Analys

Disney börjar streama själv – men påverkar det Sverige?

Det gick ett skalv genom streamingvärlden för ett par dagar sedan, då Disney när de släppte sin kvartalsrapport meddelade att de någon gång år 2019 startar en egen streamingtjänst, och på denna samlar sin film- och tv-katalog. Disneys egna filmer ska enbart finnas där, likaså Disneyägda Pixars alster. Vad som händer med filmer och tv-serier från de tillika Disneyägda bolagen Lucasfilms (läs Star Wars-universat) och Marvel Studios är inte lika säkert, Disneys vd Bob Iger uttryckte sig i vaga termer om att filmer från dessa bolag även fortsättningsvis kan komma att erbjudas andra streamingtjänster – eventuellt.

För Netflix, som i USA har ett omfattande streamingavtal med Disney, är det en tung förlust. Men sista ordet verkar långtifrån vara sagt.

För Netflix, som i USA har ett omfattande streamingavtal med Disney, är det en tung förlust. Men sista ordet verkar långtifrån vara sagt, och Iger verkade inte ens säker på vad som på sikt händer med de serier som Netflix i dag producerar tillsammans med Disney/Marvel Studios, som Daredevil, Jessica Jones och nu aktuella The Defenders. De stannar på Netflix åtminstone till och med 2019, meddelade han enligt Slashfilm, men därefter då? Oklart. Och även om Iger var tydlig med att Disneys egna produktioner skulle hamna på den ännu odöpta streamingtjänsten, så kommer ändå delar av deras äldre katalog att fortsätta finnas på streamingtjänsten Hulu, som Disney äger en del av.

Oklart, helt klart.

Men vad betyder det här för oss i Sverige? Troligen ingenting, åtminstone inte ännu. Att Disney lanserar sin streamingtjänst simultant över hela världen är osannolikt, och det talades också bara om USA när Iger pratade med pressen. En någorlunda välgrundad gissning är att streamingtjänsten något år efter USA-lanseringen når Storbritannien och därefter ett antal europeiska nyckelmarknader. Sverige och övriga Norden brukar ibland ligga långt fram i kön på grund av vår mogna nätmarknad (som när Netflix och HBO Nordic lanserades här hösten 2012), men det finns lika många exempel på när vi setts som obetydliga på grund av vår ringa folkmängd och fått vänta. När tjänsten lanseras på olika marknader beror troligen också på när Disneys avtal med aktörer på de lokala marknaderna går ut.

disney_viaplay

Om Disney lanserar sin tjänst i Sverige torde det, baserat på hur marknaden ser ut i dag, vara Viaplay som blir den största förloraren. De förlängde tidigare i år avtalet de ursprungligen tecknade 2014, som ger Viaplay »tidig tillgång till världsledande innehåll från Disney«, enligt deras eget pressmeddelande. Det betyder inte att Viaplay har ensamtjing på Disneymaterial i Sverige, men de har det tidigaste visningsfönstret och möjligen en bredare katalog. I skrivande stund ligger exempelvis de två senaste Star Wars-filmerna på olika tjänster i Sverige – 2015 års The Force Awakens finns hos Netflix och 2016-filmen Rogue One hos Viaplay. Disney är tveklöst viktigt för Viaplay i deras strävan att fortsätta vara den främsta utmanaren till Netflix i Norden – de har ingen chans att konkurrera med samma muskler när det gäller egenproducerat material, men med en stark Disney-katalog kan de ändå locka barnfamiljerna.

Om Disney lanserar sin tjänst i Sverige torde det, baserat på hur marknaden ser ut i dag, vara Viaplay som blir den största förloraren.

Summa summarum: Att Disney med sitt starka varumärke och stora innehållsportfölj ger sig in på streamingmarknaden är kanske inte så oväntat, och möjligen också ett bra beslut för bolaget och dess aktieägare. Men för oss abonnenter, som redan prenumererar på tre streamingtjänster för tv/film, en för musik och en för ljudböcker i förhoppningen att lyckas täcka hela utbudslandskapet för mediekonsumtion? Skulle inte tro det, va?

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel