Premiär

Försvunnen flicka återvänder hem efter 13 år i nya BBC-dramat Thirteen

Ivy Moxam, 26, lyckas efter 13 års fångenskap rymma från mannen som hållit henne fånge. Medan hon var borta har livet gått vidare: Hennes föräldrar har separerat men tvingar sig nu att bo under samma tak igen för att ge Ivy en så normal hemkomst som möjligt. Hennes lillasyster har vuxit upp och förlovat sig medan Ivy på många sätt fortfarande har en 13-årings naiva syn på världen. Hennes gamla pojkvän har gift sig, något som han håller hemligt tills vidare. Medan Ivy försöker återgå till sitt gamla liv måste hon hjälpa polisen hitta sin kidnappare som rymde när han märkte att Ivy var borta.

Jodie Comer är perfekt i huvudrollen, med en blick som ständigt säger att hon tittar på något bekant från en svunnen tid.

Thirteen är onekligen ett ambitiöst drama som är värt att kolla in. Nästan alla scener där Ivy försöker återanpassa sig till världen är guld och skådespelaren Jodie Comer är perfekt i rollen med en blick som ständigt säger att hon tittar på något bekant från en svunnen tid. Även de andra skådespelarna är bra. Skaparen Marnie Dickens har sagt att hon inte vill göra en serie som är alltför mörk, och gjorde ett smart val att inte visa voyeuristiska tillbakablickar till åren då Ivy var borta, men det finns vissa brister som är svåra att bortse från. Att vi får följa polisutredningen i detalj tar fokus från Ivy och hennes familj, och mysterievinkeln är inte lika intressant som familjens känslomässiga tillstånd eller Ivys annorlunda coming-of-age-historia. Att det sedan dessutom visar sig att kidnapparen har tagit fler tjejer gör inte saken bättre.

Regissören Vanessa Caswill är ofta bra, och fångar Ivys återkomst till barndomshemmet med en perfekt, absurd känsla av något man lämnat bakom sig som plötsligt, surrealistiskt kommer in i ens liv igen, som en gammal dröm man oväntat återupplever. Men bakgrundsmusiken fläskar ofta på för stort, och en scen där allt blir för mycket för Ivy och hon rymmer hemifrån misslyckas med att fånga hennes kaotiska känslotillstånd när även Caswill fläskar på för stort med klaustrofobin.

Sedan är det förstås orättvist att döma serien för detta, men mammans – fullt förståeliga! – överbeskyddande påminner mig om en usel film på samma tema, där den överbeskyddande mamman till slut blev – ironisk twist! – sin dotters nya fångtagare när hon förbjöd dottern från att lämna sitt rum. Jag minns inte vad filmen heter, och jag önskar att jag inte blev påmind om den.

Thirteen är ambitiös nog för att förtjäna åtminstone en provtittning, men personligen tycker jag att bristerna kanske är lite för stora.

Thirteen sänds på BBC i Storbritannien. Oklart med svensk visning.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel