Premiär

HBO Nordic-premiär för Catherine the Great – med Helen Mirren i drömroll

Det dröjer inte många minuter av brittiska Catherine the Great förrän jag får se den största symbolen för 1700-talet, de så majestätiska trekornshattarna, och jag känner mig genast som hemma. Outlander fick mig plötsligt att blir historieintresserad i allmänhet och av 1700-talet i synnerhet, denna spännande tid när historien tar klivet in i den moderna tiden, så självklart vill jag se serien om kejsarinnan Katarina II som tog makten från sin man tsar Peter 1762 och behöll den i 34 år. 

En kvinna kan vara likadan som en man minsann – tuff, otrevlig och faktist ganska outhärdlig – fast god naturligtvis.

Om trekornshattarna placerar oss rätt i tiden så placerar Catherines pälsboa och typiska dito mössa onekligen i Ryssland när hon dyker upp. Vi serveras genast en tydlig bild av henne. Ingen bestämmer vad hon ska göra eller säga. Hon har väntat i år på att få hålla sitt tal och tänker inte höra talas om några omformuleringar. Det är tydligen för liberalt enligt hennes rådgivare, men hon är inte rädd för att antyda var han kan stoppa sina kommentarer. Hon är otrevlig och dryg, men med en liberal agenda: »We need laws for the rich as well as the poor. Slavery does not need to be a Russian institution.« En kvinna kan vara likadan som en man minsann – tuff, otrevlig och faktist ganska outhärdlig – fast god naturligtvis. »Ideas about equality in front of the law«, skriver hon om medan hon dissar älskaren som hjälpt henne till tronen.

Helen Mirren har sagt att Catherine skulle vara en drömroll och sedan blev den helt enkelt hennes. Serien ska handla om den senare delen av Catherines tid som regent, men det första av de fyra avsnitten, vilket är det enda jag har sett, utspelar sig så vitt jag förstår precis efter att hon tagit makten 1762. Med risk för att bli anklagad för att åldersdiskriminera, så känns det aningen udda med 73-åriga Mirren som då 33-åriga Catherine. Språket som talas är väldigt modernt också, vilket kanske är lika bra. Varför prata tidsenlig engelska när engelska ändå inte var språket de pratade? Men båda dessa saker göra att det känns lite som en teaterpjäs man tittar på, dock inte alls en oäven sådan.

Precis som i The White Princess, där huset Lancaster och York slogs om tronen, så är Catherine ständigt oroad över att någon ska ta makten ifrån henne precis som hon själv gjorde. Hon verkar oerhört stressad och ser potentiella fiender överallt, även i sin son. Det är väl helt enkelt så det var för regenter på denna tid och med alla som hotar tronen är det inte så lätt att vara sådär liberal heller och aldrig utfärda dödsstraff. Andra detaljer som känns igen från prinsess-trilogin är hur barn togs från sina mödrar för att uppfostras av andra kvinnor. Catherines son togs ifrån henne när han föddes, svärmodern tog över och Catherine såg honom tydligen knappt igen tills han var vuxen. Kanske en anledning till att han verkar vara mer en rival än en son.

Under första avsnittet blev det inte mycket av det »politiska tumultet och det sexuellt laddade hovet« som Sky utlovat, även om det hanns med lite likgiltigt bakifrån-sex med obetydlig kvinna och vi åtminstone fick stifta bekantskap med Grigory Potemkin (Jason Clarke) som blir Catherines stora kärlek. Det är svårt att sätta betyg efter bara detta avsnitt, men det är onekligen snyggt och bra skådespel, och en spännande historia borde det bli. Jag fick en liten känsla av bara att alla är så upptagna med att berätta om en »tuff, självständig, intelligent och sexuellt frigjord« kvinna att man glömmer bort att berätta om Catherine. 

Catherine the Great har premiär på HBO Nordic i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019
Kommentar

Melodifestivalen 2020: Dags för en kvinna att vinna!

26 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel