Hyllning

Från Järnarmen till Avalon – TVdags minns Johannes Brost

Johannes Brost är död. Mitt tidigaste minne av honom måste varit från Jönssonligan dyker upp igen (1986) där han spelade Wall-Enbergs underhuggare »Järnarmen« – en tystlåten skurk inspirerad av Terminator och Bonds nemesis Jaws, med tänder av stål och en metallarm som kunde bytas ut efter behov: kniv, krok eller kulspruta. Brost var också oförglömlig som parapsykologen Allan Svensson, redaktör för magasinet Det ockulta, som ställer upp för poltergeistdrabbade äkta paret Kjell Bergqvist och Lena Endre i Ersgård-brödernas klassiska mysrysare Besökarna (1988). Och han var också lysande som den snälle polisen Lennart i Colin Nutleys kanske bästa film Black Jack (1990).

brost2

Men det var förstås i rollen som Jokern i SVT:s långkörare Rederiet som Brost blev folkkär på allvar. När Rederiet fick fart på lekfullheten och kreativiteten efter två rätt rigida säsonger var det Johannes Brost som tillsammans med Hans V Engström ledde karaktärsutvecklingen, i deras rollgestalters – Unos och Jokers – exceptionella vänskap. Nu är både Brost och Engström borta.

När Rederiet fick fart på lekfullheten och kreativiteten efter två rätt rigida säsonger var det Johannes Brost som tillsammans med Hans V Engström ledde karaktärsutvecklingen, i Unos och Jokers exceptionella vänskap.

Freja gjorde sin sista resa 2002 och efter det hamnade Brosts karriär lite på svajning. Men när han såg ut att bli reducerad till soffkompatibel citatmaskin om hur mäktigt det var när han hängde med Mick Jagger back in the day lyfte det igen med några fina roller. Brost var bra som överklassfarsan Claes i Bröllopsfotografen (2009), och gjorde ett mustigt litet inhopp den Evil Dead-inspirerade och härligt slaskiga skogsskräckisen Vittra (2013).

Men Johannes Brosts stora triumf på stora duken kom att bli Avalon, Axel Peterséns imponerande stilsäkra regidebut från 2011. Brost är perfekt castad som den överårige och lätt bedagade festfixaren Janne, tillbaka i ett somrigt Båstad för att dra igång en lyxig nattklubb och komma in i svängen igen, mitt under de stekiga tennisveckorna. Bara några dagar innan premiären händer en fatal olyckshändelse som hotar förstöra allt – och Jannes liv blir en alltmer desperat härva. Ett drömskt, vackert och tragikomiskt ödesdrama som Johannes Brost välförtjänt belönades med en Guldbagge för – kanske är det hans livs roll.

Alla filmerna finns att strömma – se mer på Vodeville.

Just nu på TVdags

Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Fredrik Backmans hockeydrama Björnstad

18 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Søren Mallings avskärmade känslor i Utredningen

18 oktober, 2020
Recension

Nu på Disney+: Filmen Clouds om Zach Sobiechs sista tid

17 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolisor

Bäst i tv-världen just nu: Nutleys & Bergströms bejakande detaljer

11 oktober, 2020
Recension

Livet ger Liam Neeson citroner i dumma mys-actionrullen Honest Thief

9 oktober, 2020
Recension

Doku-start på TV4 i kväll: Sevärt om den beryktade »Södermannen«

6 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Fargo ännu längre ut på scenkanten

4 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Motsatsen till genanshumor – hjärtliga Ted Lasso

27 september, 2020
Recension

På Netflix: Charlie Kaufmans absurda drama I’m Thinking of Ending Things

23 september, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Älska mig« – formperfektion i kuliss

20 september, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel