck – Utom rimligt tvivel är en klassisk Beck-story med schysst twist

4 december, 2020
Recension

Årets julkalender i SVT – Ett härligt litet julmirakel

1 december, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Bo Widerberg-nivåer i »Jakten på en mördare«

29 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel