Nyhet

George R. R. Martin producerar afrikansk postapokalyps-fantasy för HBO

Nnedi Okorafors prisbelönta roman Who Fears Death från 2011 har plockats upp av HBO, enligt författaren själv. HBO har inte kommenterat ännu, men George R. R. Martin har hjälpt till vid processen och enligt egen utsaga kommer han att vara exekutiv producent.

Who Fears Death har en Game of Thrones-liknande realism i sin världsskildring, där den tar upp ämnen som just krigsvåldtäkt, kvinnlig omskärelse, rigida samhällsstrukturer och folkmord.

Okorafors roman, inspirerad av Darfurkonflikten, berättar om unga Onyesonwu, som är av folkslaget Okeke, men igenkännbar och stigmatiserad som Ewu – hennes mor blev våldtagen av en medlem i det fientliga (och mer ljushyade) folkslaget Nuru. Men Onyesonwu visar sig även ha, låt oss säga, ovanliga förmågor. Eller, OK: hon har magiska krafter. Och vi kan kanske redan här se varför kombinationen Okorafor/Martin är tämligen logisk: Who Fears Death har en Game of Thrones-liknande realism i sin världsskildring, där den tar upp ämnen som just krigsvåldtäkt, kvinnlig omskärelse, maktstrukturer och folkmord; därtill finns även ett lager av magi som känns lika… ska vi säga, praktiskt som magin i Game of Thrones. Det finns också en problematisering av godhetsbegreppet, som kanske inte går lika långt som Martin i att låta sympatierna för karaktärerna svänga hit och dit, men den är definitivt mindre platt än standardfantasyn.

Men medan intrigerna i Game of Thrones (åtminstone hittills) utspelas i en värld som verkar ha varit mer eller mindre konstant i sina »spelregler« i tusentals år, så finns det hos Who Fears Deaths Onyesonwu en omedelbar drivkraft att förändra samhällsstrukturerna. Vilket kan göra att den här tv-serien, trots det ganska deppiga postapokalyps-läget, kan bli en betydligt hoppfullare historia. Om den nu blir av: processen att göra någon typ av filmberättelse av romanen har pågått i flera år, men som HBO-projekt är det alldeles nybefruktat.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020
Säsongspremiär

Jen & Judy är tillbaka i Netflix snärjigt skruvade Dead To Me

8 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel