Halloween på liv och död

Blod, svett och dårar i The American Scream

Den bästa mysrysaren jag såg under Allhelgonahelgen i år var varken Halloween eller The Haunting eller någon av de vanliga gamla gobitarna, utan en amerikansk dokumentär som bjöd på samma doser av skratt, pirr och obehag som den allra bästa skräckis.

Filmaren Michael Stephenson (Best Worst Movie) har i The American Scream följt tre inbitna Halloween-entusiaster i samhället Fairhaven, nio mil från Boston. Tre karlar som alla är »home haunters«, dvs så peppade över högtiden att de bygger egna hemsökta hus med gastar, demoner, skelett och monster för grannskapets förnöjelse. Lite som när man själv tvingade föräldrarna att vara publik på »spökhus«, fast med hundrafalt mäktigare production values.

Vi får stifta bekantskap med IT-specialisten Victor som lägger enorm tid och möda på sina skräckskapelser, trots att han efter många år i företagets tjänst är på väg att bli avskedad i lågkonjunkturens spår, och trots att hans fru tålamodsmässigt är vid vägs ände; familjemannen Manny, som nätt och jämt överlevt en hjärtinfarkt och drar in hela sin kärleksfulla familj i årets byggande och fixande; och slutligen gammpojken Matthew och hans farsa Richard som väl närmast kan beskrivas som målarkluddande byfånar i bekväma hängselbrallor.

Alla tre är ambitiösa men har lite olika förutsättningar: Victors imponerande special effects-skillz ligger strax under Hollywoodnivå, medan Matthew och farsans slapstickbetonade pill med papier-maché-ormar och halvfärdiga demonfejs får en att vrida sig av plågat fniss i tv-soffan.

Victors öde är mest intressant: till vardags en till synes timid man som när dagen D närmar sig blir en omedgörlig superperfektionist som ligger sömnlös över meningslösa smådetaljer och bossar runt med sina hjälpsamma vänner på ett rätt odrägligt sätt, samtidigt som hans hårt prövade men förstående fru stirrar livstrött in i kameran och luttrat förklarar att han måste få göra det här för att han ska fungera som människa under årets övriga 364 dagar. Man hade gärna sett mer av Victors tröstlösa planerande och hans smått dysfunktionella förhållande, men det finns förstås en poäng i att Stephenson skildrar Halloween som den familjehögtid det är i USA, och mysfaktorn är hög när själva kvällen är inne och alla tre familjernas skräckgallerier får grannar och hundratals inresta att skrika av lycka, medan festfixarna själva står i full horror-mundering och skördar frukterna av sin mani – och börjar planera nästa års arbete.

The American Scream finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel