Halloween på liv och död

Blod, svett och dårar i The American Scream

Den bästa mysrysaren jag såg under Allhelgonahelgen i år var varken Halloween eller The Haunting eller någon av de vanliga gamla gobitarna, utan en amerikansk dokumentär som bjöd på samma doser av skratt, pirr och obehag som den allra bästa skräckis.

Filmaren Michael Stephenson (Best Worst Movie) har i The American Scream följt tre inbitna Halloween-entusiaster i samhället Fairhaven, nio mil från Boston. Tre karlar som alla är »home haunters«, dvs så peppade över högtiden att de bygger egna hemsökta hus med gastar, demoner, skelett och monster för grannskapets förnöjelse. Lite som när man själv tvingade föräldrarna att vara publik på »spökhus«, fast med hundrafalt mäktigare production values.

Vi får stifta bekantskap med IT-specialisten Victor som lägger enorm tid och möda på sina skräckskapelser, trots att han efter många år i företagets tjänst är på väg att bli avskedad i lågkonjunkturens spår, och trots att hans fru tålamodsmässigt är vid vägs ände; familjemannen Manny, som nätt och jämt överlevt en hjärtinfarkt och drar in hela sin kärleksfulla familj i årets byggande och fixande; och slutligen gammpojken Matthew och hans farsa Richard som väl närmast kan beskrivas som målarkluddande byfånar i bekväma hängselbrallor.

Alla tre är ambitiösa men har lite olika förutsättningar: Victors imponerande special effects-skillz ligger strax under Hollywoodnivå, medan Matthew och farsans slapstickbetonade pill med papier-maché-ormar och halvfärdiga demonfejs får en att vrida sig av plågat fniss i tv-soffan.

Victors öde är mest intressant: till vardags en till synes timid man som när dagen D närmar sig blir en omedgörlig superperfektionist som ligger sömnlös över meningslösa smådetaljer och bossar runt med sina hjälpsamma vänner på ett rätt odrägligt sätt, samtidigt som hans hårt prövade men förstående fru stirrar livstrött in i kameran och luttrat förklarar att han måste få göra det här för att han ska fungera som människa under årets övriga 364 dagar. Man hade gärna sett mer av Victors tröstlösa planerande och hans smått dysfunktionella förhållande, men det finns förstås en poäng i att Stephenson skildrar Halloween som den familjehögtid det är i USA, och mysfaktorn är hög när själva kvällen är inne och alla tre familjernas skräckgallerier får grannar och hundratals inresta att skrika av lycka, medan festfixarna själva står i full horror-mundering och skördar frukterna av sin mani – och börjar planera nästa års arbete.

The American Scream finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel