Säsong 1 & nyss avslutade säsong 2 på Youtube

DJ Douggpound gör sitcom av Lynch-mardrömmar

Doug Lussenhop är i humorkretsar känd som DJ Douggpound, en komiker som på ett osannolikt (och medvetet plojigt/kackigt) sätt kombinerar ståupp och DJ-ande. (Hans blandning av dåliga oneliners, överarbetade ljudkollage och remixar av sina egna skämt är egentligen värda ett eget inlägg – missa inte hans »knock knock«-skämt.)

När han inte står på scen som DJ Douggpound är Lussenhop en timid doldis som mest är verksam bakom kulisserna på olika tv-program: han har till exempel varit inflytelserik redigerare och allmän idéspruta på samtliga produktioner Tim & Eric gjort sedan de flyttade till Los Angeles och började göra Tom Goes to the Mayor för ganska exakt tio år sedan. Dessutom har han jobbat med både Portlandia och The Eric Andre Show.

Han knuffas runt, utnyttjas och manipuleras men reflekterar aldrig över det, är konsekvent initiativlös, håglös inför alla märkligheter som pågår, i händerna på sin mystiska omgivning.

När Tim & Eric, Sarah Silverman, Michael Cera och några till startade Youtube-kanalen Jash för ett år sedan smögs samtidigt den alternativa sidokanalen buh i gång, och det känns logiskt med tanke på Lussenhops profil att hans webbserie Pound House hamnade just där. I serien spelar Lussenhop en version av sig själv, en straight man i en värld full av knäppskallar, och han hamnar ständigt i konflikter och märkliga situationer precis som i många andra sitcoms. Men i motsats till serier som Curb Your Enthusiasm beror det aldrig på Lussenhop själv; som protagonist följer han mest med strömmen utan initiativ- eller handlingsförmåga, han dras in i underligheter till synes utan vare sig viljan eller makten att göra något åt det. Han knuffas runt, utnyttjas och manipuleras men reflekterar aldrig över det, ironiserar aldrig – han kan sucka över sakernas tillstånd men är konsekvent håglös inför alla märkligheter som pågår runt omkring honom. Han är i händerna på sin mystiska omgivning, som bland annat inkluderar hans excentriska granne, spelad av en lysande Brent Weinbach, och en aggressiv Tim Heidecker (som också spelar sig själv).

Pound House var med på min lista över de bästa humorgrejerna 2013, och nyligen avslutades andra säsongen av serien. Glädjande nog kan jag konstatera att den håller stilen. Kanske är den rentav mer skruvad än tidigare – Lussenhop och kompani tycks nästan ointresserade av konventionella, linjära berättelser och verkar mer vara inne på att etablera ett tillstånd, en stämning som är både absurd, rolig och obehaglig. I sina mer suggestiva stunder påminner Pound House om Mulholland Dr., inte bara för LA-miljöerna utan också för de Lynch-aktigt drastiska kasten mellan bisarr humor och akut hotfullhet. Vid en handfull tillfällen refereras det också direkt till verk av Lynch, förutom Mulholland Dr. även Lost Highway.

Brent Weinbach som Lussenhops granne är i sig som hämtad ur en Lynch-rulle. Hans framtoning är som en blandning mellan allvetande orakel och stenhård gängmedlem. Han ömsom hotar, ömsom tar hand om sin förvirrade granne. Han tycks vara allvetande, han är gränslös, har ett entourage av barbröstade bodybuilders, och verkar drivas av en dold agenda. Och han har ett synnerligen kreativt sätt att uttrycka sig på.

Avsnitten betar man av i ett nafs, de är bara ungefär fem minuter långa styck. Båda första säsongerna, sammanlagt tolv avsnitt, ser man med andra ord på någon timme.

Pound House, säsong 1 och 2, finns på YouTube.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel