TVdags hedrar The Prince of Darkness minne

Lördagsfilmen: En Gordon Willis-trifecta!

I söndags gick filmfotografen Gordon Willis ur tiden, 82 år gammal. Willis plåtade några av 1970-talets allra bästa filmer och var nyskapande i sitt användande av djupa skuggor och starka kontraster mellan ljust och mörkt – han blev tidigt kallad »The Prince of Darkness« för att hans filmer var så förbannat mörka. Om man vill njuta mer av Willis ger en titt bland de svenska streamingstjänsterna tyvärr ett ganska magert resultat,  varken snutdramat Klute eller konspirationsthrillern The Parallax View (båda av Alan J Pakula) finns, men här är tre gamla godingar som alla fick sin lyster av Willis säkra lek med skuggorna.

Alla presidentens män (1976)

Det mesta klaffar perfekt: Pakulas regi, David Shires ödsliga musik, William Goldmans täta manus, det aviga spelet mellan Hoffman och Redford som radarparet Woodward & Bernstein… och Willis' lågmälda foto. Mest showy (på ett diskret sätt, förstås) är de numera klassiska scenerna med »Deep Throat« i parkeringsgaraget, där bara Hal Holbrooks ögon och rykande fimp lyser upp i halvmörkret.

Gudfadern (1972)

Willis fotade hela Gudfadern-trilogin åt Coppola, och inte minst tvåan där Willis varvar sepiatonade återblickar med Pacinos bryderier i filmens nutid är otroligt styvt gjord. Aldrig har sammanbitna män som möts i mörka rum skildrats så förtätat: inledningsscenen till Gudfadern, där en knappt synlig Brando smeker katt i skuggorna på det skumma kontoret medan ett stojigt partaj pågår i solgasset utanför, har med rätta gått till filmhistorien. Eller som på bilden ovan från Gudfadern II, scenen där John Cazale tar sin sista fisketur på Lake Tahoe. Bilderna är lika vackra och drömska bilder som scenen är sorglig.

Manhattan (1979)

Den andra av totalt sju filmer Willis skulle plåta för Woody Allen, och kan man bortse från att handlingen i Manhattan inte känns så kul i ljuset av pedofilanklagelserna mot Woody och bara njuta av fotot har man en högtidsstund framför sig. Kombinationen svartvitt och 2,35:1 är svårslaget, och New York har kanske aldrig varit vackrare eller mer trolskt än genom Willis lins.

Filmerna finns att strömma på SF Anytime – klicka på titlarna.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel