TVdags betygsätter tolkningarna

Duettkupp, punk & Korven när Så mycket bättre hyllar Freddie Wadling

Det har blivit dags för Freddie Wadlings dag. Här är våra kommentarer:

Jill Johnson – Walk

jillBjörn: Det har blivit dags att inflika Saras blänkare från kommentarsfältet häromveckan, hon skrev: »Jag tror man har en särskild Så mycket bättre-måttstock, man jämför liksom versionerna inom programmets universum, ser dem inte som fristående låtar i musikhistorien.« Jag skriver helt under på den kommentaren. Det här påminner mig om den mantra-liknande Crosby, Stills & Nash-låten Find the Cost of Freedom, som Theresa Andersson brukade avsluta sina konserter med. Jag känner hatkärlek till munspel, och har alltid gjort, men här hamnar det på pluslistan. Härligt mäktig final när Jill tar i, och särdeles bra att hon skippade countryknorrarna.
Betyg: 4/5

Linus: Jill gör en avslappnad countrydoftande lägereldsversion av en av Freddies favoritlåtar, och även om hon påstår att hon inspirerats av Freddies orena sångstil, så låter det osvikligt Jill-vackert, speciellt när refrängen går upp några oktaver. En riktigt fin cover och Jill fortsätter imponera.
Betyg: 4/5

Sara: Jills röst passar helt strålande till den här låten. Hon får ett rakare, bröstigare tryck i fraseringen som jag inte hört hos henne förut. Till en början är det verserna som lyser starkast, medan refrängen blir lite vek, men när hon klämmer i ordentligt är det rysvarning.
Betyg: 4/5

Tommy Nilsson – Det sitter i dig

tommyBjörn: Jag får Phil Collins-vibbar men kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Det kanske finns en måttstock för Phil med, som jag kan använda mig av. Kul med duett, om bara Little Jinder slutade sjunga med bebisröst. Ännu en låt med en krok som för tankarna till Miriam Bryant. Många krokar blir det – men det är inte den här kroken ni kommer ha i huvudet nästa vecka… Blir det en hit? Javisst.
Betyg: 3/5

Linus: Åh, denna Sophie Zelmani-skrivna låt (må hon vara med nästa år!) är en av mina absoluta favoriter på svenska och ingen kan slå Freddies röst i den. Men Tommy gör en intressant och oväntat dramatisk tolkning dedikerad till sin äldsta dotter. Med snygga etnoinslag och vackert spröd Little Jinder-sång i refrängen blir det starkt och personligt. Bra Tommy!
Betyg: 4/5

Sara: Ja, det här är ju härligt? Som idé vet jag inte om »kuppen« att ta in Jinder adderar så värst mycket, det känns mer som ett krystat produktionspåhitt än en spontan kreativ lösning, men själva tolkningen är underbar. De kommer båda till sin rätt, och den där lilla new age-doftande hooken sitter som en smäck.
Betyg: 4/5

Magnus Carlson – Levande begravd

magnusBjörn: Levande begravd är en av mina Freddie-favoriter, framför allt Mattias Alkberg BD:s tolkning. Min puls stiger enormt när jag hör att Magnus ska tolka just den låten, men näst intill flatlajnar när jag hör kompet: mitt hatkomp #1. Ser ändå fram emot att höra den på Spotify. Och, Magnus… hur mysig som helst. En extraplupp för det.
Betyg: 3/5

Linus: Jag har en känsla av att jag kommer vara den enda som tycker Magnus är mest blaha ikväll. Det är inte dåligt, tvärtom svängigt proffsigt, men det är inte heller så spännande. Sådär lagom snyggt, helt utan originalets kanter. Boring, tyvärr.
Betyg: 2/5

Sara: Kanske bågnar den här tolkningen lite under alla förväntningar. Han hamnar i ett mellanläge röstmässigt, han pressar den ur sin vanliga, sammetslena sweet spot men inte tillräckligt för att det ska vara punk. Du är inte den enda Linus, jag instämmer på alla punkter.
Betyg: 2/5

Little Jinder – Freaks

jinderBjörn: Freaks är ytterligare en av mina Freddie-favoriter. Men jag får samma Snickeriet-känsla som häromåret: »Sjung som den är i stället.« Jo, jag fick memot… det är ett coverprogram. När Josefine sjunger ut, sjunger hon svinbra. Och bandet! Klockspelet!
Betyg: 4/5

Linus: Little Jinder höjer tempot och gör en 2016-version av Freddies klassiker. Och den passar henne så väl. Snygg modern synthpop med en översatt text som både är bra och lirar med hennes egen artistpersona. En popfullträff som lika gärna kunde vara ett Little Jinder-original.
Betyg: 4/5

Sara: Det blir ett konstigt tv-program när huvudpersonen inte är där. Deltagarna sitter vilsna vid lunch- och middagsbordet utan designerad samtalsledare och det är stora portioner av den där särpräglade Så mycket bättre-stelheten i det här avsnittet. Men musikmässigt är det nästan tvärtom: vilken jämnhög nivå! Det här är nog Little Jinders starkaste framträdande hittills.
Betyg: 4/5

Danny Saucedo – Ships

dannyBjörn: Och där blev det bingo. Alla mina favorit-Freddie-låtar är med. Det är svårt att inte ryckas med av droppet men – tänk att få höra någon göra en riktigt jävla svintung version i stället. Det skulle ha varit trevligt. Men här är slingan ni kommer ha som öronorm den kommande veckan. En hit, så klart.
Betyg: 3/5

Linus: Danny må vara ett duktigt popsnöre, men någon bra svensk textförfattare är han inte. Förstår inte varför han envisas med att översätta när han, återigen, bara sabbar en annars snygg poptolkning som känns gjuten för Spotifylistorna. Det är inte lika pinsamt som förra lördagen (där jag ångrar mitt för höga betyg), men nästan lika tramsigt. En hit blir det nog, ändå, tack vare den där jäkla slingan.
Betyg: 3/5

Sara: Jag hör minst tre andra popdängor i den här tolkningen – främst är det kanske i hans »när mitt skepp« som det är svårt att undvika In the club-vibbar, och det är väl inte hela världen att influeras en gnutta av sig själv. Och ja, slingan är farligt smittsam. Jag förlåter honom direkt för förra veckan och till skillnad från Linus gillar jag att han vill sjunga på svenska.
Betyg: 3/5

Lisa Ekdahl – Det är inte nog

lisaBjörn: Jag älskar vispar, älskar piano, älskar kompgitarren. Ändå talar inte låten till mig överhuvudtaget, eller om det är Lisa som inte talar till mig? När gitarrsolot kommer vill jag bara stänga av. Det är inte nog… jo, det är det.
Betyg: 2/5

Linus: Lisa gör en Ekdahlsk-jazzig version som är riktigt fin. Hon krånglar inte till det, utan fokuserar på att förmedla texten som bara hon kan. Hennes bästa version hittills. Elgitarrsolot på slutet känns som en passande avslutning på ett riktigt välgjort hyllande avsnitt till Freddie.
Betyg: 4/5

Sara: Det finns något riktigt fint här, något skört och vackert med en klar berättarglädje. Men i en stark musikalisk kväll blir det inte det crescendo man hade önskat. Lisa Ekdahls klart bästa tolkning är det i alla fall, och en finstämd avrundning. (Det jag tar med mig främst från avsnittet är ändå fantastiska Korven och Johan Rabaeus härliga svengelska: »Så att… it's a tribute, Freddie boy! När han ringde mig och vi drog den på telefonen… phew, come on!«).
Betyg: 3/5

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel