Missen med Homeland – vi får ingen anledning att bry oss

Jag har i två säsonger av Homeland kastat mig över varje nytt avsnitt med stor förväntan. »Kanske är det nu det händer.« »Kanske är det i det här avsnittet som serien lossnar.« En bit i in i den tredje säsongen sitter jag fortfarande kvar och väntar. »Snart! Snart kommer det bli skitfett!«

Låt oss backa bandet ett par steg. Fundamentet för det västerländska dramat kan sammanfattas så här:

En karaktär vi bryr oss om möter en utmaning, övervinner den och lär sig något om livet.

Det känns lite fantasilöst när vi ser det i en krass mening, men de allra flesta av de stora berättelserna passar in på den, såväl i film som på tv. Visst är det fullt möjligt att bara fokusera på ordet »utmaning« i meningen. Markera det ordet, välj storlek 32 och feta. Konstruera en plot eller ett koncept som är så fantastiskt att vi inte behöver bry oss om karaktärerna. Den vägen är fullt möjlig att ta, men det är en snårig stig som oftast kräver stor budget eftersom explosioner måste kompensera för bristen på djup.

När jag sitter där och tittar på Homeland och tänker att serien snart lyfter så vill jag verkligen att det ska bli så. Jag gillar stämningen. Jag gillar fotot. Jag gillar den nerv som underrättelsetjänst kontra terroristceller har möjlighet att skapa. Men efter varje avsnitt återkommer jag till meningen ovan och börjar så smått acceptera att serien bara kommer förbli en »what if«. Allt på grund av den där korta meningen.

»En karaktär vi bryr oss om…« Saul »Ior« Berenson har sedan starten varit den mest bekymrade karaktären på tv sen Frank Black i Millennium. Han blir inte ens glad över framgångar för han vet att morgondagen är lika eländig som den alltid varit. Lika länge har Carrie Mathison gått runt med våta ögon och darrande underläpp, ständigt på gränsen mellan briljans och totalt sammanbrott.

»…möter en utmaning…« De hot som Saul, Carrie et al försöker avvärja är medvetet höljda i dunkel. Oklara syften hos ljusskygga terrorister. Vi vet inte vad som ska hända, bara att något kommer hända. Numera nedlagda Rubicon skötte det utmärkt. Hos Homeland känns det förvirrat. Det är ett drama, inte action. Men de kan inte motstå en och annan fet explosion. Vad irrar ni runt och försöker stoppa? Moraliska och personliga utmaningar finns det flera, men de har hittills inte utvecklats särskilt mycket vidare.

»…och lär sig något om livet.« Det är här min sko klämmer mest. Karaktärerna må förflytta sig i plats, men mentalt står de kvar på ruta ett. Saul är trött. Carrie vägrar hantera sin sjukdom. Den riktige Nicholas Brody har vi aldrig fått lära känna så honom vet vi inget om. Allt står och stampar på ruta ett.

Den enda karaktär jag har respekt och medlidande för är stackars Jessica Brody, inlåst i de både rollerna som hemmafru och Nicholas Brodys fru. Hon sliter och kämpar för att hennes sargade familj ska bli hel igen. Hon är en ohälsosamt osjälvisk super-admin som jonglerar sorg, tonårsbarn och paparazzi med en enda önskan: att få lite lugn och ro. Och därför lyckas inte Homeland fånga mig. Mellan att hinna till förskolehämtning och vattenläckan i badrummet som vi måste fixa till helgen har jag min egen vardagsadmin att bekymra mig över. När jag slår på tv:n vill jag ha något annat. Då vill jag ha mer än Jessica Brody, då vill jag umgås med karaktärer jag bryr mig om, som möter utmaningar de övervinner, och lär sig något om livet på vägen.

Homeland sänds på måndagar i SVT1 och finns på SVT Play.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel