Recension

Get Out-regissörens nya film Us kritiserar, skrämmer & underhåller

Betyg 5 av 5

Skräck kan ta sig uttryck på många olika sätt. I Dan Reeds Leaving Neverland är det den direkta verkligheten som skrämmer. Den äkta skräcken. Vetskapen om att fruktansvärda saker händer och att de kan hända dig, eller någon som står dig nära. Jordan Peele poängterar detta – i vad som kan vara den första skräckreferensen till Michael Jackson efter Leaving Neverland – i inledningen till hans nya film Us. En liten flicka vinner en t-shirt med Jackson-motiv på ett tivoli och pappan varnar henne för mardrömmar. Det är startpunkten till en annan form av skräck. Den symboltyngda, metaforiska skräcken. Men även den klassiskt obehagliga.

Liksom Peeles förra film Get Out – och neoskräckisar som It Follows – känns Us lättsam. Trots tyngden i skräckscenerna så flyter filmen fram i dryga två timmar.

Vill man vara lite elak skulle man kunna anklaga Peele för att vara lite snobbig, hans driv ligger bortom det simpla skrämmandets konst, han vill mer. Även om han själv förnekar att hans senaste film skulle vara något annat än renodlad skräck så är det faktiskt ingen tvekan om att Us befinner sig i ett spektrum där varje stråle ljus kan innebära olika saker. Till och med genremässigt. Där vissa ser skräck ser andra humor och vice versa. Personligen tycker jag den lyckas med att vara både rolig och skrämmande. En sällsamt lyckad balans.

Liksom Peeles förra film Get Out – och neoskräckisar som It Follows – känns Us lättsam. Trots tyngden i skräckscenerna så flyter filmen fram i dryga två timmar. En häpnadsväckande fräsch anrättning. Att se på Us är som att äta god sushi eller dricka en elegant champagne. Man blir på gott humör. Inte att förväxla med att filmen på något sätt skulle vara banal, nej, det är en högst intrikat historia. Vilket gör Peeles lättsamma handlag nästan jobbigt imponerande. Samtidigt som en bokstavlig historia berättas, väver Peele in kommentarer om klass, ras och förtryck i berättandet. Det ligger i hans DNA som regissör. Allt sprunget ur en aggressivitet som under årens lopp förädlats till ett intelligent gestaltande som ingen egentligen kan ifrågasätta. Us kanske inte kommer förändra någonting, men att en succé öppnar upp för fortsatt berättande av liknande slag är självklart, och bra.

Us är bitvis snårig, men man känner sig aldrig snärjd, utan snarare inbjuden till tankedans. Hmm, heter inte filmen egentligen US?

Handlingen är simpel men effektiv. En familj semestrar på den amerikanska västkusten. Snabbt blir mamman påmind om händelser från förr och »saker och ting börjar radas upp«. Sent en kväll blir deras hem invaderat av dubbelgångare. Kopior av dem själva, fast onda. De godas jungianska skuggjag som vill ta över. Sedan följer då alltså en rätt sanslös mix av home invasion, body snatcher och kvick humor. Allt är väldigt coolt. Framför allt soundtracket.

Us är bitvis snårig, men man känner sig aldrig snärjd, utan snarare inbjuden till tankedans. Hmm, heter inte filmen egentligen US? Vilka är egentligen skuggjagen? Jeremiah 11:11, googla, googla. Frågorna är kanske fler än svaren, men att Us sätter fingret på många viktiga saker är tydligt. Kanske främst diskuterar den »hotet utifrån«. Vad består hotet av? Hur uppstår revolution? Vilka är onda och vilka är goda? Bortsett från en snygg, men lite onödig tvist mot slutet så är Us så nära perfekt filmskapande man kan komma. Just nu ligger Jordan Peele minst två dödskallar före Ari Aster i racet om bästa nykomling.

Us har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel