TVdags-kalendern lucka 15

Drabbande kvinnoporträtt & lågmäld melankoli i Certain Women

Jag älskar att befinna mig på Kelly Reichardts våglängd. Efter att ha sett fem av den amerikanska regissörens sex långfilmer – och älskat merparten av dem – har jag lätt för att hamna just där. Det är väl det som innebär att ha förtroende för en regissör. Oavsett vart vi är på väg, och hur, litar jag på hennes berättande. Jag vet att jag är i goda händer. Trots ett ofta lågt tempo, en melankolisk ton och minimalt med framåtdrivande »handling« i den Hollywoodska betydelsen är Reichardts filmer oavbrutet intressanta och engagerande.

En annan regissör, med en mer konventionell syn på konflikt och upplösning, hade låtit dessa skilda historier sluta med en våldsam konfrontation, en klimaktisk krasch. Men inte Kelly Reichardt.

Reichardts senaste film, 2016 års Certain Women, handlar om en handfull väldigt olika kvinnor i Montana som bara ytligt har med varandra att göra – de passerar i perfierin av varandras levnadsöden, som små länkar mellan sina livshistorier. Annars är det mest den vackra men obarmhärtiga miljön som knyter kvinnorna samman, de stora vindpinade vidderna i nordvästra USA präglar det inre livet såväl som det yttre. Berättelserna i filmen är som små anspråkslösa noveller om ett vardagsliv på den ensliga amerikanska landsbygden (och filmen bygger just på ett antal noveller författade av Maile Meloy).

Bland Reichardt-bekanta ansikten som Michelle Williams (makalös i Wendy & Lucy och Meek's Cutoff) ser vi även Laura Dern som ansatt advokat och Kristen Stewart som vikarierande kvällskurslärare. Mest drabbande av historierna är den om rancharbetaren Jamie, oförglömligt gestaltad av relativa nykomlingen Lily Gladstone, som i sin ensamhet knyter an till Stewarts lärare och hoppas på något mer än bara en flyktig vänskap.

Som nästan alltid med Reichardts filmer är Certain Women naturalistisk och lågmäld, inramad av ett finkänsligt 16mm-foto av Christopher Blauvelt. Det bjuds på få stora gester, men är ändå känslosamt. En annan regissör, med en mer konventionell syn på konflikt och upplösning, hade låtit dessa skilda historier sluta med en våldsam konfrontation, en klimaktisk krasch. Men inte Reichardt. Det är jag ytterst tacksam för.

Certain Women finns att strömma.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: den makalösa andra säsongen av Fleabag

26 maj, 2019
Streamingtips

SVT Play-tips! Chris Evans-sci-fi:n Snowpiercer & Park Chan-wooks The Handmaiden

25 maj, 2019
Recension

Netflix-premiär! Zellweger lyser i Revenge-skaparens mindfuck What/If

24 maj, 2019
Trailer

Spana in trailern till Terminator: Dark Fate

23 maj, 2019
Streamingtips

Nytt & kommande på Netflix i juni – Dark, Black Mirror & Jessica Jones

23 maj, 2019
Gruppdiskussion

Game of Thrones-cirkeln diskuterar & dissekerar serieavslutningen

22 maj, 2019
Trailer

Kungligt besök på Downton!

21 maj, 2019
Intresseklubben Antecknar #62

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: The Goonies

21 maj, 2019
Streamingtips

Joe Swanberg visar med säsong 3 av Netflix Easy vilken mästare han är

21 maj, 2019
Recension

Nerven slarvas nästan bort i The Rain säsong 2 – August & Følsgaard bäst

20 maj, 2019
Recension

C More-premiär för George Clooneys påkostade & realistiska Catch-22

20 maj, 2019
Analys

Uppsnack inför sista avsnittet av Game of Thrones

19 maj, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel