Recension

Halsbrytande & brutal politisk fars i The Death of Stalin

Betyg 5 av 5

Den 5 mars 1953 dör Josef Stalin i sviterna av en massiv hjärnblödning. Den till ikon upphöjde sovjetiske diktatorns oväntade död orsakar chock och bestörtning bland såväl hans politiska medarbetare som hos folket. Och innan liket har hunnit kallna utbryter en frenetisk, hänsynslös maktkamp mellan de kommunistiska partitoppar som stod Stalin närmast.

Ur denna historiska händelse har franska Fabien Nury och Thierry Robin skapat serieromanen The Death of Stalin, som nu blivit film regisserad av Armando Iannucci. Jag har inte läst förlagan, men Iannucci sätter otvetydigt sin stämpel på filmen, som är den brittiske satirikerns bästa verk sedan de första säsongerna av The Thick of It; en halsbrytande och brutal politisk fars som lyckas med konststycket att både säga något om livet och paranoian i en auktoritär stat samtidigt som den är hysteriskt rolig från första till sista minut. Att hitta den balansen utan att hänfalla till vare sig predikan eller cynism är ett konststycke. Dysfunktionella regimer är något av Iannuccis sweet spot, men frågan är om han inte överträffat sig själv här. Självklart har filmen blivit förbjuden i Ryssland.

The Death of Stalin är Iannuccis bästa verk sedan de första säsongerna av The Thick of It; en halsbrytande och brutal politisk fars som lyckas med konststycket att både säga något om livet och paranoian i en auktoritär stat samtidigt som den är hysteriskt rolig från första till sista minut

Det kaos som Stalins död leder till är lysande skildrat, och i det oroliga getingbo som utgörs av hans närmaste krets kastas även diktatorns barn – den bortskämda Svetlana och den försupne Vasilij – samt arméchefen Zjukov. Alla drar åt olika håll. Skådespelarensemblen är fantastisk, rollbesättningen klockren ner till minsta biroll, från Jeffrey Tambors oroliga Malenkov och Steve Buscemis pragmatiska Chrusjtjov till Michael Palins fladdriga Molotov och inte minst Simon Russell Beales diaboliska spionmästare Berija. Jag är dessutom ytterst tacksam för beslutet att inte låta någon tala med rysk accent, något som nästan aldrig funkar (se floppen Child 44 för ett hyfsat aktuellt exempel). Här går vi aldrig miste om några syrliga tonfall eller dialektala särarter när någon blir överöst med kreativa förolämpningar – Malcolm Tuckers ande vilar även över Kreml.

Iannuccis känsla för det banala och byråkratiska i det storpolitiska spelet känns också igen från tidigare alster. Å ena sidan genomsyras hela filmen av ränksmideri på högsta nivå, där Sovjetunionens och kanske världens framtid står på spel – å andra sidan tas det storvulna ständigt ner på jorden på grund av praktiska spörsmål som protokollformalia och småaktighet mellan egotrippade politiker. Men det är stor skillnad på insatserna – i The Thick of It och Veep sparkas avsatta ministrar sidledes till något nytt jobb inom det oändliga myndighetskomplexet, i The Death of Stalin får folk nackskott om de råkar se eller säga något olämpligt, oavsett var i hierakin de befinner sig. Utrensningar är godtyckliga och hänsynslösa. Men skildringen av denna brutalitet även i en briljant komedi som The Death of Stalin är nödvändig för att ge en helbild av världen som tecknas – skrattet måste få fastna i halsen då och då.

The Death of Stalin har svensk biopremiär i morgon fredag.

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för Det som göms i snö – GW:s lustmord på Göran Lambertz

21 augusti, 2018
Nyhet

Glädjebeskedet: Netflix beställer en tredje säsong av GLOW

21 augusti, 2018
Tips

Premiär ikväll för ny säsong av släktmysterier i Arvinge okänd

20 augusti, 2018
Klipp

Pilot! Orleans! Bara soft rock-godis i Ozempics oförtjänt avskydda reklamfilmer

20 augusti, 2018
Nyhet

Iron Fist är tillbaka – kolla in trailern för nya säsongen

20 augusti, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nashvilles episka final-försoning

19 augusti, 2018
Recension

Uppfriskande miljöombyte & Bollywood noir i Netflix Sacred Games

18 augusti, 2018
Klipp

Se Jimmie Åkesson blåljuga om sin SD-nazism-bakgrund

17 augusti, 2018
Klipp

Kusligast med Brennan-gate: Trump prickar inte av en lista med fiender – utan med vittnen

17 augusti, 2018
Till minne

Aretha Franklin död – se ABC:s livesända hyllning här

16 augusti, 2018
Trailer

Alla ska med i Mad Men-skaparens nya serie The Romanoffs

15 augusti, 2018
Intervjutips

Öppenhjärtig Colbert om The Late Show, Trump & tuffa frågor

14 augusti, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel