Recension

HBO Nordic: cgi-monstren skymmer rasistmonstren i Lovecraft Country

Betyg 3 av 5

Lovecraft Country utspelar sig i 1950-talets USA, under en tid då Jim Crow-lagar fortfarande gällde i vissa delstater. Sci-fi-diggaren Atticus Freeman (Jonathan Majors) ger sig tillsammans med sin farbror George (Courtney B. Vance) och barndomsvännen Letitia (Jurnee Smollett-Bell) ut på på en resa för att hitta sin försvunna pappa (Michael K. Williams).

Lovecraft Country är som en cocktail gjord på två delar Watchmen, fyra delar The Twilight Zone och fyra delar I nattens hetta (1967).

Att bedöma Lovecraft Country efter att bara ha sett tre avsnitt är knepigt. Serien är så pass rörig att jag har svårt att förstå vad de vill med serien, och vad de ens håller på med. Men samtidigt är den så snygg att jag vill se vart de är på väg – den är som en cocktail gjord på två delar Watchmen, fyra delar The Twilight Zone och fyra delar I nattens hetta (1967). Jag har klart svårast att svälja de fyra delarna The Twilight Zone.

En av mina favoritkommentarer är att säga att »jag kom för ›blablabla 1‹ men stannade för ›blablabla 2‹«, men med Lovecraft Country vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Att säga att jag kom för Lovecraft-monster men stannade för rasistskildringen känns såväl fullständigt självklart som helt orimligt, men det är så det känns efter att ha kollat på de tre första avsnitten. Det dyker upp monster, men det riktiga monstret är rasism, och det monstret är så mycket verkligare än cgi-monstren att de (cgi-monstren) knappt har ett existensberättigande. Och där måste jag säga att jag är rätt lost. Om man ska skildra rasismen i ett samhälle, varför blaja ner det med cgi-monster? Men det kanske ger sig med tiden. jag är verkligen nyfiken på vad »tittarna« kommer tycka.

Serien baseras på boken med samma namn, skriven av Matt Ruff, och är skapad av Misha Green, som också har skrivit de första avsnitten själv. Hon, Jordan Peele, J.J. Abrams och ett gäng herrar till är exekutiva producenter.

Lovecraft Country har premiär på HBO Nordic i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel