Nyhet

Genusmedvetenhet & svart humor – Gåsmamman-regissören om skillnaderna mot originalet

En av förra årets bästa svenska serier var Gåsmamman, som först visades på C More och sedan slog tittarrekord på Kanal 5 tidigt i år.

I november är det dags för den andra säsongen och då kommer vi att få följa Sonja och barnen som återvänder hem efter att levt gömda i Australien. De har nu skyddade identiteter och varken familj eller vänner vet att de är tillbaka. Men i väntan på rättegången mot Sonjas bror så mördas huvudvittnet brutalt och då börjar även jakten på Sonja och barnen. Mardrömmen är alltså inte över för familjen.

Grundmanus är i princip detsamma som det holländska, men det är anpassat till svenska förhållanden vad gäller till exempel könsroller.

Gåsmamman är ju en remake av den holländska serien Penoza – som även tidigare gjorts i en rätt stark amerikansk version (Red Widow, endast en säsong). Vi på TVdags frågade Gåsmammans regissör, Richard Holm, om serien kommer att fortsätta kopiera originalstoryn, som den gjorde i säsong 1.

– Grundmanus är i princip detsamma som det holländska, men det är anpassat till svenska förhållanden vad gäller till exempel könsroller, säger Holm.

– Den svenska versionen har i båda säsongerna dessutom en lite svart humor som präglar den rätt mycket. Tonaliteten skiljer sig.

Helt slaviskt följer Gåsmamman alltså inte Penoza.

– Och vi har ändrat vissa viktiga detaljer i handlingen i säsong två, men dem kan jag inte avslöja.

Vi på TVdags-redaktionen uppskattar också att vi i den svenska versionen slipper den extremt jobbiga syntsåsmusiken i ljudspåret, som ligger och stör i det holländska originalet.

Den 24 november är Gåsmamman tillbaka i C More. Då kommer vi även få se lite nya ansikten: Allan Svensson, Morgan Alling, Rakel Wärmländer, Bahar Paris, Cilla Torell och Anastasios Soulis är några av tillskotten till säsong 2

Vi längtar!

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel