Gruppdiskussion

Game of Thrones-cirkeln om Anakin Clegane, snöpliga slut & the snap

Sara: Innan vi går in på brister och problem, för det finns massor av brister och problem, och innan jag förlorar mig i gnäll, så vill jag bara säga herre-min-skapare vilket förkrossande tv-avsnitt. Jag hade helt ont i kroppen efteråt. Det här var ju det avsnitt jag trodde striden mot Night King skulle vara! Några minuter in sa jag som jag sagt hela säsongen, »äh, som om man bryr sig om vem som segrar i slutändan«, men sen… brydde jag mig. De fick mig att bry mig! För första gången på jag vet inte hur länge. Kanske inte om tronen egentligen, men om alla stackars förtappade själar, inklusive våra hjältar. Vilket avsnitt. Jag ville bara ha det sagt.

Linus: Ja, absolut, det var ju verkligen inte kul eller tillfredsställande att se avsnittet. På gott och ont.

Malin: Tack, Sara! Jag håller med! Det var episkt och det var framför allt sant mot berättelsen i sin helhet! Oavsett hur klumpigt de har tagit sig dit (men det kan vi ju gå in på mer senare). Kändes Shakespearskt!

Sara: Jag var helt deprimerad efteråt, helt nedslagen i skorna. Det var fruktansvärt, och jag hatade nästan allt, men så otroligt drabbande.

Christopher: Absolut. Och när man började känna att de har fegat med antalet dödsfall på sistone så fick man äta upp det nu.

Sara: Känns konstigt att hylla det där med att man äntligen kände nåt, eftersom det mesta man kände var varianter av frustration och förtvivlan, men jag har längtat efter att bli lite skakad av berättelsen.

Malin: Uppskattade också att det var en helt annan (och mycket mer drabbande dynamik) i själva slaget – om man jämför med Winterfell. Först går allt så förrädiskt lätt och man bara hejar och hejar. Men vet hela tiden att något inte stämmer… Och så Daenerys snap där på Drogon (i sin otroligt lyckade kostym! Targaryendräkten, flätfrisyren!)

dany-snapsChristopher: Även om de byggt upp till Daenerys galenskap, kan vi säga att det var en twist i nivå med Eddard Starks halshuggning och The Red Wedding?

Malin: Samma tragiska vändning som kan spåras tillbaka till ett avgörande felsteg i alla fall. Dock mindre överraskande. Hon har ju sagt det från början: »We will burn their cities to the ground«.

Sara: I själva avsnittet tyckte jag det var förutsägbart, inte i närheten av twist. Men sett över de senaste två-tre avsnitten är vändningen ganska skarp.

Malin: Jag tyckte att det kändes som om något föll på plats – att det är tydligt att detta har varit tanken från George RR Martin från början. Bygga upp antagonisten som en protagonist som man som läsare vill heja på. »Nobody is a villain in their own story. We're all the heroes of our own stories«, som George RR brukar säga.

Christopher: Absolut, vi var väl lite inne på det förra veckan också vill jag minnas.

Björn: Det är då tv är som bäst, när man bara: »Nej, gör det inte… gör det inte.« Jag älskar den känslan, även om jag inte gillar att det blev som det blev.

Malin: Sen håller jag med hela internet om att det har planterats för taffligt, vändningen blir inte logisk inom ramarna för serien. Från slavbefriare till mördare av oskyldiga på en femöring.

Sara: Jag tycker inte heller att de bäddat för det tillräckligt. Visst, det är i nivå med hennes maktgalna persona, det är i linje med sånt hon sagt från början, men hon har en grandios bild av sig själv som rättrådig och god. Det här kan hon inte rättfärdiga för sig själv. Det rimliga hade varit att hon när klockorna ringde skulle riktat draken direkt mot Cersei. Nu valde hon slakt av tiotusentals oskyldiga framför tillfredsställelsen att döda sin främsta konkurrent som nyss avrättat en av hennes närmsta rådgivare? Varför? Folket var inget hot mot henne, inget som stod i vägen för hennes seger. Inte ens något som Cersei brydde sig om?

Malin: Ja, det är inte rimligt. Räcker inte med Missandeis sista önskan om »Dracarys« som förklaring (Missandei hade väl fö knappast någon egen relation vare sig till Cersei eller Westeros). Och så blir det lite lite löjligt att så stor vikt läggs vid Jons utfrysning. Serieskaparna har uppenbarligen inte skillsen att göra deras relation intressant på det som det finns potential att göra – blir reduktivt och tramsigt.

Christopher: Nej. Tyckte Slashfilm sammanfattade det hyggligt här.

Sara: Precis. Känns lite: Titta, så är det med försmådda kvinnor! Ge dem inte den uppmärksamhet de vill ha och de blir tokiga! Så går det när man tror att kvinnor kan styra, trots att de är så känslomässiga!

Christopher: Men: Daenerys har förlorat de hon älskar och litar på mest i världen, Missandei och Jorah, tillsammans med två av hennes drakbarn. Hon har vuxit upp med historier om hemlandet och fått inpräntat i huvudet att folket i Westeros väntar och längtar efter en rättmätig regents återkomst, och dessutom får smak på det efter hyllning och dyrkan på andra sidan havet. Bara för att komma till sitt efterlängtade Westeros och finna att folk i allmänhet är skeptiska eller rädda för henne och i stort sett skiter i vem som sitter på tronen. Därpå en kombination av en latent galenskap som kommer med hennes DNA och efter att ha brutit genom King's Landings murar inte möts av folkets jubel så slår det slutligen fullkomligt slint.

Björn: Jag tycker att det har byggts upp med hintar, åtminstone sedan säsong 6. Som när hon drar i väg med Drogon. Det är svårare att regera än att bara bryta upp kedjor.

Malin: Jag håller med dem som tycker att det är dåligt av Jon att inte bara ta en för laget och bli ihop med Dany trots blodskam. Om han nu är så pragmatisk. Han hade kunnat rädda tusentals! Vill argumentera för att detta är ett hamartia i stil med Neds dumrättrådighet.

Sara: Han försökte ju?

Malin: Ja, fast nu är hans kärlek till henne så kysk så kysk (fast han inte hade några problem med att bryta tabun när det handlade om Ygritte).

Björn: Ja, om han hade kunnat hålla snattran skulle det ha funkat. Varken Bran eller Sam skulle ha sagt något till någon.

Malin: Läste i någon tråd att det som förenar Cersei och Dany är att båda är villiga att bryta incest-tabut (fortfarande inte fattat om detta verkligen är ett tabu i Westeros) och att detta gör att de kan förstås som »okastrerade« kvinnor. Tycker detta känns spännande – hoppas någon djuppsykologiskt orienterad kulturvetare kan förklara detta närmare.

2 kap. 3 § äktenskapsbalken
2 kap. 3 § äktenskapsbalken

Björn: De skulle kunna gifta sig i Sverige i dag, enligt lag – men knappast enligt svensk moral. Så nån skulle bara ha behövt säga åt Jon att chilla angående det.

Sara: Jorah och Missandei snurrar för övrigt i sina gravar. Detta måste vara det sista nån av dem ville.

Christopher: Ska bli intressant att se om Jon lyckas med något stordåd i finalen eller om någon annan får fixa biffen igen, lex »Battle of the Bastards« och »Battle of Winterfell«.

jump, how highSara: Jag har så många frågor. Vem skrev Varys till? Varför stannade Varys snällt kvar och väntade på sin oundvikliga avrättning? Vem ringde i klockorna? Hur tog sig Jaime till Cersei på fem minuter trots halvdöd? Hur överlägsen kan draken vara egentligen, förut hade de ju två men blev ändå snabbt besegrade? Varför riktade aldrig Dany draken mot Cersei? Vissa av dem kanske oviktiga, andra går att förklara lite småkrystat, men helt sammanhållet var det inte.

Malin: Ja, bara legitima frågor som alla sannolikt saknar svar. Varys förtjänade inte detta.

Christopher: Min tanke är att Varys skrev till de flesta. Det kändes som att han hade flera rullar framme där i början. Är alla med på tanken att Varys försökte förgifta Dany? Har sett både och i dag.

Linus: Ja, det var så jag tolkade det.

Malin: Det missade jag! Då kanske han förtjänade det lite grand?! Men nu pekar väl ändå allt mot att hans ideologi om att vara på folkets sida blir upplösningen på konflikten om järntronen. Finns det ens några stordåd kvar för Jon att uträtta i ruinerna? Tror till exempel inte att det är dumdum-Jon som hittar på Westeros nya protodemokratiska system.

Sara: En förgiftning missade jag också?

Christopher: Förgiftningen var med hjälp av lilla köksflickan. När hon sa att Dany fortfarande vägrade äta svarade han att »de får försöka igen till nattvarden« och hon var orolig för att de bevakade henne.

Sara: Hmm, känns lite långsökt. Om han försökte förgifta henne skulle han väl knappast berätta det för lillflickan.

Linus: Men det är ju inte första gången som en »liten fågel« blir lönnmördare.

Christopher: Varys har ju använt sina »små fåglar« till sådant förr. Det var väl även han som skickade mördare på henne till andra sidan havet? På uppdrag av Robert förvisso.

Sara: Ah, just det. Men när Tyrion och Dany pratade om hans förräderi var det väl utifrån att han pratat bredvid mun, ställt sig bakom Jon som rättmätig tronarvinge, inte mer? De kanske inte visste i och för sig.

Björn: Det gick helt förbi mig… och jag är inte helt övertygad.

Christopher: Har som sagt sett folk som både tolkat det som förgiftningsförsök och de som missat det helt. Så intressant fråga. Sjukt mäktigt när Drogon kom fram ut mörkret.

Malin: Ja, Varys fick en rätt mäktig död ändå. I likhet med många andra, men till skillnad från somliga. Vet ni vem jag tänker på?

jaimeSara: Som fick en snöplig död? Euron?

Björn: Det enda jag inte gillade med deras scen var känslan av att Euron fick sista ordet, men lärde mig också något av Jaime: Det finns viktigare saker än sista ordet. Släpp det bara.

Sara: Fin scen mellan Varys och Tyrion. Och Tyrion och Jaime! Snyft. Jaime förtjänade heller inte detta.

Björn: Ja, fint att bröderna fick en snyftscen ihop. Den gillade jag väldigt mycket.

Malin: Är det för övrigt coolare att döda Jaime Lannister (som han inte gjorde) än en drake som det bara finns tre i hela världen?

Christopher: Det finns bara en Jaime Lannister…

Malin: Jag gillade verkligen Cerseis och Jaimes död. De kom in i livet tillsammans och de lämnar det tillsammans, medan the Red Keep rasar ner över dem. Tror att den allra första scenen man ser dem i i första avsnittet är när de står och intrigerar någonstans i the Red Keep. Cirkeln sluten.

eldfoddChristopher: På tal om snöpliga slut. Den som hade väntat sig att The Golden Company skulle bidra med något fick nog bita sig i läppen.

Sara: De var snygga i några bildrutor alla fall.

Malin: Kul att bli castad som deras ledare (Harry Strickland heter han i böckerna va?). Hade han ens någon replik?

Christopher: Han sa kanske något fåtal ord i förra avsnittet?

run, forrest, runLinus: Av alla saker jag önskar att vi hade fått mer tid att utveckla den här säsongen så är väl Golden Company ingen större förlust, men visst känns det nästan komiskt hur lite de bidrog efter hela grejen med banken och det där som sträcker sig tillbaka till när Stannis åkte till Braavos.

Linus: Jag tror det var i säsongspremiären som han hade ett par repliker.

Malin: Tji fick alla som trodde att Golden Company skulle rusa till Daenerys sida baserat på ledtrådar från böckerna typ del 4. Tydligt att serien inte är så intresserad av böckernas alla stickspår längre, vilket även indikerar att en del profetior och det här med Azor Ahai aldrig kommer att förklaras. Men egentligen så vet ju alla att det i verkligenheten skulle vara Iron bank of Braavos som tog hem spelet om järntronen. Allt annat är idealism.

Sara: Kul bild av Emilia Clarke på insta:

emiliaChristopher: Hade någon tanke om att Azor Ahai inte är en person utan Jon och Dany ihop, eller kanske ännu fler. Men det ska bli intressant att se ifall de gör något om det överhuvud taget.

Malin: Någon som kände något för det så kallade Cleganebowl?

Sara: Jag tyckte det var en härlig duell! Började skratta när han började skratta, kändes in character att bara garva åt eländet. Himla fint när Arya kallade honom »Sandor« också.

Christopher: Jag kände något, men osäker på vad.

yeah-thats-youLinus: Jag kände att det här är ju något som snackats om och hypats i så många år att det aldrig kan leva upp till förväntningarna, men jag blev helt klart nöjd med hur det gick. Så sorgligt att förlora Qyburn så plötsligt och oväntat.

Björn: Jag älskade det. Dödad av sin egen skapelse.

Christopher: Fint avslut mellan Sandor och Arya. Passande att Sandor möter sitt slut i lågorna, och helt klart passande slut för Qyburn.

Malin: Jag tycker att Qyburn hade kunnat få leva och göra bot! Den nya världen som ska födas ur ruinerna borde kunna ha plats för en galen och genialisk häx-maester.

Linus: En av de mest tillfredsställande stunderna i avsnittet var väl när man fick se hela Mountains äckliga ansikte efter flera säsonger.

Björn: Verkligen! Någon mer som tänkte Anakin Clegane?

Anakin CleganeBjörn: När Mountain började klämma in ögonen på Hound trodde jag faktiskt att Arya skulle komma tillbaka, till undsättning.

Malin: Jag tycker egentligen att hela konceptet Cleganebowl är ganska ointressant eftersom Gregor redan är död och egentligen bara en animerad kropp. Så vem eller vad är det som Sandor hämnas på? Men gillade eldshowen.

Sara: Underbart skådespeleri av Lena Headey när hon slinker förbi honom, efter att han slutat ta hennes order. Hon såg ut som en hund som skäms och försöker göra sig osynlig.

cersei-longcersei-kortMalin: Sajten vulture utnämner den till kommande super-gif.

Sara: Haha, hade missat men håller med! Ljuvlig hållning på henne där, den mest kuvat böjda men ändå raka rygg jag sett.

Christopher: Lena Headey har varit fantastisk denna säsong tycker jag. Mycket starkt skådespel här på slutet. Även Emilia Clarke har varit bättre än någonsin. Särskilt hennes minspel i slutet av förra avsnittet samt i detta.

Malin: Hennes repliker när hon förnekar vad som händer var episka och värdiga. Hon räddar taffliga manuset. Men okej, nu ska jag ge min tolkning av det här mer att Arya springer omkring i Kings Landing och ser ut som någon från Braveheart. Arya behöver få tillbaka sin mänsklighet och empati, och nu har hon fått perspektiv på mänskligt värde. Jag tror hon gifter sig med Gendry ändå! Hon stod inför ett vägval och valde livet och att inte bli enstörig hämnare.

Sara: Det skulle jag inte ha något emot. Man behöver inte bli en »lady« bara för att man tar sig en livspartner. Eller så blir man en lady men fyller titeln med egen innebörd.

Linus: Ja, precis, man kan ju dra paralleller mellan Arya och Sandors beslut om att offra allt för hämnd med Daenerys val, och Arya var den enda av de tre som valde rätt

Sara: Fint mentorskap av Sandor. Men även där en lite tvär vändning kanske. Han behövde bara säga »vill du bli som jag eller?« och så gav hon upp det som varit hennes livsmål de senaste åren.

Christopher: Det gäller att säga det på rätt sätt.

Sara: Ha, ja! Jag har inte så mycket emot det. När det väl kommer till kritan är det mycket man kan se i ett klarare ljus.

Malin: Påpassligt att den vita hästen stod där. Och på tal om hästar så dog inte alla dothrakis! Eller – nu vet man ju inte förstås, men de levde i början av avsnittet.

Christopher: Vita hästen har jag också sett många tankar om. Någon vill koppla det till uppenbarelsebokens döden på en vit häst.

Malin: Daenerys brukade ha en vit häst

Sara: Mycket symbolik i vit häst såklart.

Christopher: Någon ville få det till att det var Bran som wargade in sig i hästen… Tydligen hade lilla flickan som Arya försökte rädda en vit leksakshäst i händerna, vilket jag missade helt.

Malin: Jodå, den brändes ju sen.

Sara: Jag såg den bara när den var bränd. En drottning är död, den andra är galen, är Arya vår nya queen? Hoppas hon fått tillbaka sin empati och sin mänsklighet, men risken är ju uppenbar att Dany nu hamnat på Aryas lista.

Linus: När jag ser en vit häst tänker jag alltid på Twin Peaks där en vit häst var ett dödsomen.

Malin: Haha lolz! Symboliken skulle kunna antyda att vit häst står i motsättning till svart drake. Arya har inga vidare ledaregenskaper.

Christopher: Arya känns inte som drottningsmaterial. Då tror jag mer på Sansa, men hon blir nog »bara« drottning över Norden.

Malin: Varys brukade säga att Littlefinger skulle bränna ner Kings landning om han fick regera över askan. Tronen smält, maktens byggnader i ruiner. Finns det något att regera över längre? På så sätt har ju Daenerys faktiskt »broken the wheel«.

Malin: Hon är så rolig med sitt vin! Och snygg!

Christopher: Huvudstaden är ju inte hela riket. Som landsortspolitiker gärna påpekar.

Malin: Hehe, men är något av de sju kungadömena intakt? Ja, han ammande skitungens!

Christopher: En får tänka som Varys där. Tjäna folket!

Malin: Sen är det väl bara en massa ställen som ligger i spillror eller hellre vill vara självständiga: Dorne, Iron Ilands, The North.

Christopher: Får jag bara som hastigast återkoppla till den snygga klippningen mellan Cleganes och Aryas krigskaos?

Sara: Skickligt! Särskilt några övergångar när de dunsade huvudet i marken var effektfulla. Betyg? Avsnittet läckte som ett såll plot-hål-mässigt, det var vedervärdigt att titta på och föregicks av tveksamt manusarbete. Men kan det bli annat än en femma? Har inte drabbats så mycket av ett tv-avsnitt på evigheter. Fem brända leksakshästar.

Christopher: Fyra starka knivar i Cleganehuvudet.

Malin: Vägen dit har kantats av forcerat och klumpigt manus, konstiga val, viss misogyni (eller i alla fall hänfallande åt misogyna klichéer). Men ändå säsongens bästa avsnitt, där man framför allt lyckades med den kritiska vändningen och att få hela serien att kännas sammanhållen kring en bärande idé. 4,5 krigsflätor.

Linus: Jag har svårt att döma vad jag faktiskt tyckte. Jag kände så mycket besvikelse under avsnittet, och jag tror inte att det kommer från samma ställe som chockvändningar som när Ned Stark eller Robb Stark dog. Jag tycker absolut att vi kunde hamnat här i slutändan, men det de gjort för att bygga upp det här valet för Daenerys är inte tillräckligt på långa vägar. Som om avsnittet förtjänar en 1:a eller en 5:a. Jag ger tre värdelösa Golden Company-soldater.

Björn: Jag var helt golvad. Avsnittet får fem Sandor Clegane. Vilken perfekt berättelsebåge han fick.

Säsong 8 av Game of Thrones finns på HBO Nordic och C More. Nu på måndag är det seriefinal.

Just nu på TVdags

Nyhet

Se »Battle at Big Rock« i väntan på nästa »Jurassic World«

17 september, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Present till fansen i nya Room 104-premiären

15 september, 2019
Kommentar

Filip & Fredrik levererar – SVT sjunker som en sten

14 september, 2019
Recension

Netflix-premiär för drabbande våldtäktsdramat Unbelievable

13 september, 2019
Nyhet

Fantasynytt! Terry Pratchetts The Watch har fått skådespelare

12 september, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: kvinnorna bakom gripande Netflix-serien Unbelievable

11 september, 2019
Nyhet

Apples drag för att locka tv-kunder: Lågt pris och friår

11 september, 2019
Podcast

Filmfrossa! TVdags-podden från Malmö filmdagar

9 september, 2019
Kommentar

I säsong 6 av Younger får Diana lysa – medan annat luktar blöt filt

8 september, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Från sylvass satir till syskonkram i Succession

8 september, 2019
TVdags listar

Plötsligt ser man dem! Stjärnorna du inte visste var med i storfilmen

7 september, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Mindhunter-producenten & manusförfattaren Liz Hannah

4 september, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel