Kommunikationssammanbrott & kaotisk inspelning

Hat och storbråk mellan Pizzolatto och regissören under hela True Detective-inspelningen

Oerhört spännande nyheter möter oss denna morgon. Egentligen skulle jag enbart vilja mysa åt HBO:s planer på att återuppliva den stora TVdags-favoriten The Comeback (både Linus och jag älskar den och hoppar jämfota just nu över chansen att få återse Lisa Kudrow som den rörande Valerie Cherish), men jag läser dagens DI Weekend med ännu större ögon.

Jan Gradvall har pratat med en person med direkt insyn i inspelningen av True Detective, som berättar om en jättekonflikt mellan å ena sidan serieskaparen och manusförfattaren Nic Pizzolatto och å den andra regissören Cary Joji Fukunaga – och att de rentav »hatar varandra«.

Det löste sig genom att redigerare efter inspelningen »kohandlade« via mejl enligt principen »Om du ger mig den scenen så får du den här av mig«.

»Båda har stora egon och det sket sig mellan dem från dag ett«, säger Gradvalls källa, »så till den milda grad att de inte talade med varandra under inspelningen och aldrig har träffats efteråt.«

Det ska i stället ha varit Matthew McConaughey som räddade inspelningen och höll ihop teamet och schemat.

Gradvalls anonyma källa berättar vidare om hur Pizzolatto och Fukunaga efter inspelningens slut satt på varsitt håll, i New York respektive Los Angeles, och gjorde var sin version av filmmaterialet. HBO »vågade inte gå emellan och medla, men sa att de bara ville se en version«.

Det ska, skriver Jan Gradvall, ha löst sig genom att redigerare »kohandlade« via mejl enligt principen »Om du ger mig den scenen så får du den här av mig«.

I ljuset (eller ska vi säga mörkret) av allt detta förstår vi kanske något mer av Nic Pizzolattos svävande på målet när han fått frågor om den av HBO redan beställda säsong 2. Det kanske inte handlar om tveksamhet inför materialet i sig som Pizzolatto syftat på, när han sagt att »HBO kan komma att få kalla fötter«, utan att det kan komma att bli konflikter om vem som ska sitta i regissörsstolen. Min personliga gissning är att Pizzolatto själv vill placera sig i den – serieskapare, showrunner, manusförfattare, regissör… Kanske har framgången med True Detective fött tv-världens första gigantiska auteur-monster.

Fotot ovan, med Pizzolatto till vänster och Fukunaga till höger, kommer från HBO/Jim Bridges.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel