Nyrestaurerat från NonStop Timeless

En noirmarinerad fransk thrillerklassiker – nypremiär idag för mästerliga Hiss till galgen

Betyg 5 av 5

Det parisiska paret Florence (Jeanne Moreau) och Julien (Maurice Ronet) är galna i varandra, men deras kärlek måste hållas hemlig – Florence är nämligen redan gift, med Simon (Jean Wall), en förmögen industrialist som dessutom råkar vara Juliens chef. Frustrationen och passionen leder till att det unga paret kläcker en våghalsig och grym plan. Medan Simon jobbar extra en lördag tar sig Julien upp till det i övrigt helgtomma kontoret och skjuter honom. Han ser till att dådet ser ut som självmord, smiter därifrån, återförenas med sin älskade Florence, som så småningom ärver sin rike man, och de två turturduvorna lever lyckliga i alla sina dagar.

Så långt den sluga planen. Men i Louis Malles mästerliga Hiss till galgen (Ascenseur pour l'échafaud) från 1958, som har nypremiär på bio i dag, går inget som planerat. Små misstag styr in handlingen på helt nya spår, detaljer får oanade konsekvenser, slumpmässiga möten vänder upp och ner på allt. Hela tiden sitter man och biter på naglarna och tänker det här kan aldrig gå vägen. Snaran dras obönhörligen åt. Och över hela dramat ligger Miles Davis stämningsfulla musik som en kvardröjande cigarettrök.

Hela tiden sitter man och biter på naglarna och tänker det här kan aldrig gå vägen. Snaran dras obönhörligen åt. Och över hela dramat ligger Miles Davis stämningsfulla musik som en kvardröjande cigarettrök.

Men Louis Malles ödesmättade thriller är inte bara en tät och cool film om ett älskande par som drömmer sig bort till en bättre tillvaro men vars planer är dömda att misslyckas – dess filmhistoriska betydelse är också av vikt. Inte nog med att den gjorde Jeanne Moreau till superstjärna, den utgör dessutom en tydlig brygga mellan den amerikanska film noir som kritikerna på franska tidskriften Cahiers du cinéma älskade, och den filmproduktion som kom att kallas den franska nya vågen bara något år senare, då samma kritiker som gett upprättelse åt amerikanska lågstatusgenrer som film noir och western – Godard, Truffaut, Chabrol – bytte pennan mot kameran och förändrade hela filmspråket.

Elevator

Malle var aldrig en given del av den franska nya vågen men associeras ändå ibland till rörelsen, trots att han själv distanserade sig från grupperingen. Dessutom var han troligtvis lite för mainstream och inte ett självklart namn för den hippa Cahier-kretsen. Men det går ändå att se spår av ett nytt formspråk i Hiss till galgen; samtidigt som den i mångt och mycket är en välbekant thriller med inslag av desperat romantik, så blandas ett klassiskt berättande med en vital stil som liksom signalerar den annalkande ankomsten av den nya vågen.

JeanneM

Louis Malles digra filmografi är inte bara kvalitetsmässigt imponerande utan också förbluffande i sin bredd, han gjorde allt från krigshistorier och romantiska komedier till karaktärsstudier och amerikansk indie. Kanske blir denna bredd som mest tydlig när man studerar Malles tidigaste filmer. Att leta efter en röd tråd i hans output under den här tiden kräver viss ansträngning – han testar sig otåligt fram, hittar och överger genrer och stilar på löpande band. Den franske regissören gjorde inom loppet av ett par år så dramatiskt olika filmer som Jacques Cousteau-dokumentären Den tysta världen (Le monde du silence) (1956), otrohetsdramat De älskande (Les amants) (1958), anarkistiska crazy-komedin Zazie – flickan som gör vad som faller henne in (Zazie dans le métro) (1960) – och inte minst Hiss till galgen, som var hans spelfilmsdebut. Såväl form som innehåll i dessa fyra första filmer kunde knappast vara mer olika varandra. När samtliga haft premiär var Malle inte ens 30 år fyllda.

Hiss till galgen är således, i kritikern Terrence Raffertys ord, en anomali – men den första i en lång serie anomalier som sammantaget utgjorde Malles karriär. Malle återbesökte sällan filmiska fåror utan föredrog att plöja nya.

Hiss till galgen har nypremiär på bio idag.

Just nu på TVdags

Nyhet

28 dagar senare… Danny Boyle hoppar av Bond 25

21 augusti, 2018
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Christina pratar med »Weird Al« Yankovic

21 augusti, 2018
Recension

Premiär för Det som göms i snö – GW:s lustmord på Göran Lambertz

21 augusti, 2018
Nyhet

Glädjebeskedet: Netflix beställer en tredje säsong av GLOW

21 augusti, 2018
Tips

Premiär ikväll för ny säsong av släktmysterier i Arvinge okänd

20 augusti, 2018
Klipp

Pilot! Orleans! Bara soft rock-godis i Ozempics oförtjänt avskydda reklamfilmer

20 augusti, 2018
Nyhet

Iron Fist är tillbaka – kolla in trailern för nya säsongen

20 augusti, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nashvilles episka final-försoning

19 augusti, 2018
Recension

Uppfriskande miljöombyte & Bollywood noir i Netflix Sacred Games

18 augusti, 2018
Klipp

Se Jimmie Åkesson blåljuga om sin SD-nazism-bakgrund

17 augusti, 2018
Klipp

Kusligast med Brennan-gate: Trump prickar inte av en lista med fiender – utan med vittnen

17 augusti, 2018
Till minne

Aretha Franklin död – se ABC:s livesända hyllning här

16 augusti, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel