Recension

Dödligt vapen-serien – mossig dumaction som skamlöst kopierar originalet

Det bästa med piloten till tv-serien Lethal Weapon är inte att den är regisserad av tidernas fetaste regissör McG, inte heller att Shane Black har skrivit manus, igen. Utan det faktum att den får mig att tänka tillbaka på den dag då vi hyrde Dödligt vapen och en Moviebox (gammaldags VHS-apparatur tillverkad för enbart en sak: att se film på)

Det var en sensommardag, vindstilla, en rödhake lekte tittut med en daggmask. En trimmad moppe, följd av ytterligare en, bröt lugnet. Byfånen Grodklas – en rätt anskrämlig man med ansiktet täckt av vårtor – korsade gatan med fiskespö och ett sexpack folköl.

Varför har man gjort serie av Dödligt vapen? Varför har man kopierat i stort sett varenda scen från filmen och inte gjort något eget? Upplevelsen påminner lite grann om när man såg på Gus Van Sants Psycho.

Jag minns allt det här, men mest minns jag känslan av att ha ett mål, den pirrande känslan av att snart få se världens bästa film: Dödligt vapen. Jag visste det, Carina bakom kassan visste det, landets alla bebisar visste det. Det var filmen att se.

Men serien är inte filmen. Efter introt är Madeleinekakan uppäten och jag börjar känna mig desillusionerad. Jag har blivit drogad. Den förföriska kakan var förgiftad. Drogen verkar snabbt och inte på ett bra sätt. Redan efter tio minuter börjar jag krampa invärtes. Min hjärna kan inte riktigt hantera krocken mellan minnen från förr och verkligheten.

Jag kommer att tänka på det där experimentella samarbetet mellan Trier och Scorsese, när Trier skulle »göra om« Taxi Driver, modell The Five Obstructions. Det var ju så klart bara ett rykte, tyvärr. Men här kanske … kanske har McG tagit upp bollen och gjort ett experiment av Richard Donners original? Nej, det såklart han inte har. Ändå vill man förstå. Människan söker alltid en förklaring. Varför har man gjort serie av Dödligt vapen? Varför har man kopierat i stort sett varenda scen från filmen och inte gjort något eget? Upplevelsen påminner lite grann om när man såg på Gus Van Sants Psycho. Bisarrt är bara förnamnet. Och obehagligt. När Marilyn Manson spelade in Born Villain adderade han ljud som enbart hundar kunde höra. Människor däremot blev illamående. Minns Fight Club där Tyler Durden penetrerar det undermedvetna genom en-frame-kuk-principen? Att se på piloten av Lethal Weapon innebär samma typ av obehag.

Men illamåendet sträcker sig långt bortom det mentala övergreppet. Även rent manusmässigt brister det. Lethal Weapon har problem med att hitta balans mellan humor, action och allvar. Inledningen, till exempel är ansträngd buskiswestern för att strax därpå ta sig an sorg och tragedi. Utan känsla, det skär sig. Utöver det här så känns serien lika mossig som 80-talet vad gäller manligt/kvinnligt/sexualitet och idiotisk machismo. »Dumaction« är nog det snällaste epitetet att ta till när man ska beskriva Lethal Weapon. Kanske är den lättare att uppskatta om man inte sett filmserien, är väldigt ung och vill bli livvakt eller pitbull som vuxen.

Lethal Weapon har premiär på TV6 i kväll kl 20. Den visas även på Viaplay och Viafree.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel