Kommentar

Gamla systemfel öppnar för jäv och gör svensk film sämre

Pressmeddelandet landade en sen fredagseftermiddag i november. SF Studios meddelade att Yaba Holst tillträder som ny samproduktions- och inköpschef på den nordiska marknaden. Ett jobb hon säkert är utmärkt för. Inte minst på grund av anledningen till att pressmeddelandet smögs ut en fredagseftermiddag: Holst var då fortfarande filmkonsulent på Svenska filminstitutet. När hon slutade den 1 januari 2018 hade hon varit på SFI i två av mandatperiodens tre år.

Som en bekymrad regissör meddelade mig: man kommer inte närmare börsens insideraffärer i filmbranschen.

I april börjar Holst på SF. Produktionsbolaget bakom storfilmer som En man som heter Ove och Borg (som Holst gav konsulentpengar). I en bransch där film tar flera år att färdigställa, är det alltså möjligt att kliva mellan den statliga bidragsgivaren och en av landets största bidragstagare inom tre månader. Även för den som kliver av under pågående tjänst.

 

Nu tror jag inte att SF och SFI hade behövt oroa sig ifall pressmeddelandet hade skickats ut vid ett klockslag då filmredaktörer inte var på afterwork. Den svenska filmbranschen vet att få skeva maktförhållanden av det här slaget når kultursidorna. Holsts byte av arbetsgivare har heller inte fått en enda kommentar under dessa månader (annat var det när SF för två år sedan stämplades med grabbkultur och champagnefester). Vilket inte betyder att det har passerat obemärkt: regissörer och manusarbetare har skrivit till mig och frågat varför detta inte sätts under lupp.

Om situationerna som hamnar i gråzonen inte granskas och diskuteras (oavsett om det är okunniga rapporter eller konsulenter som hoppar till den privata sektorn), då etableras möjligheten för mer problematiskt jäv. Särskilt med en så dominerande spelare som SF.

Den otillfredsställande granskningen gäller förstås flera kulturinstitutioner. Men den svenska filmen har med sin blandning av konst och kommers varit ett särskilt svårt styvbarn. Harry Schein skapade en finansieringsmodell som fungerade väl i biograf-eran men som sedan flera decennier har blivit allt mer anakronistisk och stel.

Att navet i detta har varit en stiftelse underlättar inte för insyn och ger därmed ett särskilt slags makt. Historierna om konflikter, statistiskfifflande och konsulenter som går bortom sina befogenheter är många. Efter den grövsta, när Lisa Ohlin som konsulent gett tio miljoner kronor till Simon och ekarna för att sedan själv ta över regissörsstolen på filmen, blev det skriverier.*

Men det finns fler situationer i gråzonen som aldrig blir uppmärksammade. Alla delar av den industri som utgör filmbransch och därmed är kuggar i filmpolitiken måste granskas. Men SFI är särskilt viktigt eftersom det är institutet som står för uttalade policys. I kombination med konsulenters ekonomiska makt skapar dessa därmed riktningar i svensk film. Exempelvis för vad som uppfattas som kvalitet eller rätt att göra för att lättare få pengar (det var en anledning till att vara kritisk till att SFI stöttade A-märkningar). Och då blir det inte särskilt lustigt om en konsulent beställer en undermålig rapport om representationen i svensk film som genomförs av personer som inte kan något om film.

Är det här då så allvarliga saker? Är inte den svenska filmbranschen så liten att folk måste kunna gå mellan uppdrag där jäv är en inneboende risk? Kanske. Kanske är därmed konsulentsystemet problematiskt överlag. Och borde det inte vara bra med ett lite mer autonomt kulturinstitut, så att kulturen får friare händer? Jo. Men ju mindre insyn det finns, desto större möjligheter till att skevheter får ligga och gro tills ingen reagerar eller vill tala med medier under sitt eget namn. (Desto större möjlighet att vd till exempel får dubbel pension utbetald utan att någon reagerar på flera år.)

Men om situationerna som hamnar i gråzonen inte granskas och diskuteras (oavsett om det är okunniga rapporter eller konsulenter som hoppar till den privata sektorn), då etableras möjligheten för mer problematiskt jäv. Särskilt med en så dominerande spelare som SF.

Sannolikheten att Holst som samproduktionschef inte kommer att kunna skörda frukterna av någon film hon har gett stöd får bedömas som liten.

Som en bekymrad regissör meddelade mig: man kommer inte närmare börsens insideraffärer i filmbranschen.

Den 1 januari, samma dag som Holst avslutade sin konsulenttjänst, blev filmpolitiken helstatlig. Svensk film hade då ett intressant år bakom sig med flera spännande filmer som rönt internationella framgångar – men ändå en miljon färre sålda biobiljetter än året innan, på grund av ett skadligt feltänk kring biografmomsen.

Det finns således en del att åtgärda. Inklusive anakronismer och maktskevhet från det gamla systemet. Nu på fredag hålls ett nationellt toppmöte kring framtidens svenska filmpolitik. Det vore utmärkt om vi filmjournalister kunde ta den politiska nystarten som en utmaning att bättre granska makten i filmapparaten.

* edit: eftersom Lisa Ohlin anser att detta är en för knapp bild av förloppet hänvisas läsaren även hit för en fylligare bild av fakta i fallet.

Just nu på TVdags

Kommentar

Här är alla anledningar till att På spåret spårat ur – går det att rädda?

9 december, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Beat, Dogs of Berlin & det nya tyska tv-undret

9 december, 2018
Streamingtips

Kan Andrev få en vän? Intressant om manlig ensamhet… och vänskap

8 december, 2018
Kommentar

På SVT i kväll: Morran och Tobias-biofilmen som blev orättvist sågad

8 december, 2018
Trailer

Äntligen! Avengers: Endgame har fått både titel & trailer

7 december, 2018
Nyhet

Nyårsmys eller nyårsrys? Mikael Persbrandt läser Ring, klocka ring

7 december, 2018
Recension

Roma – ett mästerverk om ett Mexiko i förändring

7 december, 2018
Recension

Netflix-premiär för Serkis Mowgli – klart godkänd men ingen klassiker

7 december, 2018
Premiär

Pappslöjd, spritsenap & After Eight – Jul med Ernst är tillbaka

6 december, 2018
Recension

HBO Nordics Min fantastiska väninna är handlingsförlamande fantastisk

6 december, 2018
Kommentar

Värst i tv-världen just nu: Julia Davis gränslösa Sally4Ever

5 december, 2018
Fråga

Vår tid är nu-mysteriet med arvet efter Helga – hur går det ihop?

5 december, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel