Recension

Döden visar sin fula nuna i Sam Mendes snygga & brutala krigsskildring 1917

Betyg 4 av 5

Handlingen i 1917 är mycket simpel. Vicekorpralerna Blake (Dean-Charles Chapman) och Schofield (George MacKay) ska pipa till frontlinjen med en order som kan rädda tusentals liv.

I 1917 visar Sam Mendes att döden är ful, plötslig och obarmhärtig. Om vi skulle ha missat det.

Nämen, en krigsfilm, vad trevligt, tänker ni. Eller inte… Men 1917 utstrålar inte krigsromantik, som till exempel Örnnästet gör. Jag har läst att andra tycker att den är det, men i mina ögon visar 1917 att döden är ful, plötslig och obarmhärtig. Om vi skulle ha missat det. Det förstår vem som helst, rent intellektuellt. Men filmen gör sitt bästa för att påminna en »på riktigt«. Jag gillar det.

Det har redan pratats en hel del om de långa obrutna tagningarna i 1917, och de är en rätt stor del av filmens förträfflighet. Framför allt för att de så läskigt bra får oss att känna på alla tänkbara utsatta situationer Blake och Schofield utsätts för. Det är som att vi är med i filmen på ett sätt jag gillar skarpt. Om du har några fobier så är sannolikheten stor att de prickar in dem i 1917. Att Roger Deakins kniper sin andra Oscar för bästa foto i år känns mycket sannolikt. Jag tror att filmen skulle funka även med mer traditionellt foto också, men förstår varför de ville göra filmen så här. Man får verkligen känslan av en riktigt lång jävla brutal skitdag.

Båda huvudrollsinnehavarna är suveräna. Chapman är mest känd för rollen som Tommen i Game of Thrones, medan MacKay redan varit grym i både 11.22.63 (finns just nu på Viaplay) och i Captain Fantastic (finns just nu på Netflix). Några britt-kändisar dyker upp i cameo-roller, men de är med väldigt lite.

Av de Oscars-nominerade filmer jag har sett hittills är 1917 den film jag gillar mest. Jag blev inte så såld på Parasit, The Irishman eller Once Upon a Time in Hollywood. Det är också den Sam Mendes-film jag tycker mest om, efter American Beauty. Manuset är skrivet av Krysty Wilson-Cairns och regissören själv. Wilson-Cairns har tidigare skrivit manus till TVdags-favoriten Penny Dreadful. Filmmusiken är gjord av Thomas Newman och är bra och stämningsfull, men jag tror han blir utan Oscarsstatyett för sexonde gången. Min gissning och förhoppning är att Hildur Guðnadóttir får en Oscar för musiken till Joker.

Om du har tänkt se 1917, se den på så stor duk som möjligt och med så bra ljud som möjligt. Det är den värd.

1917 går på bio nu.

Just nu på TVdags

TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Poppojkar, barnfavoriter & Hall of fame

29 februari, 2020
Trailer

Tv-premiär redan om en månad för Stålenhags »Tales from the Loop«

28 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel