Recension

En helvetes förväxling & ett himla liv i Good Omens

Betyg 3 av 5

Adam Young är snart 11 år och är förutbestämd att frambringa apokalypsen, han vet dock inte om det själv. På grund av en förväxling på det satanistiska kloster han föddes på så vet tyvärr ingen annan om det heller. Boken Good Omens (mer precist Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch) kom 1990, skriven av gothrockförfattaren Neil Gaiman och, numer bortgångne, humorfantasylegendaren Terry Pratchett. En kombination som resulterade i en mängd priser, kultstatus och ett språk inte helt olikt Douglas Adams.

Kombon Amazon och BBC ger en gissningsvis hög budget, men ändå med en tydlig BBC-scifi-estetik. Exempelvis med en demondesign som hämtad från något sämre Doctor Who-avsnitt.

Miniserien Good Omens är ett samarbete mellan Amazon och BBC och finns sedan ett par dagar tillbaka att streama på Amazons Prime Video, för senare sändning på BBC Two. Neil Gaiman står själv för manus samt agerar även showrunner.

Antikrist har alltså fötts och det sista slaget mellan himmel och helvete närmar sig. Något båda instanser verkar se fram emot. Demonen Crowely (en David Tennant som med åren börjar bli väldigt lik Bill Nighy) och ängeln Aziraphale (Michael Sheen) har vid det här laget båda spenderat sex tusen år på jorden och känner sig ganska hemma här. Tanken på att alla böcker, trevliga restauranger och all bra musik kommer upphöra får dem att samarbeta, utom synhåll för sina respektive hemmaplaner, för att undvika den efterlängtade undergången. Parallellt får vi, bland andra, följa antikrist själv, Adam Young (Sam Taylor Buck), och hans kompisgäng; nyanställde häxjägaren Newton Pulsifer (Jack Whitehall) och hans överordnade sergeant Shadwell (Michael McKean); häxan och professionella profetättlingen Anathema Device (Adria Arjona); såväl som apokalypsens fyra motorcykelåkare.

För den som läst boken så följer serien i mångt och mycket förlagan till punkt och pricka, men med en del avvikelser där man tyvärr tappar bort en del av bokens charm. Detta kan dock, i ärlighetens namn i mitt fall mycket väl hänga ihop med att jag valde att förnya bekantskapen med boken genom att lyssna på ljudboken parallellt med serietittande. Exempelvis där vissa saker i förlagan bara får hända, har de i serien valt att stoppa in en del ytterligare information som känns bitvis krystat och gör att den i längden lider en del av övertydlighet.

Allt som är nytt är dock inte otäckt. Jon Hamm i form av ängeln Gabriel, en karaktär som knappt förekommer i boken men här fått en större roll, är exempelvis ett välkommet inslag. Mycket tack vare Hamm själv. Vänskapen mellan Crowley och Aziraphale har i serien getts betydligt större romantiska anspelningar än i förlagan, vilket bara ger ett ytterligare, subtil, dimension till deras ansträngningar.

Skulle du sälja en begagnad bok till denna man?
Skulle du sälja en begagnad bok till denna man?

En stor del av behållningen i boken ryms i det som den osynliga berättaren låter oss veta av vad som föregås i mindre karaktärers huvud, eller andra små roliga detaljer. Något som annars ofta hade fått strykas när bok blir rörligt medium har de här löst med att helt enkelt ha med en berättarröst genom serien. Frances McDormand i form av Gud själv får sköta det som bara en berättarröst kan förmedla, inte helt olikt Emma Thompsons författare i Stranger Than Fiction.

Kombon Amazon och BBC ger en gissningsvis hög budget, men ändå med en tydlig BBC-scifi-estetik. Exempelvis med en demondesign som hämtad från något sämre Doctor Who-avsnitt. Naturligtvis finns det en charm med detta och det passar såklart en adaption av en väldigt brittisk förlaga från 1990-talet, men jag misstänker att det kan skrämma bort vissa tittare.

Tennant och Sheen är naturligtvis fantastiska i sina roller. Tyvärr slarvas en del av de mindre rollerna bort, jag önskar att de kunnat få större utrymme att utvecklas. Ett undantag är Michael McKean som levererar med sin fejkade skotska dialekt. Liksom Miranda Richardson som Madame Tracy, fuskmedium och… leverantör av vissa andra tjänster, tillika Shadwells hyresvärd.

Är det bra då? Jadå. Har du inte boken i så bra minne och, liksom jag, hakar upp dig på tappade förväntningar, och inte har något emot det bitvis väldigt brittiska så kommer du troligen uppskatta detta. Har du inte läst boken så rekommenderar jag nästan i det här fallet att du ser serien först, läser boken och sen ser serien igen. Om inte annat för att kunna uppfatta och uppskatta de åtskilliga små detaljer som ligger som påskägg genom seriens sex avsnitt. Ett stort plus för detta!

Trailern har vi bjudit på tidigare så här kommer den bättre promotionvideon som Amazon bjöd på inför seriens premiär.

Good Omens finns på Amazon Prime Video.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Shane Meadows katarsis-mästerverk The Virtues

16 juni, 2019
Trailers

Veroncia Mars flyttar hem – Frances & Robert i Divorce famlar vidare

15 juni, 2019
Recap

Förlupna ord & försonande sång i säsongsstarten av Younger

13 juni, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Succession-stjärnan Jeremy Strong

12 juni, 2019
Streamingtips

Efter succén för Chernobyl – se svenska dokumentären Ljudmilas röst

12 juni, 2019
Säsongspremiär

Förra årets finaste serie! Ryan Murphys Pose är tillbaka

12 juni, 2019
Kommentar

Spännande om vetenskapen i HBO Nordic-serien Years and Years

10 juni, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: den otäcka briljansen i Chernobyl

9 juni, 2019
Recension

En helvetes förväxling & ett himla liv i Good Omens

8 juni, 2019
Premiärrecension

Spänningen lever i Fear The Walking Dead, men manuset haltar

7 juni, 2019
Trailernytt

Kinnaman tar täten i Ron Moores rymdkapplöpning hos Apple

3 juni, 2019
Recension

Musikal-rockopera-biopic-hybriden Rocketman lyfter oss till skyarna

3 juni, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel